Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskars øks


J.S

Anbefalte innlegg

Annonse

ok hadde den som var liten en gang og når jeg slo med en annen øks på skafte til den lille øksa så ble det spekker etter noen slag. Den røyk den. En kniv funker nesten bedere en den lille øksa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det tur-øks du er ute etter ville jeg nok heller gått for gerber øksa på xxl.

1. livstidsgaranti.

2. skulle skafte brekke på tur så er det faktisk et hull i selve stålet, noe som gjør at det er lett å surre stålet til et nytt skaft rent improvisasjonsmessig.

for trøtt til å bruke store bokstaver, sorry :?

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en helsort Fiskars øks på ca. 40 cm i over femten år nå, og den gjør fremdeles jobben selv om den bære preg av alderen. De siste årene har den blitt erstattet av en Gränsfors. Ser på hjemmesiden til Fiskars at de har kommet med en ny modellserie kalt X.

Har også den søte lille fra Fiskars. Den er helt topp i kombinasjon med en foldesag på korte turer pga størrelsen. Kløyver større kubber med den ved å slå øksa ned i toppen, snu kubben og dunke den i bakken med øksehodet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at jeg skal blåse meg opp, men det er utrolig mange som ikke vet å utnytte øks på skikkelig vis. Dette adresseres ikke til noe på tråden, men ofte er det ikke mer som skal til enn å dreie kubben noen grader. Og går det f.eks en 5 cm kvist på tvers er det mer hensiktsmessig å brekke opp kubben med øksa enn å hugge seg igjennom tverrveden. Ellers nevner jo "seven" et enkelt lite tricks som altfor mange glemmer, bruk den tyngden som er i skauen i stedet for å ta tyngde med hjemmefra :)

Jeg har kløvd vedkubber med min lille 35 år gamle ØYO speiderøks på 500 gram andre hadde allerede hadde gitt opp med langskaftet kløyveøks på 2500! Men da skal sant sies at det ikke akkurat var en vant person, så jeg gjorde det for å demonstrere.

På de turene jeg har med øks bruker jeg samme kombi som "seven", liten øks og foldesag.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt søk på nettet viser at det finnes et uttall av forskjellige turøkser. Mange ser etter min mening ut til å være laget mer for å ta seg godt ut enn for å være gode redskaper.

Økser kan, veldig grovt, deles inn i to hovedgrupper. Økser for felling og økser for kløyving. For å felle tre trenger du en øks med smalt hode, langt skaft og god ballanse, men til kløyving trenger du et tykkere hode og kortere skaft. Tykkelsen på øksehodet ser du ved å titte inn mot enden av øksa slik at du ser enden av økseskaftet i hullet på øksehodet. Hvis hodet / bladet går smalt fra eggen og opp mot skaftet så er nok øksa ment for felling. Hvis hodet raskt blir tykkere ut fra eggen og holder seg jevnt tykt oppover mot skaftet så er øksa best egnet for kløyving.

Mange av dagens turøkser har, etter min mening, et for tynt blad og skulle derfor egne seg best for felling av tre, men skaftet er ofte alt for kort og man ender derfor opp med en øks som ikke er brukenes til noe som helst. Noen Fiskarsmodeller er et godt eksempel på dette. Selv har jeg en turøks av ukjent merke. På grunn av lang tids bruk er det ikke mulig å se hvem som har laget den, men jeg tror det er Øyo. Den er i hvert fall rød i enden av skaftet noe som har vert en fordel et par ganger i snøen. Jeg er veldig godt fornøyd med denne øksa, men de nye modellene fra Øyo som jeg har prøvd ser ut til enten å ha fått et litt tyngre hode eller litt kortere skaft og har dermed mistet litt av den fine ballansen som min øks har. (Kanskje de finnes i forskjellige utgaver?)

Jeg har også prøvd en turøks fra Hultafors som jeg likte godt.

Jeg, og sikkert mange med meg, prøver å unngå å brenne rund ved, og turøksa blir derfor stort sett brukt til å kløyve veden med. Til kapping og felling har jeg en liten tursag, en ARS GR-17. Denne sagen har faktisk imponert meg. Rimelig pris og en fantastisk kvalitet i forhold til en del andre eksemplarer av arten som jeg har prøvd opp gjennom tidene.

Jeg har også noen sager av "ståltrådtypen". Slike som ser ut som en tynn piggtråd med et håndtak i hver ende. Disse kommer visst fra marinen eller noe slikt. De er veldig gode, men du skal være ganske sterk i armene for å bruke dem.

Mitt råd er: Skal du kjøpe turøks så ta øksa i handa og kjenn på den. Hvis du føler at den har god ballanse og at du lett skulle kunne bruke den som et perfekt "slagvåpen"så er det sannsynligvis en grei øks for turbruk. Den skal helst kjennes som en naturlig forlengelse av armen. Ikke for tung og ikke for lett. Om øksehodet er smalt eller bredt trenger ikke bety så veldig mye når den kun skal brukes på tur.

Og til slutt: Pass alltid på at øksa er kvass og bruk beskytter på eggen. Det er størst fare for å skade seg på sløv redskap.

Et gammelt pelsjegerordtak sier:

"Hvis kanoen velter, berg øksa og la børsa gå."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Bruk av øks er mest teknikk. Det viktigste med en øks er at den er skjeftet rett.

Vet du hva du skal se etter, vet du med en gang om ei øks er bra / ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er mye mer solide enn de øksene som har tre-skaft!

Har flere fiskarsøkser som får utrolig mye juling i løpet av året.

Denne skjønte jeg ikke helt...

Blir øksa bedre av at skaftet er i et annet materiale???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om all verden man skal kunne utsette ei slik øks for, uten at skaftet brekker. Men skaftet kan faktisk brekke alikevel. Brakk selv hodet av den minste øksa, og det var ikke engang vinter. For all del ei grei øks til sitt bruk, men litt forsiktighet kan være nyttig, også med disse. Selv bruker jeg nåfortida ei "vanlig" øks fra Hultafors, på 600g, med treskaft. Liker best treskaft av nostalgiske grunner, og er ellers veldig fornøyd med størrelsen, og fassongen på denne.

Men for meg er øksa mest som en kniv - alle har sine personlige favoritter og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.