Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliping av isborskjær


alsvigen

Anbefalte innlegg

Annonse
Hvis du skal slipe det selv, IKKE SLIP DET PÅ UNDERSIDEN. Kun i fra oversiden, hvis du filer begge sidene kommer det ikke til å ville skjære i det hele tatt.

Hehe, det fikk jeg smertelig erfare var gjort en gang jeg skulle leie hytte m/ isbor. Isborret skulle i utgangspunktet være til å skaffe vann så jeg satset på at det kunne brukes til isfiske også (og lot mitt være hjemme): NOT ! Var tatt noen elegante drag på undersiden og totalt ubrukelig. Det var i tillegg lite snø til alternative aktiviteter så løsninga ble å kjøre noen mil til Beitostølen skistadion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og andre tips, noen som vet om en slik seriøs sportforretning der man kan få byttekroner på stedet? Skal kjøre nordover fra rogaland til nord-trøndelag i romjula så har muligheten til å stikke innom mange forretninger på veien.

En annen ting i samme slengen. Boret mitt er på 115 mm og jeg skal til pasvik på senvinteren. Der vil det unektelig bli fare for stor gjedde. Mitt spørsmål er: Er dette et dødfødt prosjekt og jeg bør kjøpe et større bor, eller tror dere at det vil gå greit så sant de aller største fiskene biter på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

115 er nok alt for lite til dette. Selv til stor abbor er det lite. Men borrer du 3 hull ved siden av hverandre, får du stort nok hull. Tar litt lenger tid men. Til gjedde fiske er det vel kanskje statisk meite du skal gjøre, og da er det ikke så mange hullene man trenger.

Man kan også kjøpe ei krone som er større tror jeg. Feks 135mm krone. Funker greit, men ikke helt optimalt. Er isen tykk er dette en dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til stor gjedde, på Østlandet iallefall, bruker vi 205mm. Denne er kanskje ikke like praktisk å dra med seg til Pasvik. Til ørret/røye bruker vi 135mm. Andre bruker 155mm. Jeg har sammenliknet 135 og 155mm litt, og funnet at det er samme bor, men borkrona er forskjellig. Altså burde man f.eks. kunne kjøpe et 135mm isbor og ei 155mm krone for å ha med i sekken. Har forøvrig investert i et forlengelsesledd for i tilfelle ekstra tjukk is. Har måtte bruke dette en gang, og siden det var langt fra allfarvei så var jeg glad for å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.