Gå til innhold
  • Bli medlem

MOBPOSE M/87 Forsvars sovepose


J.S

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har m87. Vi fikk plukket med oss ett helt lastebillass med knappeposer og det lå noen m87 innimellom som vi forsynte oss med også. Syns ikke det er noe knall pose egentlig. Stor og tung og jeg syns ikke den var noe god i 20minus. Ble til at jeg sto opp og la i ovnen etterhvert.

M94 er ikke det bare en tynn teppepose til å bruke om sommeren eller inni m87? Eller så er det bare det at forsvarsbrukt.no selger isolasjons delen til en sovepose som heter m/94 men den har jeg i såfall ikke vært borti. http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=485

Jeg fant også en pose som jeg ikke har sett flere av. Den har innlagt liggeunderlag og har ett vanntett trekk så den ser ut til å være beregnet til å sove ute under åpen himmel i. Noen som veit noe om hva dette er? Noen pratet en gang om at jegerne hadde brukt noe sånt en gang.

Knappeposene har forøvrig blitt brukt til å isolere ett loft tror jeg. De ble hentet på hauerseter når det var utsalg der. Den gangen fikk man nye treski til 50kr paret også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har tenkt og kjøpe meg en MOBPOSE M/87 og lurte derfor på om noen har erfaring. Holder den deg varm i 30- minus og har posen vårt vekta i sekken?

I motsetning til dei andre soveposesystema til forsvaret, er ikkje mobposen laga for å bli vaska og desifisert for kvart år, så posen er i eit stykke, på same måten som sivile soveposar.

Posen er tung i forhold til isolasjonsevne, men dersom det ikkje betyr noko, er det ein grei, og god pose. Eg trur ikkje eg ville stolt på at han held meg varm i -30, men -20 skulle eg nok ta sjansen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at det diskuteres rundt m/94 posen.

Var i grønt da den kom til avdeling. En kjærkommen avløsning for den gode gamle med skotske treknapper(sovepose Kapok).

Første "batchen"minnes jeg var av bedre kvalitet mtp isolasjon enn den som ble kjøpt inn i bøtter og spann. Et problem med de var dengang da (96-98) at glidelåsen på ytterposen var av dårlig kvalitet. Ikke kult å få ødelagt den. Var imidlertidig mulig å "improvisere" ved å bruke glidelåsen på "mellomposen"(isolasjonsposen).

Har idag en gammel med skotske treknapper som ikke brukes i det hele tatt, og en mob pose som brukes til "bålturer" i nærområdet - mob posen med bomullstrekk tåler mere "bålsprut" enn syntetiske materialer - som brukes til turer ut av "nærområdet"..

I tillegg til forsvarsbrukt - se

http://www.olav-teigen.no/nettbutikk.htm

er også en forsvarsbrukt "butikk"rett nord for seljord på høyre hånd på E134. De har mye rart, har ikke funnet de på nettet :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant også en pose som jeg ikke har sett flere av. Den har innlagt liggeunderlag og har ett vanntett trekk så den ser ut til å være beregnet til å sove ute under åpen himmel i. Noen som veit noe om hva dette er?

Eg har ein slik, men veit ikkje kva slags modell det er. Han som gav meg posen sa at den tidlegare vart brukt av fallskjermjegerane. Om det stemmer veit eg ikkje. Den er stor og tung, og eg syns det var kaldt i den med ullundertøy i -14 (gapahuk og bål).

Har tenkt å prøve meg med trekket ein annan gong, men då med ny sovepose og anna liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.