Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger av skibukse?


Vegetable

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på jakt etter en skibukse. Jeg står på telemark og har bestemt meg for at jeg skal ha Gore-Tex, ikke noe etterligninger.

Av merker som jeg ser på som interessante er: Haglöfs, Norrøna, Lowe Alpine og The North Face.

Har lyst på ei forholdsvis høg bukse, ein såkalla "bib" modell?

Har vore på jakt etter Norrøna Lofoten buksa, men den får eg ikke tak i :cry:

Norrøna Arch Wall? Er dette ei bra bukse til telemark bruk? Har den "snølås" helt nede på buksa?

Haglöfs Core Bib http://www.haglofs.se/produkter/klader.asp?lang=en&CatNr=301&Q=no# ? Er denne buksa fôrt, eller er den slik som Arch Wall, uten noe? Lurer også på om denne buksa har "snølås" helt nede?

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjipe erfaringer med Hagløfs (men sikkert mange som er uenige med meg her). Mener dessuten de har altfor dyre produkter i forhold til produktets egenskaper og lite hensiktsmessig design. Hold unna!

Veldig fornøyd med Norrøna. Garantert bra. Lofoten buksa så jeg senest i dag på Intersport...

Arch wall har snølås, men fjorårets modell (hvet ikke hvordan det er nå) passer ikke damer med pupper - hempene øverst kommer rett på (brystvorta). Vond affære - prøv godt før kjøp! Trollveggen er derimot finfin! ;-)

Så mye mas for ei telemarksbukse? hehe, lykke til! :arrow:

I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Trollveggen er liksom et produkt som alle snakker mer eller mindre pent om. Er ihvertfall veldig fornøyd med min. Norrønas service er også legendarisk (de slo fast at slitasje-hull på knærne var en typisk garantisak og fikset gratis)

Men hva man liker må man finne ut selv. Folk er forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite erfaring med telemark annet enn forsøk under nedfarter på fjellturer. Ønsket egentlig å ha noe annet vanntett enn GoreTex, siden dette stoffet ikke er det beste ved temperaturer under -5°C. Jeg har så lange bein at jeg må ta være fornøyd når jeg finner noe som passer. Har skaffet meg en Haglöfs Core Bib som jeg bruker på skiturer. Fungerer greit for meg og har egenskaper som forventet av GoreTex. Det jeg liker med designet på denne buksa er at jeg slipper å kneppe opp selene for å løsne rompestykket. Det vil si at det er enkelt å gå på do utendørs uten å kle av seg på overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

bør jo kanskje opplyses om at en del leverer forskjellige lengder på buksene (helt nødvendig mener nå jeg). Arcteryx har 3 ulike ferdigprodusert. Mountain Hardware lager på bestilling. Litt usikker på om Norønna er like fleksible? Noen som har ringt dem og hørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør jo kanskje opplyses om at en del leverer forskjellige lengder på buksene (helt nødvendig mener nå jeg). Arcteryx har 3 ulike ferdigprodusert. Mountain Hardware lager på bestilling. Litt usikker på om Norønna er like fleksible? Noen som har ringt dem og hørt?

Bergans har lange bukser på noen modeller. Norrøna har jeg ikke sett med korte/lange utgaver, men de varier ofte en god del i lengde og det kan lønne seg å sjekke i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Anonymous

Bestilte meg idag en Hagløfs Core Bib på G-sport. Håper å ha den i løpet av 4-5 dager. Koster 3499,- på G-sport. Mine krav var: høy; så jeg slipper snø på ryggen. Glidelås helt ned på siden, så jeg kan ta av uten å ta av telemarkskoene. Gore tex, av naturlige årsaker.

Håper jeg blir fornøyd, bør bli det når en bruker så mye penger! Greit med "doåpning" på rompa, til kalde vinterdager. Kan komme med mine erfaringer, om noen vil det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kjøpte Lowe Alpine Ice Light Pant i fjor. Har brukt den mye til skikjøring i bakken, toppturer og annet friluftsliv vår, høst og vinter. Er kjempefornøyd! Kjøpte buksa blindt (uten å prøve eller se (annet enn på bilde)) over nettet etter noen mailutvekslinger med de i Sportsnett. Jeg anbefaler denne buksa på det sterkeste. Det høye livet, den gode passformen, innvendige avtagbare gamasjer og at du kan gå på do uten å måtte av med genser/jakke etc er genialt (de kaller det "drop seat"). Det er bilde av buksa på sportsnett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite erfaring med telemark annet enn forsøk under nedfarter på fjellturer. Ønsket egentlig å ha noe annet vanntett enn GoreTex, siden dette stoffet ikke er det beste ved temperaturer under -5°C. Jeg har så lange bein at jeg må ta være fornøyd når jeg finner noe som passer. Har skaffet meg en Haglöfs Core Bib som jeg bruker på skiturer. Fungerer greit for meg og har egenskaper som forventet av GoreTex. Det jeg liker med designet på denne buksa er at jeg slipper å kneppe opp selene for å løsne rompestykket. Det vil si at det er enkelt å gå på do utendørs uten å kle av seg på overkroppen.

Har du noe vitenskapelig bevis på dette? Meget rart de går til Nordpolen i Gore-texbekledning da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter en knapp på Arcteryx jeg også, har theta SK buksa, og er super fornøyd.

Kjøpte nesten samtidig en Norrøna jakke, og makan til dårlig service i ettertid skal man lete lenge etter. Tok bl.a over 1mnd å fikse en sveis som ikke helt holdt mål. Har nå fått en rift i jakka og sendte mail til norrøna, venter fortsatt på svar, og det er over en uke siden. Spørs nok om det blir norrøna på meg igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.