Gå til innhold
  • Bli medlem

hagle


MrS

Anbefalte innlegg

Annonse

Gjorde samme vurdering i fjor etter at jeg hadde tatt jegerprøven. Etter mange og lange overveielser kjøpte jeg en Beretta 686 SP, 12/76 fordi:

- Kvalitet lønner seg i lengden

- Lettere å omsette brukt dersom du vil selge senere

- Du har den i 20 år (uansett), fordi de fleste ikke oppgraderer

- Du passer bedre på den

- Hvis du bommer er det ikke (haha)hagla

- Det føles godt å bruke/eie en god hagle som mange synes er fin

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har akkurat tatt jegerprøven og skal kjøpe meg hagle

1.Hva er best av 16 og 12 kaliber

2. hvilken merke er best

3. burde jeg kjøpe det dyreste ??

Hjelp Hilsen MrS

1. Kaliber 12 er suverent mest brukt og har billigst og best utvalg av ammunisjon, 16 er et gammelt kaliber med dårlig tilgjengelighet.

2. Det finnes flere gode merker. Beretta er et av de suverent beste. Men ikke heng deg opp i merker. At hagla passer til deg er mye viktigere.

3. Nja, om du kjøper f.eks. en Beretta vil den vare i minst 20 år med aktiv bruk og du vil være superfornøyd med den så det er en god investering. Problemet er at siden du er helt ny vet du ikke om du aktivt vil drive med småviltjakt med hagle de neste 20 årene. Men vet du at du skal drive aktivt med småviltjakt med hagle de neste 20 årene så kjøp dyrt, det lønner seg i lengden.

Min viktigste anbefaling til deg er at du går til en ordentlig våpenforhandler. Da tenker jeg på en jaktbutikk som tar våpensalg veldig seriøst (ikke g-sport, xxl, postordre eller nettbutikk). Personen som selger deg våpenet skal være en aktiv jeger/leirdueskyter. Denne selgeren skal hjelpe deg finne en hagle som passer til deg anatomisk. Det er og en stor fordel om du får testskutt hagla. Tilpasning er det aller viktigste. Det gjør at du treffer og kan utvikle en god teknikk. Om du ikke har en slik våpenforhandler i nærheten så må bare reise dit det er en og kjøpe der (da burde du gjerne avtale med prøving på forhånd slik at de setter av tid til at de kan finne deg våpen på første turen)

- Hvis du bommer er det ikke (haha)hagla

Jo det kan være like mye hagla si skyld at du bommer om den er dyr eller billig. Hovedgrunnen til at folk bommer er, foruten deres egen teknikk, dårlig tilpasning av hagla. En dyr hagle kan passe deg like dårlig eller bra som ei billig ei.

- Du passer bedre på den

Dette er også en ulempe i enkelte jaktformer (f.eks. i skjærgården med saltvann og åling i fjæresteinene) fordi du i disse jaktformene sliter veldig på våpenet. Da er det en fordel å ha ei litt billigere hagle som du ikke er like redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte selv en lanber gyttorp 12/76. Funker ok den, men angrer på at jeg ikke kjøpte noe rustfritt med synt-stokk. Jeg er ikke noe glad i å pusse og stelle treverk og selv om jeg synes jeg har rengjort og olja godt så kan man godt se at den har vært på sjøen i kano noen ganger. Hvis jeg noengang bytter blir det til rustfri 12/76 med synt-stokk som kan knekkes. Jeg liker å kunne ha våpenet demonstrativt ikke klar til skudd.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1

KJøp kaliber 12.¨Helt klart standard kaliber i Norge. Etter det er kal 20 mest brukt

16 Brukes lite i Norge, er vel noe mer populært i Sverige og i Europa ellers. Har en gammel kal 16 etter bestefadern selv og det er ikke så lett å få tak i ammo etter det ble forbud mot bly.

Stort sett en wismuth man får tak i.

2. Har ingen i kal 12 selv å så jeg har ingen å anbefale. Se om det ikke blir kjøp av en ny hagle til neste sesong.

3.

Det dyreste koste flere hundre tusen, neppe det du trenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kal 12 er desidert mest brukt, og du har størst sjanse for å finne et våpen som passer i god prisklasse her. Et litt grøvre våpen kan ha litt større ladning med hagl. Argumentet for evt å velge 16 er vekt. Man kan kanskje spare en halvkilo. Hvis denne halvkiloen er viktig ville jeg heller gått for en kal 12 sideligger. Disse har mindre låskasse, og derfor noe lavere vekt.

Lykke til som jeger! Husk å trene litt på banen før du går på jakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.