Gå til innhold
  • Bli medlem

Er Samekniv svært overvurdert??


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Var jeg nødt til og velge kun en kniv så var samekniven uten tvil førstevalget, kniven kan brukes til nær sagt alt mulig.

Og det mest geniale er slira med den lange fletta lærremen til beltefeste, om man setter seg rett på bakken eller på en sten

så får man aldrig skaftet langt inn i sideflesket noe man ofte gjør med mange andre typer kniv..

Konstruksjon på bladet gjør denne kniven utrolig enkel og sette opp.

Samekniven har også en unik balanse i og med den er konstruert som den er.

Fulltangekniver kjennes ut som små ubruklige spett sammenlignet med samekniven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det er ganske tydelig "i alle fall kniver helt uegnet, grunnet for lite tyngde" at du her har noe nytt å lære. Vi står ikke og hugger med kniven som med en øks for å kløyve en kubbe. Metoden som vist i hva du forhåndsdømmer som "dumme, macho" videoer er noe helt annet - som fiskekongen like tydelig kjenner.

Noen av oss idioter lærer av egen erfaring og andres erfaring.

 

PS

Kubber på opptil 11 cm tykkelse kan kløyves med en CS Recon Tanto som med slire veier 370 gram.

Nå har jeg "klikket" på alle linker, til videoer her inne og den eneste jeg fikk åpnet, var den enderste av de Turbo-henrik, la ut den 30 des.

Så hvis det er denne metoden, med å slå en vedkubbe oppå knivryggen for å dele ved, du sikter til. Da undrer jeg på deg, for dette er lite praktisk og effektivt! Metoden lærte jeg for drøyt 50 år siden. Og jeg har også ved nødtilfelle brukt den, bl.a. med min Samekniv på tur.

Så de som kaller dette rasjonelt og praktisk, har etter min mening lite erfaring med friluftsliv og bålbrenning. Videoen viser også en metode, hvor to mann plundrer med å få delt en vedkubbe. Til slutt snur den ene seg og dekker kubben, så jeg ser aldri om de klarer å dele kubben. Dårlig instruksjon, kanskje de ikke hadde så mye erfaring de heller. :) De hadde vel aldri klart å tenne et bål, uten å være flere stykker - stakkars folk. :)

Men kun kniv, er det to måter å dele ved på. Den ene er å hugge og da må det tyngde til. Og det kan være effektivt, hvis veden er uten kvist og ikke for tykk. Den andre er å benytte noe, til å slå oppå knivryggen, som vist i videoen jeg så. Det siste har jeg kommentert og egner seg vel kun i nødstilfelle. Og det samme kan gjøres med en stor Samekniv.

Du får kanskje prøve litt forskjellig, da kanskje du lærer noe nytt. Du hadde i alle fall ikke noe nytt, å lære bort her. :) Det var som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer på hvilke stor kniv du tenker på? Er det en 1,5 - 2 kilos lang sak, eller...

Kanskje du ikke kan bruke ei øks? Jeg kan bruke begge deler!

Hehe.... Nei skjønner at du sliter hvisndu prøver å "hogge" kubben i to med en morakniv ;)

Kan nok bruke øks, selv om jeg ikke skal skryte på meg tømmerhogger av yrke.....

For å forklare enkelt slår man på kniven med en kubbe/stokk for å kløyve kubben. Se profilbilde mitt ;) Tryggere og ofte mer effektivt enn øks hvis man da ikke har med ei 10kg kløyveøks i skogen.

Hvisndu syns mora og samekniven er vanskelig å sette opp pga hardheten i stålet, så skjønner jeg at du ikke har vært morte i mye nyere kniver.

Ser at du hadde kommentert i mellomtiden her.

Har man riktig kniv, og ikke en samekniv går dette veldig greit å enkelt. En turøks på tur er iallefall helt ubrukelig til å splitte vedkubber.....

Og ja, jeg klarer nok å lage bål ;) faktisk kan min sønn på 6år også lage bål med tennstål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært morsomt, å se deg klyve noen 20 - 30 cm lange kubber av en tørrgran, med kvist og en dim på 12 -15 cm, med den store kniven din. :) Store kniver, er normalt lite egnet for turbruk, i norsk fauna. 

