Gå til innhold
  • Bli medlem

Pariserpulk med taudrag


Kaldenord

Anbefalte innlegg

Ser det er flere her inne som bruker pariser pulk og tau drag, det samme gjør jeg.

Men hvordan fester dere tauet til dere selv?

Når jeg benytter pulken på isen under pilking foretrekker jeg å ikke bare sekk og "leie" pulken i handa.

Har ikke forsøkt å ha med pulken på skitur enda, bare på trugetur, og da ble det slitsomt å "leie" den i handa. Ser for meg at dette ikke kan gjøres på den samme måten når en bruker ski.

Håper på at det finnes noen alternative løsninger til å kjøpe egne seletøy evt stivt drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv nettopp laget en løsning for Parispulken med halvstivt drag. Kort beskrivelse med bilde:

- Sele: grisebillig pistolbelte fra forsvarsbrukt.no, <50. (mitt fikk jeg gratis av en kompis)

- Små løkker i maljene på pistolbeltet (tynn svart linje på bildet, 3mm tau). Har også festet små karabinkroker i disse løkkene, for å minke friksjon mellom tauene (ikke med på bildet).

- Avstiverne er 2 stk VP-rør, 20mm fra clas ohlson. 34,-

- Gjennom disse har jeg tredd 8-10mm tau med enkle pålestikk i hver ende. 50,-

- Pålestikkene er tredd igjennom løkkene (egentlig karabinkroken) på pistolbeltet.

- Disse løkkene har jeg festet/strammet med spennremer (gule linjene på bildet). 2x19,-

Det er tilsvarende innfesting på pulken. Med stramme spennremer vil det bli lite slakk i draget, som minker rykk og napp når du går.

Så lenge jeg har med meg en taubit er alt reparerbart i felten, siden alt består av tau med enkle knuter. Spennremene kan erstattes med tau om de skulle ryke, men jeg tviler på at de vil. Om VP-rørene knekker vil draget fortsatt fungere som vanlig taudrag. Har inntrykk av at disse allikevel er robuste nok.

En bakdel er at VP-rørene ikke er veldig stive. I bratte nedoverbakker med litt last bøyes de ganske mye. Med en taubrems (tauløkke med knuter som føres under pulken) løses dette tilfredstillende. Synes det er verdt å bruke enkle avstivere. Slik hindrer du at pulken sklir i deg for hver minste nedoverbakke.

Alt i alt en billig dragløsning, med en brøkdel av prisen på originalutstyr. Selvfølgelig ikke like bra, men har funka godt for meg. Funker også med sekk på ryggen. Legg litt flid i arbeidet, så blir det meste mye bedre. Smelt taustumper, bruk ordentlige knuter, stiv av krysset i draget godt osv. Tilnærma gratis tiltak som gir mye til resultatet. Ble like over 200,- inkl karabinkrokene for hele greia.

pulkdrag.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.