Gå til innhold
  • Bli medlem

Kikkertsikte, erfaring?


Gjest Lisa86

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg rifle etter nyttår, og ser litt på noe som ikke er så altfor dyrt... Fant denne på xxl:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/rifler/vanguard-synthetic-30-06-pakke-9006073

Men for den prisen kan umulig det siktet der være brukelig? Noen som har noen erfaring med dette merket eller dette siktet? Evt. anbefaling om kikkertsikter som er brukelig til hjortejakt, og som ikke koster så altfor mye? (Fattig student!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke du trenger 30-06, hva skal du bruke den til? må være bedre med ei rifle som du kan bruke til både småvilt og storvilt. Hadde kjøpt 6,5*55 om jeg var deg. Hvis du ikke skal skyte bjørn da.

Det er bra rekyl i disse lette stokkene som denne har ifht kaliber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kikkertsiktet er fullt brukbart til jakt på dagtid,men det har selvsagt sine begrensninger. Samme produsent som leverer sikte til rifla du har sett på har et annet rimelig sikte som heter bushnell trophy 3-9*40 som vedig mange har startet sin jaktkariere med,og det koster ca 1200-1400kroner. Legger du mer penger i siktet,har du utallige valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal stort sett kun brukes til å skyte hjort, og kanskje også rev.

Men om jeg skal ha et annet sikte, må jeg vel også gå utenom denne pakken, og det vil bli en del dyrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du spare penger er det bedre å legge mest penger i siktet. Så godt som alt av rifler i aktuelle kalibre har mer en god nok presisjon til hjortejakt. Forskjellen på sikter er mye større! Spesielt nå du skal på hjortejakt hvor lyset ofte er dårlig. Da kan kvaliteten på siktet avgjøre om det er mulig å skyte på en forsvarlig måte! Jeg ville sjekka bruktmarkedet for rifler. F.eks. jaktogfriluft og borselars. Hør om de kan sette sammen ei pakke med ok rifle og et sikte av grei kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev og hjort betyr ofte skumringsjakt, som igjen betyr at du bør gå for en lyssterk kikkert.

Du kan selvsagt klare deg fint med en *40 linse på dagitd, men det anbefales over *50 for mest mulig lys gjennom linsa når lyset begynner å bli svakt. Det betyr forskjellen mellom å gå hjem kl 9 eller kl 10-11 om du strekker strikken litt, og dermed kan det jo bety knall og fall eller å måtte gå tomhendt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp børse på XXl, det er å skyte seg selv i foten. Forferdelig dårlig service om noe skulle være galt. :?

Mitt mening er at det lureste du kan gjøre er å kjøpe en brukt remington 700 og et brukt kikkertsikte fra en kjent forhandler. Da har du børse som er veldig standard og billig samtidig som alle kan mekke på den og du får ekstrautstyr i hauger og lass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mening er at man burde styre unna ALT våpenrelatert som er produsert i usa.

kjøp deg en mauser 1898 (kr 500-1500) kjøp sikte, og skift stokk når du har råd.

Kan ikke gå galt med tysk.

av sikter så er meopta meget bra, nesten smith und bender men halve prisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuck remington svak utdrager, og usaklig lett tennhetteslag.

pluss satans stusselig utkaster.

kjør amerikansk om vinteren å få draps og eller selvmordstanker.

sjeldent sett noen på svalbard som ikke har mauser, sykt pålitelig.

uber kontrollert mating.

ja er klar over at slagtiden er noe lang, men dette kan fikses med speed lock kit.

evt er jo en krag USAKLIG sexy. dog ikke bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lisa! Kikkertsiktet i vanguardpakken er ca jamnførbart med et Bushnell 1,5-6x40 kikkertsikte. Ikke noe superduper, men helt ok til allround dagjakt. Verdien på siktet ligger et sted mellom 800 og 1800 kroner vil jeg tro. Skal du legge mer penger i kikkert ser du fort på rundt 5000-6000 for å få et godt mellomsegmentsikte. I tilegg til dette kommer monteringsfester (baser og ringer) fra 600 kroner og oppover.For øvrig: riflen som ligger i vanguardpakken (Vanguard Synth) finnes også i løssalg uten kikkert, koffert og monteringsfester for ca 3000

Som Aspiranten sier kan du ha nytte av et sikte med større lysåpning om du skal skyte rev på åte eller hjort på bøen. Nikon Monarch 2,5-10x50 kan være en god kandidat, likeså Leopold VX-III og Zeiss Classic Diavari i tilsvarende forstørrelse og lysåpning. Skal du jakte mye i skogen på post og smyg, ville jeg imidlertid valgt et sikte med lavest mulig minste forstørrelse.

Tar du deg en tur innom lagunen og snakker med en våpenselger, får du nok god hjelp, også om noe går galt.

Ellers kan du ta deg en tur inn på http://www.kammeret.no, der er det nok flere med god kunnskap om våpen. Men vær obs på at det der som her, finnes forumtroll :P (For øvrig, jeg vil våge påstanden at en fabrikkny weatherby vanguard med riktig ammunisjon har bedre presisjon (samling) enn en remington 700sps, og det til halve prisen.)

EDIT: fjernet et utsagn jeg skrev i affekt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik type kikkert er vel slikt som ofte brukes på luft og salonggevær.

Det brukes vel mest til treningskyting og som regel i greie lysforhold.

Til en jaktrifle ville jeg vel valgt en bedre kikkert. Denne vil jeg tippe koster ca kr 1000.

Bushnell LEgend serien van en test i Sverige for ikke så lenge siden av type billige kikkerter. Da må du legge på litt

De koster fra 2000 som 3-9x40. Ville vel selv hatt 3-10x50 eller så for bedre lys.

Over det vill jeg nok hoppet rett til kikkerter fra 6000 og oppover. Sånn enten en billig kikkert for å komme i gang eller rett til en du omtrent har resten av livet.

Evt kan du skrelle av litt på denne pakken siden den inneholder tofot, demper, koffert etc(du trenger vel det meste av det uansett).

http://www.villmarksborsen.no/eksport/eksportAnnonseFull.php?firmaid=112&annonseid=442

Den kikkert er billig priset side Hawke vil komme inn i "nye" markeder. Har den selv som en startkikkert og synes ikke den er vesentlig dårligere enn en kompis sin Nikon til 5000.

Jeg kjøpte den pakke i 308, dog la jeg på kr 800 for å få Maxim demper istedet. Fungert veldig bra så langt. Mange på skytebanen som skjøt mye dårlligere med mye dyrere utstyr.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om du har valgt deg ut ei billigrifle - er det så lurt?

Kanskje du burde gått på finn.no og leita litt? Våpen holder seg veldig bra, og du risikerer å gjøre et blodig bra kupp på bruktmarkedet.

Denne ser ikke så dum ut, dog bittelitt over din prisklasse.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25743538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.