Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan komme igang med telemark?


Skautroll

Anbefalte innlegg

Jeg tenker i vinter å endelig prøve å stå på telemark, er lei av å bli mobbet på toppturer med fjellski =)

Er vanligvis en stor fan av "selvlært er vellært", men akkurat her tenker jeg at det kanskje hadde vært en idè med et par kurs-timer i et skianlegg.

Er det greit å kjøre prøve-og-feile strategien på egenhånd når det gjelder telemark eller er det verdt å få inn litt grunnleggende fra en instruktør først?

Erfaringsnivået på alpinfronten er ikke allverden, er det lurt å bli noenlunde ok på carving-ski før man begir seg ut på telemark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv først i fint preparert slalombakke hvor det er så flatt at du kan kjøre rett fram uten at det går for fort. Forsøk med noen slake store buete telemarksvinger. Enklest med telemarkski, men fjellski kan også fungere.

Deretter øver du i en preparert slalombakke med 5- 10 cm løs nysnø på toppen.....altså etter snesfall før de rekker å preparere hele bredden.

Nå du får til flyten øver du deg så i terrenget når det er er skare med 20-30 cm tørr nysnø på toppen.

Neste steg er så brattere offpistkjøring i masse tørr nysne.

Isete slalombakken, hard skare, tung våt nysne og råtten vårsne gir forhold som kke er optimale for nybegynnere som vil øve på perfekte telemarksvinger med god flyt på sneen i kontrolerte buer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i vinter å endelig prøve å stå på telemark, er lei av å bli mobbet på toppturer med fjellski =)

Er vanligvis en stor fan av "selvlært er vellært", men akkurat her tenker jeg at det kanskje hadde vært en idè med et par kurs-timer i et skianlegg.

Er det greit å kjøre prøve-og-feile strategien på egenhånd når det gjelder telemark eller er det verdt å få inn litt grunnleggende fra en instruktør først?

Erfaringsnivået på alpinfronten er ikke allverden, er det lurt å bli noenlunde ok på carving-ski før man begir seg ut på telemark?

Du burde absolutt spandere på deg 1-2 timer med instruktør med en gang du begynner. Instruktøren kan da vise deg korrekt kjørestilling, hvordan utføre svinger, hvordan benytte utstyret og lignende knowhow, slik at du vet hvordan du skal stå ordentlig telemark. Så kan du øve inn dette på egenhånd og utvikle din teknikk med denne kunnskapen i bakhodet. Om du starter helt på egen hånd blir det fort mye fomling i blinde og store sjangser for at du pådrar deg mange uvaner og feil i teknikken.

Du trenger ikke være god på carvingski før du begynner med telemark, men det hjelper selvsagt en del. For renheten i teknikken kan det faktisk være en fordel å ikke ha stått for mye alpint fra før, fordi du da ikke har alpint å falle tilbake på når noe blir vanskelig og du må da stå telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Telemark er en teknikk som krever over mye av knær og lår. Jeg sykler ganske aktivt, men de få gangene jeg har prøvd å kjøre litt telemark igjen da merker jeg at det som stopper meg er styrke i lår. Tror styrketrening kan være viktig for å unngå skader, men her kan sikkert aktive telemarkkjørere fortelle mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i vinter å endelig prøve å stå på telemark, er lei av å bli mobbet på toppturer med fjellski =)

For å få til telemarksvinger ned fjellsider kan du måtte forsake skienes langrennsegenskaper på vei til toppen.

På den ene siden av skalaen er smale, lette fjellski som får plass i maskinpreparerte spor men som det er vanskelig å ta telemarksvinger med i dyp løssne.

I den andre enden av skalen har man myke brede telemarkski som er perfekte for offpistkjøring ved heisanlegg, men som har for lite spenn og er for tunge og brede for å fungere som langrennski.

Telemarksvinger kan man ta med alle typer fjellski og telemarksski, men for å få den gode følelsen i dyp løsnsø trenger man ganske brede ski for at sneen skal bære å for å få flyt på kjøringen.

Så valget mellom ski med stivt spenn og myke ski samt valget mellom smale og brede ski er viktig. En mellomting..altså ganske brede fjellski med spenn blir kanskje hverken fugle eller fisk....de er store og tunge, men likevel ikke brede nok til å få flyt i løssnø.

Det lokale terreng avgjør, men hvis du nå har halvbrede fjellski som fungerer på vidder og oppoverbakken, burde du vurdere å få deg et ekstra par som er kompromissløse brede løssnøski for å få oppleve skiglde i syyyp løssnø.

Støvler er også viktig. Selv har jeg gamle lærstøvler. rottefellabinding md wire og myke brede ski som fungerer bra under optimale løsnøforhold , men som ikke gir samme kontroll under varierede forhold som høye stive telemarkstøvler med kraftigere bindinger og "slalomski".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telemark er en teknikk som krever over mye av knær og lår. Jeg sykler ganske aktivt, men de få gangene jeg har prøvd å kjøre litt telemark igjen da merker jeg at det som stopper meg er styrke i lår. Tror styrketrening kan være viktig for å unngå skader, men her kan sikkert aktive telemarkkjørere fortelle mer.

Det er med telemark som med alt annet; dess bedre man blir dess mindre krefter bruker man.. Den første tiden blir det veldig mye statisk jobbing, og man kan bli veldig sliten i lårene, men når teknikken kommer går kraftbruken ned. Som med klatring og andre aktiviteter som krever en viss teknikk..

Støtter forslagene om time. Noen hundrelapper til en instruktør kan kutte veldig mange timer innlæring av feil teknikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

er enig i å ta time med insruktør.

når jeg begynnte med telis for en 6 år siden så var det med "den gamle tekniken" scarpa t2 støvler og rottefella bindning(ikke så gamel teknikk som lærstøvler)

dagen teknikk med det nye systemet så synes jeg att det ser mindre styrkekrevende ut å kjøre telis.

har gått over til randonne pga sikkerhet på tur.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.