Gå til innhold
alsvigen

Sliping av isborskjær

Det er 2796 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Jeg har to skjærekroner til et rantanen bor som må slipes. Noen som vet hvor/hvordan dette kan gjøres på raskest mulig måte? Bor i nærheten av stavanger. Trenger boret til nyttår.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Srx (Ron)

Jeg har slipt isborskjær med dremmel, funker som fy. Bare pass på at det ikke blir varmt og at du holder vinkelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Srx (Ron)

Jeg har en slik: Skjult lenke - logg inn for å se den

Har slipt det meste, økser, høvler, kniver, isbor, sag, kjedesag, sagblader, ljåer etc.

Om du ikke ødelegger vinkelen og herdingen i stålet kan det meste slipes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal slipe det selv, IKKE SLIP DET PÅ UNDERSIDEN. Kun i fra oversiden, hvis du filer begge sidene kommer det ikke til å ville skjære i det hele tatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvis du skal slipe det selv, IKKE SLIP DET PÅ UNDERSIDEN. Kun i fra oversiden, hvis du filer begge sidene kommer det ikke til å ville skjære i det hele tatt.

Hehe, det fikk jeg smertelig erfare var gjort en gang jeg skulle leie hytte m/ isbor. Isborret skulle i utgangspunktet være til å skaffe vann så jeg satset på at det kunne brukes til isfiske også (og lot mitt være hjemme): NOT ! Var tatt noen elegante drag på undersiden og totalt ubrukelig. Det var i tillegg lite snø til alternative aktiviteter så løsninga ble å kjøre noen mil til Beitostølen skistadion.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar og andre tips, noen som vet om en slik seriøs sportforretning der man kan få byttekroner på stedet? Skal kjøre nordover fra rogaland til nord-trøndelag i romjula så har muligheten til å stikke innom mange forretninger på veien.

En annen ting i samme slengen. Boret mitt er på 115 mm og jeg skal til pasvik på senvinteren. Der vil det unektelig bli fare for stor gjedde. Mitt spørsmål er: Er dette et dødfødt prosjekt og jeg bør kjøpe et større bor, eller tror dere at det vil gå greit så sant de aller største fiskene biter på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

115 er nok alt for lite til dette. Selv til stor abbor er det lite. Men borrer du 3 hull ved siden av hverandre, får du stort nok hull. Tar litt lenger tid men. Til gjedde fiske er det vel kanskje statisk meite du skal gjøre, og da er det ikke så mange hullene man trenger.

Man kan også kjøpe ei krone som er større tror jeg. Feks 135mm krone. Funker greit, men ikke helt optimalt. Er isen tykk er dette en dårlig løsning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til stor gjedde, på Østlandet iallefall, bruker vi 205mm. Denne er kanskje ikke like praktisk å dra med seg til Pasvik. Til ørret/røye bruker vi 135mm. Andre bruker 155mm. Jeg har sammenliknet 135 og 155mm litt, og funnet at det er samme bor, men borkrona er forskjellig. Altså burde man f.eks. kunne kjøpe et 135mm isbor og ei 155mm krone for å ha med i sekken. Har forøvrig investert i et forlengelsesledd for i tilfelle ekstra tjukk is. Har måtte bruke dette en gang, og siden det var langt fra allfarvei så var jeg glad for å ha det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 2796 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av AmundJS
      Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
      Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
      Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
      Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp  
    • Av Iren Hansen
      Jeg har kun litt erfaring med storviltjakt og trenger råd og tips på hvilke tradisjoner som brukes for å sikre at man får riktig møring? Hvis til eksempel mørningstermometeret mitt går i stykker, er det metoder for å se om kjøttet er ferdig mørnet? 
    • Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Skjult lenke - logg inn for å se den

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.