Gå til innhold
  • Bli medlem

Frysepunkt på parafin og tennvæske?


gremlin

Anbefalte innlegg

Holder for øyeblikket på å tine opp ei parafinlampe fra "hytta".......husker jeg fylte den opp med tennvæske sist, så nå er spørsmålet; Hvor kaldt må det bli før tennvæske (og parafin) fryser? i lampa var det bare en stor isklump!!! - skulle nesten tro noen hadde fylt vann på den......men dengang ei!

Har aldri opplevd dette med god gammeldags fyrings-parafin!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Holder for øyeblikket på å tine opp ei parafinlampe fra "hytta".......husker jeg fylte den opp med tennvæske sist, så nå er spørsmålet; Hvor kaldt må det bli før tennvæske (og parafin) fryser? i lampa var det bare en stor isklump!!! - skulle nesten tro noen hadde fylt vann på den......men dengang ei!

Har aldri opplevd dette med god gammeldags fyrings-parafin!

Jeg tror noen holder ap med deg.

Enten har det vært vann på tennveskeflaska, eller så er innholdet på lampa bytta med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjapt søk ga dette

Effekt Tennvæske -20

Tennvæske Gul Fixxa frysepunkt -19c

Lampeolje Unitor Chemicals AS -26c

HYDRO TEXACO FRITIDSPARAFIN -50c

Lampeolje Carix International Services Ltd -26

Shell Parafin Premium -50

blyfri 95 -60

BLÅTIND WHITE SPIRIT -20

Alle utenom bensin er hentet fra HMS datablader

Ganske stor variasjon med andre ord.

Så tennvæska di har nok fryst ja, men ikke parafinen

Dette gir jo grunn til å ikke anbefale tennvæske vinterstid når det er fare for kaldere enn -15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig med info om frysepuntene. Takk! Hydro texaco fritidsparafin skal jeg jaggu prøve til primusbruk i vinter.

I lampa vil jeg tro det også var endel kondens. Ser for meg at den ble sist brukt i en varm hytte med klær til tørk = høy luftfuktighet og etter som lampa brenner trekker den luft inn i tanken. Men siden frysepunktet i utgangspunktet kan være såpass høyt (overraskende for meg) så er det vel heller ingen god idé å fylle lampene helt fulle før man forlater ei hytte fordi det kan være fare for å frostsprenge dem?

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig med info om frysepuntene. Takk! Hydro texaco fritidsparafin skal jeg jaggu prøve til primusbruk i vinter.

Helt klart! Dette har vært mitt favorittdrivstoff til primus i lang tid, og denne tråden har bare forsterket det. Tennvæske blir sommerdrivstoff heretter ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden frysepunktet i utgangspunktet kan være såpass høyt (overraskende for meg) så er det vel heller ingen god idé å fylle lampene helt fulle før man forlater ei hytte fordi det kan være fare for å frostsprenge dem?

Det er vatn som utvidar seg når det frys, det er ikkje vanleg for andre stoff. Så nokon frostsprenging på grunn av at tennvæska frys i lampa, er det ingen fare for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen kjemisk kyndige her som kan forklare hvorfor parafin/kerosin tåler såpass mye mer kulde enn nafta som brukes i tennvæske og whitespirit, når egenskapene og brennverdiene er såpass like ellers?

Forskjell på karbonkjedene. Høgare smeltepunkt på lengre eller meir greina karbonkjeder.

Tilsvarande som kokepunktforskjellane på propan/butan/isobutan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nullipanbukett herved avlevert :)

Takk. Men med eit stort forbehold om at eg var litt for rask på labben då eg skreiv at meir greina karbonkjeder gjev høgare smeltepunkt. Det er truleg omvendt. Men at ulike karbonkjeder har ulike smeltepunkt er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

I vinter brukte jeg Kemetyl Fritidsparafin i 20 minus, og den viste seg å begynne å fryse allerede da. Det viste seg å stemme overens med databladet. Det var derfor godt jeg bare var et par dager unna bilen på Maurset. 

Det viser seg å være svært vanskelig å finne parafin nå til dags som har frysepunkt noe sekunder 20 minus. Er det noen som har noe forslag til hvor jeg kan finne det? Hvilket mere har under 20 minus i fryse/smeltepunkt?

Prøver i det lengste å unngå bensin, da jeg har oppdaget mange mindre lekkasjer i en rekke forskjellige primuser opp igjennom årene. Kjedelig å sitte med nedbrent delt på vidda i 25 minus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Trodde kemetyl fritidsparafin hadde frysepunkt på rundt 50 minusgrader? Jeg husker vel feil?

Tennvæske fryser mye før, og inneholder mye aromater som gjør at du ikke vil bruke tennvæse i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre. Alle sikkerhetsdatablad jeg går inn i på fritidsparafin, deriblant Kemetyl sin, har et fryse/smeltepunkt på <-20 grader. Kan bekrefte det, da primusen mine ble kranglete i minus 20, og ellers feilfrie i minus 12-15 grader..

Leter derfor etter en bedre type parafin med lavere frysepunkt, men i motsetning til for noen år siden, så virker det nå til å være umulig å finne. Tar i mot forslag med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Helge G skrev:

Nei, dessverre. Alle sikkerhetsdatablad jeg går inn i på fritidsparafin, deriblant Kemetyl sin, har et fryse/smeltepunkt på <-20 grader. Kan bekrefte det, da primusen mine ble kranglete i minus 20, og ellers feilfrie i minus 12-15 grader..

Leter derfor etter en bedre type parafin med lavere frysepunkt, men i motsetning til for noen år siden, så virker det nå til å være umulig å finne. Tar i mot forslag med stor takk!

Mener @dsk ble tipset om å blande litt bensin i parafinen? På f.eks. en optimus 111C/T multifuelbrenner som brenner bensin og parafin på samme dyse burde dette fungere bra.

Men uansett: hvis man forvarmer en brenner, så vil jo parafinen gå langt over frysepunkt når det kommer inn mot brenneren? Kanskje slangebrennere får problemer i slangen, men slike kassebrennere vil jeg anta fungerer på parafin uansett hvor kaldt det er. Etter forvarming er stigerøret og brenneren skikkelig varm, og etter en stund koker jo drivstoffet i tanken.

Det siste avsnittet er kun synsing :) 

Hvilke brenner brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Mener @dsk ble tipset om å blande litt bensin i parafinen? På f.eks. en optimus 111C/T multifuelbrenner som brenner bensin og parafin på samme dyse burde dette fungere bra.

Men uansett: hvis man forvarmer en brenner, så vil jo parafinen gå langt over frysepunkt når det kommer inn mot brenneren? Kanskje slangebrennere får problemer i slangen, men slike kassebrennere vil jeg anta fungerer på parafin uansett hvor kaldt det er. Etter forvarming er stigerøret og brenneren skikkelig varm, og etter en stund koker jo drivstoffet i tanken.

Det siste avsnittet er kun synsing :) 

Hvilke brenner brukte du?

Hmm, skal sjekke ut det med bensinen i parafinen :) Hva er blandingsforholdet, tro?

Når det gjelder forvarmingen, så funker det dårlig, da jeg bruker Primus Omnifuel som er satt inn i et trangia stormkjøkken.

Har forøvrig sett att Shell sin D60 anbefales, men den finner jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.