Gå til innhold
  • Bli medlem

julemat på skitur


fjellsnekker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på telttur i fjellet i julen og lurer i den anledning på om det er noen lure triks der ute, på hvordan mekke et godt julemåltid på primus (trenger ikke være julemat). Jeg kommer til å kjøre hard på dry tech (som jeg synets er helt konge), men kunne vært stas med litt avveksling på julaften. Eneste kriteriene er at det skal være lett å lage og bære.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Pinnekjøtt gjør susen.

Man får og kjøpt rotmos på pose, har dog aldri smakt den. Kok et par poteter før du drar så varmer du opp de. Ta med litt folie så varme du det meste kjapt på bil.

Surkål/rødkål kan og varmes på samme måten.

Selv er jeg og glad i kald ribbe så jeg hadde tatt med et par biter å tygge ved siden av en brødskive el. til frokost/lunsj. Gjerne en dæsj sennep.

Fint med litt fett når det er kaldt.

KOmmer jo litt an på hvor mye du gidder dra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mos får man jo kjøpt på pose .

Håper du mener potetmos og ikke kålrot- eller kålrabistappe som det heter her hos oss. En helt nødvendig ingrediens til pinnekjøtt. men den må være ekte. Posetypen holder ikke, den er bort i mot uspiselig etter min mening. Jeg liker også best hjemmelaget potetstappe i stedet for pose, men det blir jo både mye vekt og mye arbeid på tur.

Dessuten anbefaler jeg "pinnekjøtt" av bog. Mye mer kjøtt og mindre bein.

Ellers er et stykke fenalår suverent på tur. Kan enten spises rå eller dampes i gryta som pinnekjøtt. Kutt ut et fint stykke uten bein så bærer du ikke mer enn du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Kalkun i stormkjøkken........

neida er enig med de som sier att du bare skal lage ferdig maten hjemme, så er det bare å varme den opp på turen! alltid godt med litt annet enn Real i ny og ne!!

Går an å legge den i sølvfolie på litt glør. Men ikke hel kalkun da selvfølgelig. Men deler av bryst går fin. Får man kjøpt i butikken vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.