Gå til innhold
  • Bli medlem

Sko til Åsnes Amundsen


Espel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ingen erfaring med fjellski, har tidligere hold meg til alpint, har nå kjøpt meg et par Åsnes Amundsen, og står nå fremfor valget av sko. Jeg vil gjerne ha noe som er av det stødigste på BC, og valget faller trolig derfor på enten Alfa Skarvet eller Crispi Stetind. Var å prøvde begge to i dag, og likte bedre passformen til stetind rundt ankelen, den var litt høyere og noe stødigere, den er også en del smalere, og sitter tettere på foten. Dermed blir den mer stødig.

Problemet var størrelsen... Jeg bruker til vanlig 43 og 44. Har 44 i Crispi fjellsko, og det passer forsåvidt greit, bruker gjerne to par relativt tynne sokker (f.eks Ulvang Spesial) på høsten.

Med to mellomtykke sokker satt Stetind ganske tight, og da jeg tok ut sålen hadde jeg ca 5mm igjen foran storetåa. På 45 hadde jeg ca 10mm. 44 satt best på foten, men var noe trang over tærne med to par sokker, og jeg frykter at det kan bli kaldt. I 45 hadde jeg ganske god plass til tærne, men jeg følte at "knekken" når man bøyer skoen kom like over tåa, slik at det kanskje kan bety gnaging om det ikke blir mykere... 45 måtte også strammes ganske mye over vrista, slik at den satt ikke like bra der.

Hvor mye sokker pleier dere bruke i slike sko? Jeg kommer til å bruke dem en del i januar og februar, så de bør tåle en del minusgrader. Synes det er fryktelig vanskelig dette her, som student ønsker jeg ikke å kjøpe feil skostørrelse, da penger er penger... :D

Hva hadde dere gjort med størrelse?

Skarvet var noe bedre plass (varmere?), men satt ikke like godt i hælen, og ikke like stødig. Skoa kommer til å bli brukt i Trollheimen, Dovre og Sylane, i tillegg til Hardangervidda/austheiene, så ganske allsidig bruk, kan man si....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Skarvet i 46. Bruker vanligvis 45. Bruker Sole innleggsåler og ekstra ullsåler når det er meget kaldt. Normalt (ned til -20 grader) bruker jeg ikke mer enn en tynn ullsokk. Har plass til en tykk ullsokk til. For meg fungerer dette godt.

Mitt konkrete råd er å teste Stetind nr 45 med en ekstra ullsåle (koster lite) og de sokkene du går med til vanlig. Det må da være mulig å stramme støvlene uten at de er for slarkete. Du bør også ha plass til et parr tykkere sokker oppå de vanlige, uten at dette strammer for mye.

Sjekk samme oppsett i Skarvet og velg de som er best. Både Stetind og Skarvet er gode støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Prøvde Stetind i 45 med ekstra såle, men følte da at tærne tok oppi, at sålene bygde litt for mye i høyda... Vanskelig dette her... Mulig jeg skal prøve Skarvet med såle, det tenkte jeg ikke på i butikken, men føler ikke Skarvet sitter like godt i hælen og rundt ankelen... At begge er godt sko tviler jeg ikke på.

Har skoen din gått seg mye ut i volum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Skarvet utvider seg lite. Skarvet er som du sikkert vet noe mykere enn Stetind. Det gjør Stetind noe bedre nedover, mens Skarvet er noe bedre bortover. Ikke store forskjellen. En kamerat (Martin M. her på forumet) går med Stetind og er godt fornøyd. Han brukte noe mer tid på å gå inn støvlen enn jeg gjorde med Skarvet.

Kjøp ikke for små støvler - det er krise i kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Er det noe vits å putte på ett par ekstra sokker hvis det er plass til det? Når jeg har tatt på tykkere ullsokker, eller et ekstra tynt par - så er det akkurat plass, men jeg synes ikke det er noe varme å hente.

Hvilke parametre er viktigst når det gjelder temperatur i sko? Betyr det noe med tykkere lær og/eller såle?

Jeg har et par middels gode Alpina sko, og med ullsåle og en varmepute (kjemisk) har de har fungert greit ned til -25. I vinter blir ullsålen modifisert med et therm-ic varmeelement, og det bør gjøre susen selv om det skulle bli kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problem med fjellskoa, men det er ganske myke, lave sko. Føler forøvrig ikke at Stetind er trang i hælen til meg, heller at Skarvet er litt stor, slik at den glipper litt... Men tror jeg skal ta meg en tur på butikken i dag og prøve skarvet med en ekstra såle i, kanskje det hjelper noe. Og det vil jo hjelpe på temperaturen også... Er litt redd for at det skal bli kaldt, for jeg fryser ganske lett på føttene. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg informere om at det ble Skarvet i strl 45. Prøvde den i butikken i dag i, og med ullsåle og to par mellomtykke sokker satt den veldig bra, og jeg kunne bevege tærne litt. Har også mulighet til å bruke den med bare en sokk. Skulle gjerne hatt stødigheten til Stetind, men frykter at den hadde blitt kald, da jeg ikke hadde fått plass til noe såle i den pga trangt over tærne. Håper på at den fordelen Skarvet har bortover veier opp mot Stetinds nedoveregenskaper.

Takk til alle for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.