Gå til innhold
  • Bli medlem

på telttur i rondane


sivmf

Anbefalte innlegg

hei

skal på telttur i rondane og har tenkt rondvassbu som utgangspunkt, men er ikke spesielt kjent der, derfor har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg å besvare:

* er det mulig å telte gratis i nærheten av rondvassbu?

* hvor langt kan man kjøre med bil for å komme seg til ronsdvassbu?

* er det lurt da å kjøre av ved Otta?

* er det servering av noe slag i nærheten av rondvassbu (tenkte på en "fjellmiddag" en av dagene)?

* er det fiskemuligheter?

Mange spørsmål, men på forhånd takk! :)

Siv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Allemannsretten gjelder også i fjellet :!: Det er satt opp noen skilt i området rundt hytta som regulerer telting innenfor området. Det er bl.a. en teltplass på nordsiden som man må betale for å bruke.

2 og 3. Ja, du tar av ved Otta og kjører bratt opp til Mysusæter. Derfra på bomvei inn til Spranget. Videre på sti eller grusvei ca. 5km inn til Rondvassbu. Lettgått.

4. Du kan spise på Rondvassbu, selvfølgelig, men det er ellers ingen servering i nærheten - du er på fjellet, ikke i byen :lol:

5. Ingen aning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde mange spørsmål, ja.. :lol: Tar dem ett og ett:

Det er gode muligheter for gratis telting nær Rondvassbu. Jeg har selv ligget i telt flere ganger i bakkene litt før man kommer inn til hytta, like over veien 50-100 meter sør for Skridubekken. Ellers er det mange gode teltplasser både øst og vest for Rondvassbu, hvis man går litt innover stiene mor Rondslottet eller Veslesmeden.

Du kan kjøre bil til nasjonalparkgrensa på Spranget. Der er det stor parkeringsplass, og veien videre er stengt med bom. Derfra er det rundt 6 km inn til Rondvassbu, og veien egner seg godt for sykling (enkel grusvei med noe stigning). Veien fra Mysuseter til Spranget finansieres med bompenger, så husk småpenger til bommen.

For å komme til Rondvassbu kjører du av E6 ved Hydro Texaco stasjonen på Otta, i retning Mysuseter. Er vel 10-15 km opp til Mysuseter tror jeg.

Det er hotell på Mysuseter, og der kan du sikkert få deg en bedre middag.. :!: Men det er jo nesten ei mil fra Rondvassbu, så det blir tungvint å dra ut igjen for bare å spise middag. De har vel mat på hytta også..?

Tror det er fiskemuligheter nær Mysuseter. Inne i de høyere delene virker vannene noe livløse, men det kan hende det finnes fisk der for alt jeg vet... Synes bare Rondvatnet virker noe "goldt" og nakent, så det ville overraske meg om det var noe særlig liv nedi der...

Hvis du ikke er kjent i Rondane, så kan det lønne seg å kjøpe et kart og studere det nøye. Det mest relevante kartet heter 1718 I Rondane, men det finnes også rene turkart for området. Mer info om Rondane finner du via linken nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge turkart over Rondane nord, er Rondvattnet tomt for fisk. Men jeg har set folk fiske i Skridubekken sidste uge, så der skulle da være en chance. Ellers spørg på hytten, man skal sikkert også have fiskekort, for at fiske der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den opprinnelige fisken i Rondvattnet døde etter forsurning ble jeg fortalt av en kjentmann, men det ble satt ut ørret(yngel?) i vannet i fjor så noen skal vel begynne å komme opp i akseptabel størrelse nå tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.