Går fint å splitte kubber av tørrgran som er 80cm med kniv. Gjort dette ofte selv vinterstid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er glad i "store tøffe kniver fra USA" er vel dette den beste av alle? (Anbefaler alle å se hele videoen, da den er et moderne mesterverk)

Kjøpte en slik en (ikke san mai) og har prøv den litt på noen turer. Ikke den man drar med på fjellet akkuratt, men utrolig effektiv å hugge med, og faktisk utrolig bra til å splitte ved med! Veldig fornøyd! Men ikke prøvd den på tykkere kubber enn 10cm da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.... Nei skjønner at du sliter hvisndu prøver å "hogge" kubben i to med en morakniv ;)

Kan nok bruke øks, selv om jeg ikke skal skryte på meg tømmerhogger av yrke.....

For å forklare enkelt slår man på kniven med en kubbe/stokk for å kløyve kubben. Se profilbilde mitt ;) Tryggere og ofte mer effektivt enn øks hvis man da ikke har med ei 10kg kløyveøks i skogen.

Hvisndu syns mora og samekniven er vanskelig å sette opp pga hardheten i stålet, så skjønner jeg at du ikke har vært morte i mye nyere kniver.

Ser at du hadde kommentert i mellomtiden her.

Har man riktig kniv, og ikke en samekniv går dette veldig greit å enkelt. En turøks på tur er iallefall helt ubrukelig til å splitte vedkubber.....

Og ja, jeg klarer nok å lage bål ;) faktisk kan min sønn på 6år også lage bål med tennstål ;)

For det første, så gikk det ikke frem av deres tekst, hvilken metode dere brukte for å kløyve ved i skogen. At dere forutsetter at alle har tid, eller interesse av å se alle dustete videoer, som blir lagt ut på din tråder, er dere forutintatte. Lær dere å skrive entydig, i steden!

Jeg har aldri nevt Morakniv! Jeg har aldri har problemer med å sette opp Samekniver! Heller ikke det som er hardere og for hardt for vanlige bryner og "diamantbryner"!

Din metode for å klyve vedkubber på tur, med å slå på knivryggen har jeg kommentert. Og det du klarer å klyve på den måten, skal jeg klyve med en liten turøks og vesentlig reskere! Du kan ikke mye erfaring med bålved i skogen, hvis du ikke vet hva en liten turøks kan utrette. Og jeg har nevnt at jeg kjenner godt din metode og bruker den kun i nødstilfelle, da den er lite effektiv. At du begynner å prate om en stor klyveøks, for å kunne konkurere med din kniv er latterlig. Tror du virkelig at du har oppfunnet nytt?

Når du nevner at din metode er tryggere, enn å bruke en øks, bekrefter du også min mistanke og at du er lite erfaren med verktøy, for å arbeide med ved/bålved. For de som kan bruke ei øks, er den trygg nok og betydelig raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Samekniv svært overvurdert??

 

Som øks, ja. Som kniv, det kommer an på hva den skal brukes til. Stor kniv til pirkeoppgaver duger dårlig, liten kniv til store oppgaver likeså. For å hogge seg småved til et kaffebål duger samekniven bra. Til småved altså. Til stor ved er øks bedre, spesielt dersom den er i følge med ei sag. Men mest effektivt er dynamitt.. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å splitte kubber av tørrgran som er 80cm med kniv. Gjort dette ofte selv vinterstid

