Gå til innhold
  • Bli medlem

Tungtvannsabotørenes fluktrute.


Webrunner

Anbefalte innlegg

Annonse
Hei.

Dette er en rute jeg godt kunne tenkt meg å prøvd, i alle fall delen over Hardangervidda.

Er det noen her som kan den i detalj, og er det løyper langs ruta?

Rjukan Fjellstue - Dyranut, er jeg inne på noe da...?

Dyranut er i alle fall langt frå ruta :?

Ruta krysser fv40 på åsen mellom Dagali og Skurdalen.

post-2769-133474734736_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut boka Tungtvannssabotasjen av Jens-Anton Poulsson. Du finner den sikkert på biblioteket. Den har kart med ruter inntegnet og gode beskrivelser av hvordan de beveget seg både før og etter sabotasjen.

Den fås på DVD "Telemarkens Helte" med Kirk Douglas og Richard Harris i hovedrollene — anbefales :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fås på DVD "Telemarkens Helte" med Kirk Douglas og Richard Harris i hovedrollene — anbefales :(

Boka kan bestilles gjennom Norges Hjemmefrontmuseum http://www.mil.no/felles/nhm/start/Publikasjoner/

Med tanke på film så er orginalen fra 1948 der sabotørene selv spiller hovedrollene en bedre kilde med tanke på nøyaktighet, en "The Heroes of Telemark" fra 1965.

Hvor langt har du tenkt å følge fluktruten? Denne starter med å krysse nord over Hardangervidda, og fortsette et stykke nordover, før Gudbrandsdalen kryssets et lite stykke nord for Lillehammer. Videre går ruta mot vest/Sør-vest og krysser Østerdalen litt sør for Rena for så å krysse Svenskegrensa i vestlig retning.

Det finnes en rekke materiale som beskriver denne i detalj, men dessverre befinner jeg ikke på samme sted som arkivet mitt før en gang over nyttår. I forbindelse med en tur i 1998, fikk jeg tilsendt en del informasjon fra Norges Hjemmefrontmuseum. Det er mulig du fremdeles kan få denne tilsendt. Museet hadde utarbeidet en samling av materiale for undervisning i skolen, som blant annet inneholdt den fulle rapporten som sabotørene leverte etter å ha returnert til England. I den er operasjonen og ruten beskrevet i detalj dag for dag.

I tillegg ble ruten beskrevet i Fjell og Vidde i 1968 (årstall litt usikkert). Ruten var der beskrevet utfyllende som en beretning fra en påsketur. Tidligere var det mulig å finne denne på DNT sine nettsider, men de valgte dessverre å fjerne alt arkivmaterialet for noen år siden.

Som siste tips kan jeg nevne at denne turen var beskrevet i første utgaven av serien "Turer med trøkk" fra Larsforlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.