Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske sene


tiurn

Anbefalte innlegg

Kan en bruke multifilament snøre for isfiske, eller har denne type sene en egenskap vi ikke ønsker ved isfiske. Feks power pro 0,13 til små røye?

Og finnes det power pro til isfiske og sommer fiske eller er dette samme sena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tynn multi kan funke ok til enkelte fiskemåter og under de riktige forholda. Tynn multi kan være fint når du skal fiske dypt ettersom det ikke er elastisk. Men 0,13 er totalt overkill til smårøye. O,10 holder i massevis. Pga problemet med slitasje mot iskanten kan det lønne seg å bruke fortom i vanlig nylon. Multi har et par ulemper til. Det har lett for å floke seg så du bør absolutt bruke skikkelig snelle. Det trekker dessuten vann og når det er kaldt kan den fort fryse på snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Fortom i nylon vil ikke hjelpe, til isfiske er det kun monofilament som duger.

Multifilament er ikke brukbar mot iskanten, og den fryser som Knutis nevner.

Om du trekker opp fisk med henda (ikke snelle) så skjærer den fort sår i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fiskesener dedikert til nettopp isfiske. Disse har visst egenskaper som gjør dem bedre egnet til dette enn vanlige sener, selv om vanlig nylon fungerer helt fint. På varpestikka mi så har jeg en sene som er fluo grønn. Vet ikke om fisken reagerer noe på det, men jeg tar fisk med den uansett. Det som jeg anser som den største fordelen med denne fargen er at jeg ser klart og tydelig sena når jeg drar opp fisken med hendene, og slipper dermed plutselige floker når sena skal ned i hullet igjen. :wink:

Tror de aller fleste sportsbutikker som fører isfiskeutstyr har dette. Ellers er det flere nettbutikker som kan nevnes;

abru.no

villmarksbutikken.net

xxl.no

leirudfiske.no

Og Google er din venn, som "alltid". :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem jeg har hatt er at også monosena iser til. Har lest at carbotex er anbefalt: "med et spesial belegg som hindrer isoppbygging. Senen er testet i det norske isfiske/ konkuranse miljøet med gode tilbakemeldinger." - og har bestilt hos stangtuppen.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.