Tørrgran med dim på 80 cm! Har du med deg motorsag, på tur i skogen? Eller bruker du en enhånds svans? :) Kanskje dine turer er på tunet hjemme! Men du nevner ikke noe om kvister, som jeg påpekte, i min tidligere kommentar. For å klyve en kvistfri tørrgran, kan gjøres med nesten hva som helst, også en liten turøks! Men slikt har jeg ikke testet i skogen, der tar jeg mindre ved. Men hjemme har jeg for morro skyld testet, både på tørrgan og div. ved, med passe tørk. Har bare 40 - 50 års erfaring med kløyving av ved, da i hovedsak hjemmlig og alt for "hånd". De siste 20 årene, ca 2,5 favner i året, hovedsakelig hardved, men også blandingsved. Øks og kniv, har også vært en del av min hverdag, som tidligere tømrer. Så noe kan jeg, om ved og redskap. I tilegg har jeg vært på tur med hundrevis, av jegere opp i mellom årene. Noen som jeg jakter med, noen som jeg har jaktet med, men de fleste i forbindelse med innstruksjonssamlinger. Og din metode, har vært et sjelden syn. De fleste er rutinerte nok, til at de bruker øks til å klyve med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, @Tiur3, vi er enige om en ting: samekniven er ubrukelig til å kløyve med.

I korthet ligger det i bladets profil. Samekniven er et flatt rektangel spisset i ene enden. De nyere kollegane er mer i retning av en V, dvs profilen er nærmere en øks. Bakdelen med en slik profil er gjerne en bredere rygg og mere gods. Så samekniven er lett, amerikanerne er tyngre.

 

Jeg har testet det med flere kniver på tørr bjørk med kvist. Klart dårligste til den bruken er samekniven. Du må bruke mye krefter på å tvinge kniven gjennom mens du lurer på hva som ryker først: håndtaket eller bladet. Tror vi trygt kan si at samene ikke brukte "batoning".

Kniver med bred rygg og mye V tar seg lettere gjennom kubbene. I min test knivet Buck Hoodlum og CS Recon Scout om førsteplassen. De utmerket seg på hvor lett de tok seg gjennom kvist og svinger i veden. I grunnen feil å nevne de to knivene: det er profilen som avgjør, ikke merket. De to er tilfeldigvis (?) begge meget brede over ryggen og har V hele veien opp.

 

Vitsen med dette?

Vekt og sikkerhet.

Jeg antar at du ikke fisler med en kort turøks som får plass i lomma, men foretrekker noe du kan få litt sving på. Fin redskap, men det er ekstra vekt man kanskje ikke har noe ønske om å dra på. Det er ikke nødvendig å bruke en diger "matchete" som alle andre kan se i diverse videoer. Det holder med en kniv av litt over normal tolleknivstørrelse, men med nevnte type profil. Sammen med en eller annen form for sag kan man lage seg godt med bålved.

Sikkerheten er ganske grei: kniven er på veden før du starter arbeidet. Øksa er i arbeide før den når veden. Ingen av metodene er idiotsikre, men jeg vet hva som har minst potensiale for en glipp.

 

 

PS

Flere dårlige lenker i denne tråden, ja. Får prøve, jeg da. Svenske først ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrgran med dim på 80 cm! Har du med deg motorsag, på tur i skogen? Eller bruker du en enhånds svans? :) Kanskje dine turer er på tunet hjemme! Men du nevner ikke noe om kvister, som jeg påpekte, i min tidligere kommentar. For å klyve en kvistfri tørrgran, kan gjøres med nesten hva som helst, også en liten turøks! Men slikt har jeg ikke testet i skogen, der tar jeg mindre ved. Men hjemme har jeg for morro skyld testet, både på tørrgan og div. ved, med passe tørk. Har bare 40 - 50 års erfaring med kløyving av ved, da i hovedsak hjemmlig og alt for "hånd". De siste 20 årene, ca 2,5 favner i året, hovedsakelig hardved, men også blandingsved. Øks og kniv, har også vært en del av min hverdag, som tidligere tømrer. Så noe kan jeg, om ved og redskap. I tilegg har jeg vært på tur med hundrevis, av jegere opp i mellom årene. Noen som jeg jakter med, noen som jeg har jaktet med, men de fleste i forbindelse med innstruksjonssamlinger. Og din metode, har vært et sjelden syn. De fleste er rutinerte nok, til at de bruker øks til å klyve med.

Poenget med denne tråden var ikke ment som en min pappa er sterkere enn din pappa tråd.

