Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt med lang liggelengde!


El Diablo

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg tenker på å kjøpe meg et nytt telt. Problemet er bare at jeg er ganske lang, ca. 194 cm på strømpelesten.

Har lest litt rundt på forumet og har forstått det slik at jeg i trenger et telt med liggelengde på minst 245 cm for ikke å sparke i duken, og da blir utvalget veldig lite.

Ønsker et telt:

- Med to innganger

- grei bredde, 140cm går, helst 160cm eller mer (skal brukes som tomannstelt)

- vil helst slippe å trekke ytterduken på til slutt, det utelukker vel de fleste amerikanske telt (?) - er derimot åpen for endukstelt

- maks pris rundt 5000kr

- helst kuppelkonstruksjon

- i utgangspunktet skal det brukes mest vår, sommer, høst

- vekt spiller ingen rolle

Skjønner at det skal vanskelig gjøres å få tak i et telt som dekker alt dette, men...

Har veldig sansen for Hilleberg Allak konstruksjonen, og har sett på Exped Auriga men så var det den liggelengden!

Takker på forhånd for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener North Face VE25 er lang i innerteltet. Det er vel 264 innvendig.

Dog er dette 3 personer telt da samt det prisen er litt høyere.

Svalbard 3 er 240cm inne. Er selv 187cm og synes det er fin plass i det.

High versjon i rød/gul er på internettpris hos XXL til 4500.

Ikke rent kuppeltelt men en kombinasjon.

Dette er jo helårstelt og de har bare en inngang. Og så får du litt vekt å dra på.

De fleste kuppeltelt er jo ikke så lange inne. Vanlig er vel 210-220 et sted.

Blir og som regel litt ekstra lengde først på 3 og 4 manns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 187cm og synes de fleste telt er i korteste laget for meg, gjelder bl.a. Hilleberg Nallo 2, Black Diamond Lighthouse og Nanok Arxicis Duo, Hilleberg Saivo er lang nok.

Det er nok umulig å finne et telt som oppfyller alle kriteriene dine. Hva har du tenkt å bruke teltet til? Hvilke krav er mest aktuelt å rennonsere på? Jeg tror mest på tunnelltelt for en i din lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Teltet skal brukes mest på vår, sommer og høst, men gjerne også en og annen vintertur med ski. Det må med andre ord tåle endel vind.

Grunnen til at jeg har mest lyst på et kuppeltelt er pga stabiliteten i vind, men også at det er litt mer høyde under taket i det med tanke på å fyre primus osv. Har sett endel på Helsport Ringstind 2, mest pga liggelengden, men også pga sideåpningen. Minuset er at det er litt lite fortelt og kun én inngang. Litt lavt i tillegg. Men dette er vel heller ikke et kuppeltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuppeltelt er i seg selv ikke bedre i vind enn tunneltelt. Kuppeltelt tåler mer snø, og egne seg bedre til å stå lenge uten tilsyn (basecamptelt). Kuppeltelt er lettere å flytte på for å finne helt riktig teltplass (best sted å ligge), står bedre f.eks. på skjær eller fjellhyller, og krever ingen plugger hvis det ikke er vind.

De har mindre innvendig plass, større vekt og tar stort sett lengre tid å sette opp enn tunneltelt. For de fleste vil et tunneltelt være beste valg.

En kandidat som ikke koster mer enn 5000,- er Fjällräven Akka Shape. Kjenner ikke teltet selv, men det har fått greie kritikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt og lett alternativ til en god pris vil jeg si er amerikanske Tarptent Scarp 2. http://tarptent.com/scarp2.html

Jeg har selv et Scarp1, og dette tåler finfint vinterbruk, særlig med ekstrastengene, og er et stabilt og godt telt på fjellet vår, sommer og høst. Slår Helsport ringstind i støvlene hva angår stabilitet/vindtålighet. (er iallefall min erfaring med scarp1, og kan ikke se for meg scarp2 er så mye dårligere...)

Har dessuten innganger/fortelt på begge sidene slik som du ønsker deg...

Er loddrette vegger i begge endene, og 218cm langt gulv, så dette er et fint telt for lange personer. God sittehøyde også.

Det har riktignok "bare" 132cm bredde i innerteltet, men det holder fint for to når sideveggene er loddrette.

Vekta på 1530gram er svært hyggelig! :wink: evt 2kg med ekstrastengene på vintertur...

Om du vil betale litt mer og garantert bli knallfornøyd er Hilleberg Kaitum et knalltelt også. Det har også 220cm liggelengde og loddrette vegger i begge endene...Kanskje likegreit å gå for 3'ern om dere tenker å være to i det på vinterstid så er det plass til litt utstyr og fyring i innerteltet også :) Dobbel vekt og dobbel pris iforhold til Scarp2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kandidat som ikke koster mer enn 5000,- er Fjällräven Akka Shape. Kjenner ikke teltet selv, men det har fått greie kritikker.

Fjällräven Akka (ikke shape) har mer høyde. Også dette har en inngang, men et veldig stort og bra fortelt. Mange av kuppelteltene har litt liten høyde i forteltet, så jeg mener et tunneltelt er vel så trygt for matlaging/fyring.

Jeg er 199 og dette teltet er langt nok for meg.

Edit: skrivefeil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjærer jeg kanskje litt ut her, men du bør nok vurdere og se på Exped Sirius Extreme også. Dette teltet

har integrerte stangledd i fotenden, som gir deg en loddrett vegg ( ett lite stykke opp ihvertfall...).

Er selv 184cm og bruker Exped Synmat 9, som gjør at jeg "ligger høyt. Er fortsatt ikke i nærheten av teltduken.

Har hendt at jeg også har oppbevart sekken nede i fotenden. så lengden på dette teltet,

er det ingen ting å si på. Men som sagt, så er dette litt vekk i fra dine kriterier... Men ta det

med i vurderingen. Et meget bra telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du vurderte Ringstind 2 kan du jo se på Exped Vela 2 Extrem. Det har 2 innganger og innv lengde på 245cm.

Veier jo mer enn Ringstind men du får jo og mer plass. Har ikke teltet selv så jeg kan ikke gi deg noen erfaring med det.

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-vela-ii-extreme-tomanns-telt-5602.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet skal brukes mest på vår, sommer og høst, men gjerne også en og annen vintertur med ski. Det må med andre ord tåle endel vind.

Grunnen til at jeg har mest lyst på et kuppeltelt er pga stabiliteten i vind, men også at det er litt mer høyde under taket i det med tanke på å fyre primus osv. Har sett endel på Helsport Ringstind 2, mest pga liggelengden, men også pga sideåpningen. Minuset er at det er litt lite fortelt og kun én inngang. Litt lavt i tillegg. Men dette er vel heller ikke et kuppeltelt.

Liggelengda i Ringstind er bra, så lenge du ikkje ligg på alt for tjukt liggeunderlag og det er tilnærma vindstille. Det Ringstind derimot ikkje er bra på, er eigenskapane i vind, og det er definitivt ikkje eit telt du vil ta med deg på vintertur. Erfaringa mi er også at teltstanga på Ringstind knekk altfor lett og altfor ofte.

Når det gjeld generelt om liggelengde, så vil dei fleste telt med loddrett innerteltvegg i begge endar, (det vil seie klassisk tunelltelt som Hilleberg Keron), ha lang nok liggelengde. Du kjem til å ha kontakt med innerteltveggen, men det er ikkje noko problem. Eg har aldri opplevd kondensproblem på innerteltgavlveggane, og teltveggane er heller ikkje massive konstruksjonar som ikkje gir etter dersom føttene pressar mot dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.