Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sekk: Osprey Variant 52 vs. Exped Mountain Pro 50 eller andre???


Ed

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger litt hjelp og innspill.

Jeg er på utkikk etter en sekk til klatring, toppturer og skiturer med cirka 50 liter.

Har lest litt på nett og sett litt i butikker.

Etterhvert kom jeg fram til to alternativer (så langt!)

Osprey Variant 52: http://www.ospreypacks.com/Packs/VariantSeries/Variant52/

Exped Mountain Pro 50: http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf

Har sett Variant litt omkring og det ser ut som om folk er ganske fornøyd med den.

Men det finnes sikkert flere sekker der ute som kunne være verdt å vurdere, eller noen har kanskje erfaringer med Exped sekken?

Takk og hilsen, Ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig så synes jeg det ser ut som om ospreyen har bedre løsninger på forskjellige ting. Har osprey selv(ikke variant) og er veldig fornøyd med kvaliteten og hvor gjennomført den er. Det jeg vil anbefale deg til slutt er å prøve begge sekkene med vekt i for å kjenne hvordan den sitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde de samme kriteriene som deg og endte opp med Gregory Alpinisto 50.

http://www.backcountry.com/gregory-alpinisto-50-backpack-2700-3100cu-in

Fantastisk bra sekk, med alle de festemulighetene man kan ønske seg (2 isøks, stegjern, ski, mm). Den har også et genialt "Wraptor Stabalizer System". Dvs at skulderstroppene er festet i 2 punkter nede i stedetfor ett. Det gjør at sekken sitter bedre enn noen annen sekk jeg har prøvd! Jeg synes den sitter godt selv ved tunge bører! 5 stjerner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde de samme kriteriene som deg og endte opp med Gregory Alpinisto 50.

Takk for tilbakemeldinger så langt.

Alpinisto ser meget interessant ut.

Kan du si noe ang. materiale? Kunne se på Exped Mountain Pro 30 hos en venn og den så ut som om den kan takle en god del "juling". Sekken jeg ser etter skulle nok være stabilt framfor lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt min Alpinisto hardt og mye på snø, stein og is. Gikk akkurat over sekken, og jeg kan ikke finne noe som helst tegn på slitasje. Verdt å nevne er også at den er utrolig komprimerbar med stropper under, på sidene, frempå og oppå. Jeg bruker faktisk sekken når jeg skal kjøre heisbasert offpiste og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde legge merke til at vekta på Alpinisto er det dobbelte av Osprey sin sekk.

Så spørs det hvilke kriterier man har som kan rettferdiggjøre hvert enkelt gram.

Eksempelvis så leser jeg at det er positivt med stropper her og der, det er det sikkert for noen, for meg er dette totalt bortkastet (jeg trimmer som regel vekk alt av slikt på nye ting jeg kjøper). Osprey på sin side reklamerer med et rent design.

Jeg ville dratt til en butikk og tatt litt i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvile turer man går. Når jeg f.eks går bratte renner for å kjøre på ski ned igjen så synes jeg det er veldig greit å ha øks og stegjern på utsiden av sekken. Jeg har også alltid med meg liggeunderlang på tur (thermarest z-lite, og da er det greit å ha stropper til å feste dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er mange forskjellige meninger om dette, men for meg spiller vekt ikke en så stor rolle. Sekken skal være "driftssikker" og robust.

Siden den skal brukes til topp/ ski/ og klatreturer er det viktig å nå relevant utstyr.

Det jeg liker med Exped er "daisychain", den puristiske design og måten den lukkes på med karabin (men hoftbelte har også plast hurtigspenne). Har mange sekker der hurtigspennene i plas blir knust og må erstattes. Dette finnes jo både hos Osprey og Gregory.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Osprey Variant 52 i ett år nå, og brukt den til alt fra toppturer, skiturer, jakt og hytte til hytte turer. Jeg kan ikke få fullrost sekken. Den er stø og sitter godt på ryggen, og er så smal at den ikke kommer i veien for armer og staver.

Kompresjons mulighenene er bra, og det er tilstrekklig med hull og løkker til å feste duppedingser på utsiden av sekken dersom jeg måtte ønske det. Personlig liker jeg imidlertid å ha minst mulig på utsiden av sekken.

Sekken virker solid, jeg bruker den stort sett hver helg og har bært opptil 20kg. i den uten problem, og foreløpig viser den ingen tegn til slitasje.

Dersom jeg skal neve noe jeg savner måtte det være en mulighet til å åpne sekken på langsiden. I og med at sekken er så smal blir den ganske dyp, og det kan være litt kronglete å ta fram ting som ligger nederst i sekken, uten å måtte ta ut det som ligger over.

Og på våte dager kunne det selvfølgelig vært ønsklig at soffet var mer vannavsøtende, men det er egentlig ikke noe stort problem dersom en bruker noen vanntette pakksekker til klær ol.

Alt i alt en sekk jeg kan anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vil tipse deg om Arc'teryx Axios 50.

Jeg har "lillebroren" Axios 35 og er superfornøyd.

Den har alt av innstrammingsmuligheter, glidelås nedover langs siden, godt bæresystem, nok av innfestingsmuligheter og rimelig vanntett tekstil.

Fin egenvekt på sekken.

Den har også en hendig, stor finmasket nettinglomme på fronten hvor man f.eks kan putte jakke eller hjelm oppi. Lommen har strammelukking slik at ikke ting mistes ut av den.

Har ikke hatt sekken lenge nok til at jeg kan si noe konsist om slitestyrke, men etter et år med omtrent daglig bruk har jeg ikke oppdaget noen svakheter.

Har fått meget gode omtaler i tester, se linker:

(35 l) http://www.klikk.no/helse/friluft/article599709.ece

[50 l) http://www.testvinnerene.no/2010/04/arcteryx-axios-50/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i lenger tid vert på utkikk etter ny sekk, noe større enn den du nevner, og har endt opp med å levere julens ønskeliste til kona. Den inneholder kun en stk. Arkteryx bora 80L.regular, Black. Har vert innom mange butikker, sprunget opp og ned trapper og overrasket andre kunder med gymnastiske øvelser, med sannsekker i sekken, før jeg endelig klarte å bestemme meg. Osprey argon ble valgt bort siden den etter min mening hadde for mye "dingeldangel" på utsiden.,diverse remmer og stropper, og så syntes jeg den var litt for baktung. Dvs. den bygget for langt bakover, noe som førte til at det ble et merkbart moment når jeg "rotrte" eller snudde meg litt raskt. (Kan nok være en ulempe på skituren med litt for mye rotasjon i en telemarksving.) Bora virket litt høyere og smalere og så var det tett skille, glidelås, mellom bunnrommet og hovedrummet. Ellers hadde den alt det jeg trengte. (Denne sekken har vel også fåtten del meget positiv omtale i diverse tester og friluftsfora.)

Men folk er like forskjellige som sekkene, og det viktigste er jo at sekken passer og er tilpasset formålet. Ingen ting er vel verre enn å gå tur med en tung sekk som ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har osprey variant 52 l.

Veldig fornøyd. Men ikke til mer enn 15 kg maks.

To dumme ting:

Stoppene har lett for å glippe ut av klipsene når man prøver å feste de med stappfull sekk.

De to stroppene på sidene er ikke lange nok.

Desuten må du ha laget plass inne i sekken hvis du skal kunne bruke lommene på siden til flaska di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.