Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten helgegåte


Phaser

Anbefalte innlegg

Hvis et tau ligger helt tett inntil jorden rundt ekvator, (tenk at jorda er helt jevn uten kuler og fjell) og dette forlenges med en meter, hvor langt utenfor jorden vil dette belte gå?

Altså etter at man har skjøtt på tauet en meter hvor mye kan du løfte det opp hele veien rundt.

For matten sin skyld sier vi at omkretsen på jorden er 40 000km

De som har vært borti denne før kan gjerne vente litt før de svarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en vinner selv om han ikke skrev svaret ;)

Da jeg regnet ut dette første gangen så trodde jeg at jeg fikk feil svar men det var faktisk riktig, HELE 15,9cm Det kunne ikke jeg tro i allefall.

Det har forøvrig ingen ting å si hvor stor sirkelen er. Øker man omkretsen med en meter så øker radiusen med 15,9cm. Samme om du starter med 10cm eller 40 000km

Om vi tar den omvendte til Jan Erik så blir tauet 12,56m lengre (2desimaler i pi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser regnestykket ut?

Jeg ville også tolket oppgaven slik at en må dele forskjellen i radiusen på 2 .. om du øker radiusen med 1 meter er det bare 1/2 meter på hver side, og derfor kan du løfte den 1/2 meter opp.

Edit.. tenker jo selfølgelig feil her.. ;) tenker omkrets jeg.. og ser også hvorfor jeg fikk så utrolig feil tidligere.. men det trenger jeg ikke dele med andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en vinner selv om han ikke skrev svaret ;)

Kan jo ikke ødelegge gleden ved å rekne selv :D

Om vi tar den omvendte til Jan Erik så blir tauet 12,56m lengre (2desimaler i pi)

Hmmm, spørst om ikke kalkulatoren benyttet litt feil tall for pi her...

enkel utrekning: 1m x (2 x pi) = tilnærmet 6,28m

Noen flere som har en førjulsgåte å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så god på formler men på min oppgave så øker man omkretsen med 1m. Radiusen av en sirkel på 1m er 15,9 1m/2 x pi (1/6.28=15,9)

Det spiller ikke noe rolle hva man starter opp med, Radiusen av den ene meteren må legges til uansett.

En litt enklere måte å se det på er (syns jeg) omkrets/pi=diameter 1m/3,14=31,84cm større diameter. Del dette på to for å få hvor mye tauet går over rundt det hele = 15,9

Jan erik, du har selvfølgelig rett. Jeg tror jeg veit hva som gikk feil ;) (jeg blandet sammen diameter og radius og doblet på diameter regnemåten selv om jeg da gikk ut fra 2m eller noe sånt )

Ja kom med gåter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten luring her.. (tar den fra hukommelsen, håper den er rett)

Tre personer skal ha en pistol"duell" der:

du (nr 1) har 33% sjanse for å treffe.

nr 2 har 50% sjanse for å treffe.

nr 3 har 100% sjanse for å treffe.

Rekkefølgen på skytingen er: 1, 2, 3, 1, 2, 3 .. helt til en står igjen. Alle kan velge fritt hvordan de vil skyte.

Om du dreper en får du ikke nytt skudd før din neste tur.

Hvordan bør du begynne å skyte?

edit: Tips: Ikke regn, men tenk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg med en:

På en fest drakk 10 personer vin, 8 drakk øl, 4 drakk både vin og øl, mens én person drakk ingen av delene. Hvor mange var det på festen?

Vil gjerne se hvordan dere regner dere frem til svaret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et brelag på vei opp til Galdhøpiggen fra Juvasshytta nå i sommer.

De var 50 totalt.

Først skled 36 stk og slo beinet.

Så datt nesten hele taulaget (42 stk) ned i en bresprekk og knakk armen.

Med godt mot fortsatte 35 mot toppen med et resultat at alle 35 fikk frostskader på fingrene.

Nede ved hytta igjen viste det seg at 40 stk hadde frostskader på beina også.

Hva er minimum antall (uheldige) turfolk som pådro seg samtlige skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.