Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmuligheter rundt Bergen


mammapåtur

Anbefalte innlegg

Hei!

Så ser det ut til at vi skal flytte til Bergen i sommer på grunn av mine faglige eskapader :x (er historiestudent). Nå vet jeg jo at det ikke er langt til flotte "større" turer (juhu!!!!!! Gjett om jeg gleder meg!!!!!), men jeg lurer litt på om det er noen som kan fortelle meg litt om hvordan området er for dagsturer, sånn cirka 4-6 timers rolige søndagsturer for en ganske sprek mamma med en (da) 3-årig liten fjellgeit? Har ikke bil, så finnes det andre bra turmuligheter enn buss opp til Ulriken og litt gåing der oppe? :) Vi er ute på større eller mindre turer mer eller mindre hver helg nå, og har ikke lyst til å ende opp som sofagris i en stor by :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke uttale meg veldig spesifikt, men det er helt klart masse natur rundt Bergen, så det bør være gode muligheter. Det er klart at mangel på bil gir en del begrensninger, men jeg er sikker på at du kan finne bøker som omtaler turer rundt Bergen på nett. Gå inn på nettbokhandel og søk litt, evt. be de i din lokale bokhandel sjekke for deg. I tillegg er det sikkert noen her som er kjent, så det blir nok masse muligheter som dukker opp for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det finnes utallige muligheter for turer for deg og din lille geit :x, både om du liker å gå på turveier eller vil prøve deg utenfor stiene. En kar som er her inne på forumet fra tid til anen har laget en omfatende side, blant annet om fjellene rundt Bergen.

Jeg kan garantere at du vil finne mange perler også der nede.

Godt nyttår :)

Odd Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes en bok som heter noe sånt som "til fots i byfjellene" eller noe sånt... spør på turistforeningen, så har de den kanskje fremdeles...

om "de syv" blir for kjedelig i lengden, så kan du jo også ta toget gjennom ulriken og gå turer i arna, torofrabrikkens hjembygd...

her har eg gått turer siden eg kunne gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en en kjekk liten bok som heter "Turløyper i bergens-område" utgitt av Bergens Tidende og Bergen Turlag. ISBN 82-992152-8-5. Fås så vidt jeg husker i de fleste bokhandlere her i byn. Anbefales.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hvis det ikke nødvendigvis må være en fjelltur, så vil jeg anbefale nordsjøløypene på sotra og øygarden.

Har selv gått fra Telavåg til Glesvær med en 4-åring. Denne delen av nordsjøløypa er ca 1 mil og det er litt variert terreng ( litt trasking og litt klyving). Er unnagjort på 6 timer, vil jeg tro, med unge. Kanskje mindre.

Vi hadde med telt og gjorde turen over 3 dager, men det var heller dårlig med steder å sette opp telt, i hvertfall i nærheten av vanna.

Det går buss til/fra Telavåg ( nordsjømuseet), og til/ fra Glesvær.

Inne i byen synes jeg Løvstakken er en barnevennlig topp. Og for litt mer sløve turer er det fint å gå "rundt" smøråsfjellet ( og der kan man bade også), eller gå opp til Fløyen fra svartediket over Knatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå etter temaforum i menyen her, og gå inn på "Bergen og omegn" og "Stølsheimen, Bergsdalen og Vossefjella", så kan de finna nokre tips. Ta turen innom ein bokhandel i Bergen, og skaff deg boka "Stølsheimen", av bl.a. Torhild Refsdal Aase, med mange godbitar. Er de medlem i DNT, sel Bergen Turlag boka til noko lågare pris til deg, (Tverrgt. 15/17, eller Markens Tverrgate om de vil).

Det er kort veg frå Bergen til Stølsheimen, så god tur. Både mamma og barn har det fint der inne.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tog og busser går overalt. Til finse, kvamskogen, bergsdalen, byfjellene og overalt. Ikke noe problem.

Byfjellene er stas og kan varieres på helt utrolig mange måter!

Hvis du bor i sentrum er fløyen, rundemannen, blåmannen, vidden, løvstakken og ulriken naturlige mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For å si det kort ....

Det er så mange flotte turområder i Bergen at det nesten ikke er mulig å begynne å ramse det opp. Du kan bare begynne å glede deg.

Det er faktisk noe for enhver smak. Du kan gå på tur så og si helt inne fra sentrum og områdene rundt Bergen er jo STORE. Du kan gå høyt og langt eller lavt og kort, du kan gå ved sjø eller fjell. Det er rett og slett bare helt fantastisk.

Kommer selv fra Troms, men bodde to år i Bergen fra 2001-2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.