Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødraketter


Tor Magne

Anbefalte innlegg

De siste to årene har jeg tatt med meg to nødraketter når jeg går i fjellet. De veier litt, men det er bertyggende å vite at det er en stor tjans for å få hjelp dersom uhellet er ute.

Er det flere her inne som vurderer den ekstra vekta som nyttig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja har de alltid i sekken vinterstid!! ( og ofte i bjørn og moskusland.......) Husker att det var en diskusjon her på fjellforum ang., farger på disse nødblussene.....

(går ut i fra att det er den "lille penna", med nødbluss du skrur i toppen - du mener.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Som denne her: http://www.maritim.no/product.aspx?id=24168&groupkey=008004001

@ gremlin de forrige pennene var av den typen du skrudde på, men de er gått ut. Det ble vel for mye å fomle med i en nødsituasjon. Først skru av den lille hetta som beskyttet toppen på skuddene, og så få skuddene til å ta gjengene på penna. De nye er bare til å skyve innpå og skyte av. Mye enklere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Som denne her: http://www.maritim.no/product.aspx?id=24168&groupkey=008004001

@ gremlin de forrige pennene var av den typen du skrudde på, men de er gått ut. Det ble vel for mye å fomle med i en nødsituasjon. Først skru av den lille hetta som beskyttet toppen på skuddene, og så få skuddene til å ta gjengene på penna. De nye er bare til å skyve innpå og skyte av. Mye enklere :D

Her er linken til produsenten. Det var dårlig med info på maritim.no.

http://www.painswessex.com/AllProduct.aspx?LinkBtn=LinBtnOutdoorPursuits&Page=1

Er på jakt etter noe lignende, så post gjerne linker til flere produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har de alltid i sekken vinterstid!! ( og ofte i bjørn og moskusland.......) Husker att det var en diskusjon her på fjellforum ang., farger på disse nødblussene.....

(går ut i fra att det er den "lille penna", med nødbluss du skrur i toppen - du mener.)

Neida, det er den store. Den som er på størrelse med kjernen til en tørkerull :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli sett på fjellet så hadde jeg ikke valgt nødraketter, jeg bruker spot gps for å sende nødmelding og lysstav (de som du knekker så lyser de) som jeg ville ha bundet fast i et tau og laget en stor lysende sirkel for å bli sett.

Lysstavene lyser vel i ca en dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli sett på fjellet så hadde jeg ikke valgt nødraketter, jeg bruker spot gps for å sende nødmelding og lysstav (de som du knekker så lyser de) som jeg ville ha bundet fast i et tau og laget en stor lysende sirkel for å bli sett.

Lysstavene lyser vel i ca en dag

En light stick i seg sel vil nok være mye vanskeligere å se i snø føyk eller tåke, men i kombinasjon med spot vil den nok holde fint. bruker selv light stick til å lyse opp snøhuler med, også er nødpenn og div. andre ting med hvis uhellet er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødraketter av den store typen, fallskjermrakett, er vel primært beregnet på maritimt bruk, men burde jo også kunne brukes på fjellet. De går jo mye høyere enn en sik liten penn, henger lenge i luften og kan sees over store avstander.

For å markere stedet hvor man er så vil markeringsmetoden være avhengig av hvem som skal se det.

Redningshelikopteret har varmesøkende kamera og utstyr til å se f.eks. lyset fra en mobiltelefonen på kilometers avstand. (Selvfølgelig avhengig av været.)

En light stick lyser vel ca. like sterkt.

I vær med dårlig sikt er det ofte vanskelig å bruke helikopter og da kan det være at rednings- eller letemanskaper kommer med snøscooter eller til fots. I mørke kan det da være lurt å henge opp noen vanlige refleksbrikker. Disse kan man se på over hundre meters avstand med en scooterlykt, og litt avhengig av været, uten problem på 30 - 50 meters avstand med en god hodelykt.

