Gå til innhold
  • Bli medlem

truger eller ski??


bolletog

Anbefalte innlegg

Funnet ut at jeg må ha truger eller ski, aldri brukt truger og ski brukte jeg sist på leiskole...så jeg er grønn på begge!

Første dillemmaet mitt er hvilke av de??

Har ikke råd til begge, så det må den ene eller den andre. Jeg skal bare ha noe som gjør at jeg kommer meg frem når det blir for mye snø, både i flatterreng og opp og ned fjellet. Bor i bergen så det er mye opp og ned her kan du si.

Om det skulle bli ski så tenker jeg at korte, lette og breie jaktski kanskje kunne vært tingen? Slik at jeg kan bruke tung sekk også.

Der jeg ikke helt kan google meg frem til en løsning er bindinger. Ikke helt sikker på dette men er det ikke mulig å kjøpe natobindinger og bruke de vanlige fjellskoene som skisko?

og hvordan får jeg bindingene på skiene? Eller rettere sagt, hvordan fungerer det hehe

takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv gikk jeg til fots opp og ned i Bergen, det var ikke så meget sne der at det ikke var godt for noe. Ski er definitivt gøyest, mens truger fungerer best når det er lite sne og store fenner som må forseres, eller skogsområder hvor man må kunne manøvrere... Ellers er ski definitivt gøyest.

Det går fint an å gå opp på f.eks. løvstakken med skiene i hendene for så å gå t\r vardetoppen og kose seg langt mer enn man ville gjort på truger. Men samme turen kan også gås til fots- i sporene til alle de andre som går til fots.

Fischer E99, E109 og Åsnes Amundsen \ Nansen \ Ingstad er fine ski (tynnest til bredest i den rekkefølgen) og med 75mm eller BC Magnum vil du kunne ta noenlunde nedkjøringer samtidig som du har gode ski. Førstnevnte til begge kan brukes i oppkjørte løyper i tillegg til gode offroad egenskaper.

Fjellski skal være 5-15 cm lenger enn deg, alt etter personlig preferanse er min konklusjon etter de utallige debattene som har oppstått om lengden på fjellski :) Den gylne regelen er uansett at: Tynne ski må være lange for å bære like mye vekt som korte brede ski. Så E109 og Ingstad kan være noen cm kortere enn E99 og Amundsen f.eks.

Finn.no og her på forumet selges det også ofte ting brukt om du er sugen på å spare penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fremkomstmiddel i ulendt terreng med vegetasjon og varierende snøforhold vil et par gode truger utkonkurere alle skityper.

Om du ikke skal færdes i dyp og løs snø bør du ikke kjøpe de største i annbefalingstabellene, men de bør ha gode steghjern og kanskje hælløfter.

Kanskje du kan få lånt eller leid et trugepar til å teste litt, kan være greit om du aldri har brukt truger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sett på klassiske randonne ski. Det blir som brede jakt-ski, men litt mer allsidig - spesielt hvis det går mye opp og ned. Kan ikke forstå annet enn at truger blir litt nedtur hvis man må gå ned...

Trådstarter virker som han vil gå på klassiske norske vinterturer, altså fra A til B og med variert terreng. Til dette ville jeg ikke anbefalt randonee, som begrenser sitt bruk til topp-turer.

Tror trådstarter har en god utgangstanke med truger eller fjellski. Dette valget er enkelt: skal du gå i skog etc der ski vil henge seg opp og være til hinder skal du gå for truger. Noen jegere foretrekker også truger fordi man står stødigere ved skudd.

Skal du gå alle andre steder, som de fleste gjør, er fjellski ditt beste valg!

Se selv for deg at du kommer opp på vidda og skal gå noen kilometer mer eller mindre flatt. Da er det ikke kjekt med hverken tung/stiv randonee-utrustning eller kjipe truger :(

Lykke til med valget og ha en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet ut at jeg må ha truger eller ski, aldri brukt truger og ski brukte jeg sist på leiskole...så jeg er grønn på begge!

Første dillemmaet mitt er hvilke av de??

Har ikke råd til begge, så det må den ene eller den andre. Jeg skal bare ha noe som gjør at jeg kommer meg frem når det blir for mye snø, både i flatterreng og opp og ned fjellet. Bor i bergen så det er mye opp og ned her kan du si.

Om det skulle bli ski så tenker jeg at korte, lette og breie jaktski kanskje kunne vært tingen? Slik at jeg kan bruke tung sekk også.

Der jeg ikke helt kan google meg frem til en løsning er bindinger. Ikke helt sikker på dette men er det ikke mulig å kjøpe natobindinger og bruke de vanlige fjellskoene som skisko?

og hvordan får jeg bindingene på skiene? Eller rettere sagt, hvordan fungerer det hehe

takk for alle svar ;)

Utifra spørsmålssettingen hvorfor ikke snøscooter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.