Gå til innhold
  • Bli medlem

Høvik Verk no 41


HFRols

Anbefalte innlegg

Da har tatt fatt i mitt restaureringsprosjekt igjen etter et lengre opphold. Jeg fikk som nevnt i en annen tråd overlevert en gammel Høvik Verk no 41 av min svigerfar i sommer. Jeg har nå overhalt den skikkelig, men bare det kosmetiske, og resultatet ble skremmende bra etter en hel dags skuring og flere runder med primuslake. Bilder kommer.

Nå står det tekniske igjen.

Primusen brenner egentlig ganske bra den, men jeg får liksom ikke skikkelig futt i den. Den brenner med gule flammer (gule i enden) og effekten er liksom ikke helt på topp. Jeg prøvde å koke én liter vann på verandaen i går og det tok ca 19-20 minutter. Jeg må legge til at vannet jeg hadde i kasserollen var iskaldt vann fra springen og at temperaturen ute var -5. Det var lite vind og jeg brukte en Ikea kjele som er beregnet på kjøkkenet i hjemmet, altså ikke noe turkjele. Er 19-20 minutter lang tid, eller er dette normalt med tanke på forholdene?

Jeg fylte på en halvliter med tennveske og pumpa et par ganger, men er det nok. Hvor mange ganger pumper dere med full tank på en slik Høvik Verk?

Hva kan være grunnen til den lave effekten og de gule flammene?

Takker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Tennveske bruker jeg aldri på primus. Tror det er redusert effekt også i kulda.

Vent til "kan primus" folka ser denne tråden så regner jeg med du får svar.

Kjøp parafin på besinstasjon.

Vet ikke hvor mye i effekt en slik primus skal gi 2,0 - 2,5kw?

Skal uansett ta kortere tid enn 20 minutt og koke 1 ltr vann, men ikea kjelen er langt fra optimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe i veien med å bruke tennvæske så lenge den ikke fryser. (-20 ca) Men du må pumpe mye mere enn ett par pump. Prøv med 20 pump eller bare pump til du ser effekten stiger og så pump noen pump til etter at effekten slutter å stige. Får du ikke mere effekt så er det på tide å begynne å feilsøke. Rense dyse, sjekke pumpa osv. Du skal heller ikke fylle den helt full. 3/4 er standard. Ikke noe krise om det er mer på tanken men du får ikke igjen noe luftrom som kan komprimeres. Om du ikke får det til så spør i den store primushjelpetråden. Større sjangs for svar der. Om du leser litt i den tråden så kan det hende du finner svaret allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg fylte på en halvliter med tennveske og pumpa et par ganger

Oj, den fikk ikke jeg med meg. Halvliter hørtes mye ut. Tennvæske fryser lettere enn parafin, jeg benytter aldri tennvæske og helst ikke lampeolje heller. Min erfaring er at tennvæske og lampeolje kokser mer enn ren parafin.

Etter hvert får en føling med når det er nok pump, 20 ganger høres ikke ille ut, men det kommer og an på hvordan pumpa er. Høvik har sikkert lærpakning på pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri nå annet enn tennveske på primusene mine og synes det funker bra. Jeg ble også anbefalt tennveske som drivstoff fra de aller fleste i en tråd relatert til "kjøp av ny primus" så jeg trur jeg holder meg til tennveske.

Jeg fant en eller annen plass på nettet en bruksanvisning til denne. På bruksanvisningen sto det "Høvik Verk no 41 Turistapparat" eller noe lignende. Jeg vet ikke om denne modellen er veldig annerledes enn "Høvik Verk standard no 41", men de ser kliss like ut og bruksanvisningen og reservedelslisten er også 100% den samme. I den bruksanvisningen sto det i hvertfall at tanken rommet 0,6l maks, men skal ikke fylles med mere enn 0,5l drivstoff. Derfor den heftige påfyllinga :)

Jeg vet at pumpelæret må byttes siden det har begynt å smuldre opp og at jeg trenger en ny flammering.

Jeg skal bestille et nytt pumpelær og en ny flammering så fort som mulig. Så skal jeg fylle på 0,5l tennveske :-) og sjekke effekten etter 20 pump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.