Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke, hvor lang skal/må/kan den være?


vidarvale

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en allround skalljakke for bruk fotturer både bortover og oppover., det skader ikke om den også kan brukes i skiløypen. Klatring eller alpinbakke hører ikke med til mine valgkriterier. Dette forumet og et utall av tester er finlest, uten at jeg står igjen med det ultimate valget enda.

Flere jakker er prøvd, men det forbauser meg hvor kort mange av disse jakkene er. Personlige så liker jeg jakker med litt lengde, men aner en liten uro; er det noen grunn til at disse jakkene er så korte? Vil lengre jakker virke begrensende/ irriterende under gange? Hvor lang kan en jakke eventuelt være før dette blir en realitet?

I flere «gode tips» spalter på nettet så ble det oppgitt at jakken burde være så lang at den skjuler de edlere deler. Er dette er godt tips, og hvilke merke/modeller snakker vi da om?

Bortsett fra parkas-typene så har jeg ikke kommet over modeller som er så lange.

Jeg er i de fleste henseender størrelse L, 180 cm ca 80 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I flere «gode tips» spalter på nettet så ble det oppgitt at jakken burde være så lang at den skjuler de edlere deler.

I ein ideell verden, så er nok dette riktig. Mi erfaring er derimot at når eg går med sekk, ender jakkekanten oppunder hoftebeltet etter rimeleg kort tid uansett. Så jakka må altså vera betydeleg lenger for å vera lang nok. Dette har eg tatt konsekvensen av ved å kle meg riktig nedanfor jakkekanten, og la jakke vere jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en fordel at jakken går litt langt ned. Går du i fjellet med vinden i ryggen så går det ikke lenge før du er kald på baken.

Det har vert en tendens at de nyere modellene av slike jakker er veldig korte. (Klatrejakke.) Dette er en motetrend som ikke alltid passer for oss fjellvandrere. Dette er nok på grunn av at en relativt stor del av de jakkene som selges blir brukt i byen.

Eldre modeller av fjellannorakker hadde skrittstropp for å holde jakkekanten nede når du gikk med sekk og for å redusere snømengden under klærne når du tryna på ski.

Se etter en jakke som er lang og gjerne med snøring nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av alle skalljakker brukes ikke på tur. Skal du få solgt jakka bør den være kul og sexy. Rompa bør synes. Arcteryx var den produsenten som skjønte det først. Selvfølgelig var kvaliteten og prisen på jakkene høye. Selv den tøffeste modellen deres, som selvfølelig heter Alpha, er for kort.

Nå har det endelig oppstått en nisje for "lange" goretexjakker, og Arcteryx har kommet med Alpha Tall.http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1438&cid=309

Til jakt og militært bruk har det alltid eksistert lange skikkelige jakker, f.eks. Norrøna Dovre.http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-dovre-gore-tex-pro-shell-skall-jaktjakke-herre-10-23214.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Dovre bukse, og har i det siste brukt Recon jakken til Norrøna. Miletærmodellen til Norrøna.

Enkelte ganger, ikke mange, og ikke ofte, har jeg vært svært glad for den lange jakken.

Sist, en hel dag med regn og vind på Hardangervidda - mellom Trondsbu - Stigstuv og Rauhelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Var på Bergans fabrikkutsalg i Langevågen tidligere i år og fann en Bergans Antarctic jakke til en meget fordelaktig pris. Dette er en eldre modell i Dermizak, og ikke mikrofiber som dagens modell. Jakken er mye lenger enn det meste som er å få kjøpt av skalljakker, og jeg var litt skeptisk på om den var for lang. (det må da være en grunn for at alle andre jakker er så korte). Men lengden den er perfekt, både til turer på ski og til fots. Og ikke minst når en går med sekk, her slipper en at hoftebeltet spiser seg inn mellom bukse og jakke. Og i regnvær så ledes vannet utenom det store (?) arealet rundt hoftepartiet. Glidelås i buksefronten vil heller ikke bli satt på de samme prøvene som ved de korte skalljakkene, ref diskusjonen i en annen tråd.

post-6678-133474754538_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.