Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiferie i alpene, - Hvor?


Mathern

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er en vennegjeng på fire 15-16åringer som har tenkt oss på slalomferie i alpene neste vinter.

Problemet er at vi har en stor krangel om hvor vi skal dra, noen mener St. Anton, andre mener St. Moritz, andre mener noe helt annet. Det er også stor diskusjon om vi skal innom Sveits eller Østerrike, ettersom noen av oss er ''Sveits fanatikere''.

Det vi ønsker er lengre bakker, med stor utvalg i svarte bakker og mer vennlige bakker for ''Chille kjøring'' Gjerne utfordrende!

Selvfølgelig må også utelivet være bra. Ønsker også at butikkene skal ha godt utvalg for alt innen ski og friluftsutstyr.

Om byen er historisk hadde det vært et stort +.

Noen som har noen formeninger om gode / dårlige steder? Egne erfaringer hadde også vært fint å høre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, i 2012 er jo vi alle 17 år da så ;)

Som om du ikke ville ha action når du var ung? 8)

Må ha det litt gøy vettu ;)

Min anbefaling er: drit i utelivet! Det er for bra å stå på ski i mange steder i alpene til at den skal ødelegge det med bakrus og trøtthet. Kjør på ski hele dagen til dere er helt utkjørte, nyt en god middag og ladd opp batteriene. Feste kan dere gjøre hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, mente nå forsovet Afterski og sånt jeg, men..

Får jo ikke servert alkohol der heller, så er ikke noe problem! var ikke alkohol jeg tenkte på, men moro om kvelden..

Kan meddele at jeg ikke praktiserer alkohol heller :wink:

Etter endt skidag vil jeg gjerne komme meg ut en gang i blant, ikke bare sitte inne på hotellet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skikjøring og STORT - da må du til Frankrig! Ikkje samme sjarme som Østrig, men helt OK. Eg har vel hat 7-8 sesoner i dei Franske Alper, og er veldig fornøyd :wink:

Charmonix, Val Thorens, Val d'Isére, Alpe d'Huez, Les Deux Alpes er nogen av de bedste steder eg har erfaring med. Afterski er der alle steder, Val T. er dog afterski-KONGEN. OG ja ein kan drikke sig dritings alle plasser, ikkje brug tiden på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charmonix, Val Thorens, Val d'Isére, Alpe d'Huez, Les Deux Alpes er nogen av de bedste steder eg har erfaring med. Afterski er der alle steder, Val T. er dog afterski-KONGEN. OG ja ein kan drikke sig dritings alle plasser, ikkje brug tiden på det!

Takk! Skal sjekke litt opp om disse plassene nå :)

Er bakkene veldig mye bedre enn Østerrike sine bakker?

Hehe, har ingen planer om å bruke tiden på drikking, så bare å slappe av folkens :D Men et godt afterski er jo alltid koselig!

Og til dere som sitter her og småleser og tror at vi skal dit bare for å ta oss en drink, så kan dere dra til.. Get it? :D gjelder jo ikke alle, men vet det er noen av dere som tenker slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obergurgl er nå tatt med som nytt sted hos Sportsreiser. Det er et kongested. Blant de aller høyeste i Østerrike, og dermed snøsikkert. Mye krevende løyper og fine muligheter utenfor løypene. Var der for noen år siden, og har tenkt meg tilbake. Ikke høy partyfaktor.

Er festingen viktigere ville jeg heller dratt til St.Anton eller Saalbach, men der er ikke skikjøringen like bra. VG har forresten en guide tl alpene.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10011432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns St.Anton har alt!! Bra løyper, flotte forhold for å finne løssnø, hyggelig by, "gemütlichkeit", afterski for enhver smak, samt party på kveldstid for den som liker det!