Markering av f.eks. landingssted for helikopter på dagtid kan enkelt gjøres med en spreyboks med rødmaling. Sprey rett på snøen. En stor sirkel eller en stor T med tverrstreken på toppen mot vinden. Ikke legg ut klær eller andre løse gjenstander. De kan lett fly opp og skade rotoren. Er det mye løs snø så kan det være greit at en person sitter rolig i snøen der helikopteret skal lande. Flyveren får lett "white out" like før landing og da kan det være bra å ha et referansepunkt. Og husk å ikke bevege deg før helikopteret har parkert for da risikerer du bare at det følger etter deg. Du kan være det eneste flyveren ser i snøstormen / orkanen som lages av rotoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en nødrakett med fallskjerm på Maritim Båutstyr på Slependen. Er jo ekstra vekt, men når ulykken er ute angrer man nok ikke. Viktig å holde den tørr, så oppbevar den gjerne i en plastpose. I tillegg til nødrakett har jeg alltid med meg refleksvest på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en nødrakett med fallskjerm på Maritim Båtutstyr på Slependen. Er jo ekstra vekt, men når ulykken er ute angrer man nok ikke. Viktig å holde den tørr, så oppbevar den gjerne i en plastpose. I tillegg til nødrakett har jeg alltid med meg refleksvest på tur.

Refleksvest på tur er noe vi alle burde ha med! Det er den enkleste garantien vi har for å bli funnet!

Er det noen som vet hvor i Bergen vi kan få kjøpt skikkelige maritime nødraketter med fallskjerm?

EDIT: Fant her: http://www.maritim.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Refleksvest på tur er noe vi alle burde ha med! Det er den enkleste garantien vi har for å bli funnet!

Er det noen som vet hvor i Bergen vi kan få kjøpt skikkelige maritime nødraketter med fallskjerm?

EDIT: Fant her: http://www.maritim.no/

Jess, der var det skikkelige saker! Er det noen som vet hva en slik fallskjermrakett veier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne burde være i enhver oppakning: http://www.pronav.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=545&fra=&Type=

Den koster litt i innkjøp, og en årlig avgift til post og teletilsynet, men gir den beste sikkerheten ved ulykke.

Nå begynner vel dette å bevege seg litt OT, men siden vi allerede har sporet av: Hvorfor skulle jeg foretrekke denne fremfor f.eks. Spot?

Tilbake til nødraketter: Jeg ville nok tatt den ekstra vekten dersom jeg skulle på en tur av den litt mer avanserte sorten. Men har lyst på en sånn signalpenn til å ha i standardsekken for dagsturer og hytte-til-hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Den store forskjellen til spot, er dekning. neste er alarmnivået. PLB går via SARsat til hovedredningssentralen. det vil si at det er den "store" alarmknappen. i områdene jeg ferdes, kan så mye gå galt, at denne vil jeg ikke være uten.

Jeg tok meg den frihet å lage en egen tråd for Fast Find 210: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=196025

Så kan vi diskutere nødbluss videre her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Er det noen her inne som har erfaring med knallskudd til signalpenn pakket ned i innsjekket bagasje? Ringte Avinor og forhørte meg litt....han jeg snakket med sa det var forbudt, og det står det jo også på reglene til luftfartstilsynet. Noe jeg stusset på når jeg leste disse reglene var at fyrstikker verken er lov i håndbagasje eller innsjekket bagasje. Fyrstikker har jeg hatt i innsjekket bagasje flere ganger uten at de har blitt fratatt meg....eller at det har blitt noe annet plunder med bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som har erfaring med knallskudd til signalpenn pakket ned i innsjekket bagasje? Ringte Avinor og forhørte meg litt....han jeg snakket med sa det var forbudt, og det står det jo også på reglene til luftfartstilsynet. Noe jeg stusset på når jeg leste disse reglene var at fyrstikker verken er lov i håndbagasje eller innsjekket bagasje. Fyrstikker har jeg hatt i innsjekket bagasje flere ganger uten at de har blitt fratatt meg....eller at det har blitt noe annet plunder med bagasjen.

Hvis du reiser innenlands så tror jeg ikke at innsjekket bagasje blir kontrollert og da er det ingen som vet hva du pakker i kofferten eller sekken.

Jeg vet ikke om norske flyplasser sjekker utgående bagasje, men noen land sjekker all bagasje som kommer inn fra andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.