Gå til innhold
  • Bli medlem

kabelbinding til fjellet


silkeborg

Anbefalte innlegg

Jeg skal have købt et par Åsnes Amundsen med kortfeller - men hvilken kabelbinding jeg skal sætte på.

Jeg skal KUN på løjpe i skov og på fjellet - ingen telemark og bratte bakker.

- løjpen og skoven bliver med lille rygsæk eller pulk

- fjellet bliver med tung rygsæk

Jeg har kig på Rottefella Riva 3 - er det helt forkert?

Håber at høre fra nogle erfarne fjellfolk.

Med venlig hilsen

Silkeborg/Danmark

..og nej - NNN BC bindinger er ikke en mulighed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt skivalg. Kortfellsystemet til Åsnes fungerer meget bra. Kan ikke tenke meg annet enn at flere produsenter kommer til å lage en tilsvarende løsning etter hvert.

Du hvor mange mil jeg har valgt å bruke kortfell i steden for festesmøring, ikke minst med pulk. Da er det bare dersom jeg går i faste løyper med god (ny)snø og kaldt jeg bruker festesmøring. Ellers ved: dyp løssnø, skare, våt grovkornet snø (klisterføre) isete løyper og ikke minst om det er bratt i tillegg. Har selv både forgjengeren Rago og Amundsen med kortfell. Bruker Rottefella Supertelemark med wire, men den er tror jeg ikke er lett å få tak i lenger.

Her er noe fra tidligere diskusjoner rundt temaet bindinger.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20201

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg mener at Riva 3 er uegnet for bruk på lærstøvler, grunnet at den må strammes veldig mye for å holde hælklakken på plass. Den beste 75 mm bindingen jeg har prøvd, heter Rottefella 412. Det er en kabelbinding med stramming foran som kan betjenes med votter på. Denne bindingen trenges ikke å strammes hardt under marsj i lett terreng, hælklakken holder seg på plass likevel. Av en eller annen merkelig grunn er ikke heller denne bindingen i produksjon lenger...Kommer du over en brukt 412, synes jeg den er verdt minst 500,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.