Det med 80cm var skrevet i forhold til lengden som du også spurte om, ikke tykkelsen. Det er ikke det at jeg ikke tar med øksa jeg også, men det er som oftest på kanoturer hvor vekt ikke spiller noen rolle, og da er det ikke en liten turøks som blir med heller.

Jeg skal nok ikke skryte på meg å være noen polfarer akkuratt nei, men har nå teltet alene med telt å bål siden 12-13 års alderen og det var nok ikke på tunet hjemme :) Jeg sier ikke at metoden vi beskriver er mer effektiv enn en stor kløyveøks på noen måte, men mot en turøks har den flere forrtrinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er samekniven svært overvurdert ?? NEI, selvfølgelig ikke. I dag selges det masse gode kvalitetskniver rundt om i verden, og det er bare og velge og vrake. Jeg har plenty av dem, og de aller fleste i god kvalitet.  Men hvorfor bruker så mange samekniven? Er det fordi den er dårlig ? Neppe . Er det fordi den er en god kniv? Ja, og ikke minst så er den allsidig. Det er faktisk en grunn for at den ikke har forandret seg på  mange år, når det gjelder formen/ utseende ., den er funksjonell så det holder!  Når jeg kjøpte min første samekniv "9 tommeren fra strømeng. old fachionmodellen" , så gjorde jeg det bare for å teste den , tenkte at den holder ikke mål. Noe av det jeg gjorde den første uka var: Slå på knivryggen med hammer for å kløyve ved ,  brutale bendetester så langt jeg torde, kapping av ståltråd med den innerst delen av eggen ,borring med tuppen gjennom tjukk plank + mye hugging , spikking  ,tau kapping, tre dager og netter i slira i styrtregn (litt rust ble det, men ikke noe og snakke om) og div andre ting som jeg ikke kommer på i farta. Javisst kan man gjøre dette med mange andre kniver også med bedre resultater, men når det kommer til størrelse, vekta og dens bruksevne + prisen , så er den svært så god, til tross for  at den er en meget enkel kniv.  Jeg har begynt å bruke Danish oil på slira for impregnering med gode resultater.   IGJEN, Samekniven er ikke overvudert,

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli flink til å bruke en stor kniv til "alt" kreves trening enten det er en samekniv eller annen stor kniv.  En stor samekniv er en svært praktisk kniv til det meste hvis man kan bruke den,og den funker til alt utenom hogging av storgran...men så er det heller ikke en øks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samekniv utbredt noen andre steder enn i Norge, Sverige og Finland?

 

Jag och min farbror beställde var sin 8" från Karasjok för något år sen.

Läste en bok om samer och hur de använde samekniven på sommaren istället för att bära yxa, och vi har liiiiite sameblod i oss, så vi köpte varsin.

 

Tror dock inte den är så populär i Sverige som i Norge. På utsidan.se finns det nån tråd där trådskaparen frågar varför så många norrmän har med sig samekniven på vandring. Så den är nog mer utbredd hos er än hos oss.

 

Använder min mest som en rolig grej. Har alltid yxan i ryggsäcken när jag jagar eller är ute i skog o mark. Är sällan i fjällen var man kanske inte behöver yxa på samma sätt, där kommer samekniven in i bilden.

Jag har själv haft den i bältet några gånger för att röja upp en stig enkelt, lättare att hugga små björkar och buskar med kniven än med yxan.

 

Helt klart ett måste! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samekniven er et (av mange) redskaper samene har brukt. Det har aldri vært ment som "den eneste kniven" eller som et redskap som skal løse alt. De har selv en skarp tollekniv av vanlig størrelse i slira. Et viktig bruksområde for samekniven var hogging av rajer til telt og andre ting på boplassen. Den fungerer utrolig godt til å hogge og kviste bjørk på 5-8 cm i diameter, som er det vanligste dimensjonen for å lage stativer, innhegninger, teltstenger osv.

Selv har jeg bare med min når jeg skal lage leir og "bo" i skogen over litt tid. Ikke som erstatning for en tollekniv eller noe sånt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig klarer jeg meg fint med en liten kniv på fjellet. Foldekniv med 5cm blad holder lenge.

