Gå til innhold
  • Bli medlem

Jervenduk (Thermo Hunter) og sovepose, komfort temperatur?


cliffhanger

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Trenger litt hjelp! Jeg planlegger teltur og er i tvil om jeg trenger å anskaffe meg en varmere vintersovepose. Noen som har ett anslag på hvor mye varmere man kan regne med at soveposen blir inne i en standard jervenduk (Thermo Hunter)? Har nå en ME dunpose som har komfort grense på -12 grader, hvilket temperatur område kan jeg regne med at duken og posen klarer? Skal brukes med et exped downmat 7 underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Noen som har ett anslag på hvor mye varmere man kan regne med at soveposen blir inne i en standard jervenduk (Thermo Hunter)? Har nå en ME dunpose som har komfort grense på -12 grader, hvilket temperatur område kan jeg regne med at duken og posen klarer?

Så lenge posane er turre, vil du nok greie mange grader, men kondensen vil gjera det heile til ei svært kald affære i løpet av kort tid. Kjøp heller ein ordentleg sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Jerven King Size Thermo, og synes denne øker komfortgrensa uten for mye kondens. Nå har jeg for mange år siden skaffet meg bedre soveposer selv, men guttungen ligger i fjellduken i tillegg til Ajungilaq Little Wiking på vinterturer. Her lå han som 5åring i -15, og var kokvarm! Lå kun i boksershorts da. Dette er altså en guttunge, og komfortgrensa for deg som voksen bør ligge høyere. Med en sovepose som har komfortgrense -12, vil jeg tippe du klarer deg fint en natt i -20 med duken utpå. Trur ikke det er fare for helsa i -30 heller, men om det blir komfortabelt er en helt annen sak :wink: Kondens; jo da, noe kondens blir det etter at guttungen har sovet der en natt. Men ikke allverden. Ville IKKE hatt dette oppsettet på langtur\ekspedisjon, men for en 3-4dages tur der en kan forvente rundt en 20 kuldegrader så hadde jeg ikke vært redd for å prøve. Eller bare ta ett par testnetter når værmeldingen sier 20kalde og vell så det, legge turen til en plass man lett kan rømme hjem ifra om kulda tar en og kondensen blir ett problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg konkluderer med at det blir en testnatt som får avgjøre, mye kondens og dun er jo selvfølgelig en veldig dårlig ide.

Dersom du har tenkt å bruke posen på ein tur over fleire netter, bør testnatta også vera i like stort fleirtal. Det er godt mogleg at ei natt er uproblematisk, men ettersom kondensen samlar seg i foret på fjellduken, kan den andre natta bli den natta du merkar kondensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg planlegger også en tur i romjula/nyttårshelgen som vil vare i 5-6 døgn. Turen går i grensetraktene til sverige og jeg registrer at værmeldingen melder 20-30 blå. Jeg kommer til å legge meg til på plenen i natt med jervenduken (king size) og soveposen for å sjekke hvordan det blir. Termometeret viser for øyeblikket 17,8.

Tenkte i utgangspunktet å greie meg med dette på turen....

Time will show!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg testa soveposen min med jervenduk for en ukes tid siden.. gikk ikke så bra. men hadde ikke di beste forutsetningene heller.

minus 18-20 grader

sovepose m\konf temp på +4 grader og jervenduk. hadde ullundertøy. det gikk bra di første timene. men så ble jeg tydeligvis ganske kald i ansiktet og trekte meg godt inn i jerven duken. noe som resulterte i godt med kondens. og kaldt etter noen timer til. Er nok kondensen som blir problemet. skal jeg prøve en gang til. så blir det med hue utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.