Kjøp flybilletter til Innsbruck om våren året før, og fix overnatting selv. Da får dere en adskillig billigere tur enn med reiseselskapene. Dere kan også få bedre plassering på bostedet. Det er jo viktig å kunne tusle til bakken om mårran, og for dere høres det ut som det er viktig å kunne krabbe hjem om natta.... :)

God tur, uansett hvor dere ender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

send meg et pm när tiden for planlegging närmer seg... jeg har bodd i Innsbruck(sjekk googlemaps sä skjönner du tegningen) de siste 5 ärene og kan gi deg tips om när manf bör dra hvor for hvilken type kjöring osv osv

ingen stress med aldersgrenser her.. 16 är for vin og öl.. nekter ä tro at noen spör om legg pä afterski hvis dere absolutt trenger noe strekere enn det..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare henge meg på hofstad, Innsbruck er bra.

I Sveits, Frankrike og Italia må dere nok regne med at reisekassen må være noe større enn i Østerriket, men de fleste landene har jo bra vintersportsteder. Jeg mener å huske at det er et sted i de franske alpene hvor det ikke er lov å bruke bil eller andre motoriserte kjøretøy. Så en film derfra en gang. Husker ikke hva det heter, men det så veldig bra ut. (Sikkert dyrt.)

Men nå har jo østeuropa åpnet seg for turistene og her er det en del billigere.

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/25/489969.html

Husk på at snøforholdene kan variere ganske mye fra sted til sted etter hva slags vinter vi får. Hvis vi har en litt sen påske og dere beregner å bruke påskeferien så er sesongen stort sett slutt mange steder. Jeg var i Sel am See en påske, og da måtte vi ganske høyt før det var gode snøforhold. Da blir også løypetilbudet en del redusert. (Det er ofte billigst tidlig i sesongen.)

MEN så reiste jeg tilbake til Sel am See midt i juli et år. To vennepar tok telemarkskiene på taket av en VW Golf og kjørte "på lykke og fromme" ned gjennom Tyskland og til slutt stoppet vi i Sel am See. Det var en fantastisk tur. Sentrum av byen var et stort marked om dagen og om kvelden ble dette torget omgjort til en enorm uterestaurang.

Vi måtte opp til Kaprun for å stå på ski, men så fikk vi til gjengjeld forhold som om vi skulle være i Norge og ha tidenes beste påskeferie. På ettermiddagen, når snøen ble litt for grovkornet og våt, dro vi ned og badet i Zeller sjøen, og om kvelden og natten var hele byen en eneste stor fest.

Legger ved noen løypekart så kan dere få et lite bilde av hvordan det ser ut. Det er vel ingen tvil om hvor tilbudene er størst, men her er nok også prisene høyest. Men dette har dere vel allerede sjekket ut.

Søk på nettet etter billig skiferie, det er mye å velge i. I noen tilfeller så er det faktisk billigere å kjøpe en pakketur fra GB, ta et billigfly over til London og videre derfra. (En bekjent reiste med familien sin til Maldivene for halv pris ved å betille turen fra GB.)

Et lite tips til slutt. Har dere mulighetene så ikke reis med for lite penger. Selv om Østerrike nok er av de billigere landene i Europa så går Visakortet lett varmt i kampens hete, og disse skistedene vet å ta seg betalt. Det er jo turistene de lever av.

post-4379-133474734714_thumb.jpg

post-4379-133474734723_thumb.jpg

post-4379-133474734729_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som REs skriver er päsken en veldig därlig periode ä komme.. januar er som regel opptimalt.. allerede i februar er som regel snöen veldig blöt etter kl 12 da solen her varmer som i päsken hjemme hele vinteren... vinterene og temperaturene her varierer veldig og med vindretning fra nord kan vi ha minus 15 för det uken etter snur og vi har pluss 15... som sagt kan jeg gi hint og vink pä hvor jeg drar alt etter vär, vind og ärstid.. noen nevnte Hoch/Obergurgl som er et kjempested, MEN det ligger over tregrensen, noe som gjör det helt ubrukelig i därlig sikt.. da mä man lengre ned hvor det er litt skog...

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.