I skogen, hvor jeg ferdes mest bruker jeg pr i dag bare en Fiskars SW73 grensag sammen med en standard Morakniv dersom jeg er alene, og bare trenger et lite bål.

Jeg supplerer med en Fiskars X7 hvis vi blir flere, og skal fyre litt hardere.

Det er et oppsett som i min verden løser alle oppgaver jeg har møtt på, eller kan se for meg at jeg kommer til å møte på.

Produktene som er valgt, er valgt fordi de er billige og bra.

Jeg er riktig nok på utkikk etter en god foldekniv. Tror jeg har funnet den, men er ikke helt sikker enda.

De gjør sine jobber langt bedre enn en samekniv, men det er klart at det er mer og drasse på, og høyere vekt enn en samekniv. Men har jeg med øksa, så deler jeg som regel noe vekt med en annen eller flere, og da blir ikke totalvekta så mye høyere.

Samekniven er middelmådig i det aller meste slik jeg ser det. Er sikkert noe den er helt perfekt til, men det tror jeg er utenfor mitt behov.

Men at mange trives godt med å kun ha med samekniv på tur, er helt greit for min del. Hver sin smak. Kjør på! :)

Jeg tror riktig nok at mange kjøper samekniv bare fordi den er populær(tradisjon), og fordi den er stor og tøff. Ikke alle er født med ski på beina, og samekniv i hånda, så mange ville nok hatt bedre turopplevelser om de slapp å tro at ved utelukkende skal kløyves med godkniven over alle godkniver.

Det er nå slik _jeg_ ser det :) God helg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samekniven er topp til å spikke seg teltplugger, kaffeknekter, småbjørker til tarpoppsett etc. Sikkert ikke helt ueffen til å lage seg lavostenger med heller tenker jeg! ;) 

 

Det er jo sikkert ikke verdens beste kniv til noe, men en gjennomprøvd allrounder som funker til det meste! Hadde mye glede av min i sommer på Finnmarksvidda med tarpen min. De blir fort sløve, men er lette å kvesse opp med et diamantbryne. En god turkamerat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt en kniv som dekker de behov jeg ofte har på tur. Kniven er tung og skarp så den kapper det jeg trenger. Baksiden av bladet er seratert så jeg kan sage der jeg trenger rettere vinkler på snittet. I skjeftet (av metall) har jeg både nål og tråd for å lukke kutt og sår eller repaprere utsyr, fyrstikker for tenne på krutt (for av stoppe blødninger, spesiellt i mageregionen). Et stykke flint til å gjøre opp ild med. Fiskesene og kroker for å sanke føde eller lage feller. I tillegg er lokket på skjeftet et hendig kompass. Anatomisk er kniven perfekt utformet med 58/42 vektfordeling og godt sklisikkert grep som sikrer god bevegelse og effektiv slagkraft.

 

 

 

 

 

 

 

My name is John

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt en kniv som dekker de behov jeg ofte har på tur. Kniven er tung og skarp så den kapper det jeg trenger. Baksiden av bladet er seratert så jeg kan sage der jeg trenger rettere vinkler på snittet. I skjeftet (av metall) har jeg både nål og tråd for å lukke kutt og sår eller repaprere utsyr, fyrstikker for tenne på krutt (for av stoppe blødninger, spesiellt i mageregionen). Et stykke flint til å gjøre opp ild med. Fiskesene og kroker for å sanke føde eller lage feller. I tillegg er lokket på skjeftet et hendig kompass. Anatomisk er kniven perfekt utformet med 58/42 vektfordeling og godt sklisikkert grep som sikrer god bevegelse og effektiv slagkraft.

My name is John

En slik hadde jeg for 20-25 år siden! Følte meg like kul som "John" der den var strategisk plassert i beltet på mine turer i skog og fjell. Jeg brukte den så mye at den til slutt var helt utslitt, husker sorgen og fortvilelsen da jeg presterte å knuse kompasset.

Den ble erstattet av en Strømeng samekniv jeg fikk av mine foreldre i bursdag først på nittitallet, den holder stand enda :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.