Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store frustetråden


DrDamage

Anbefalte innlegg

Ok, krisen har skjedd og jeg har funnet ut at vi trenger et sted å lufte alle våre frustrasjoner angående

alt som har med friluftsliv, utstyr etc. å gjøre.

Så, første frust i rekken er altså at igår så revnet Pro Shelljakka mi. Det verste var at det skjedde da

jeg var kommet hjem fra en tur ut, og satte jakka fast i noe metallgreier på vei ut av garasjen. Helvetes møkk altså!

Det er dog viktig og forsøke å se noe positivt i alt, og det eneste positive jeg er kar om å se med dette er at jeg endelig får

prøvd servicen og ekspertisen til Gore-Tex servicesenteret på Bekkestua. Kan jo forresten komme med en liten kommentar

her på FF straks reparasjonen er utført. Har allerede snakket med dem og jeg sender jakka dit så fort jeg kan.

Ok, det var min første frust for nå. Kommer sikkert mer siden :-)

Så bare pøs på i denne tråden med all slags friluftslivrelaterte frustrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har bare gode erfaringer med systua på Bekkestua, håper og regner med at du blir fornøyd også.

Absolutt kjipt å få ødelagt ting man i utgangspunktet er fornøyd med.

Jeg klarte å få en dusj med glør rett inn på myggnettingen på det da nye teltet mitt for noen år siden. Hadde da brukt teltet på to turer da dette hendte.

Kom en kastevind (fra helvete, mistenker jeg) som førte en fin mengde små glør inn igjennom det åpne forteltet og lagde 8-9 hull i myggnettingen. Ble fikset midlertidig med små biter gaffateip (må innrømme den midletidige løsningen har blitt noe permanent da jeg aldri har fått rotet meg til å kjøpe ny netting og fikset det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fjellrelatert men arghhhh. Passer bra med en slik tråd i dag. Lå på ryggen under ei hytte og skulle prøve å finne ut hvorfor vannet fryser (ikke jeg som har bygd) Fant en plass det var greit å dytte litt skum oppi. Men selvfølgelig var det en spiker som stak ut der jeg prøvde å manøvrere flaska på plass oppi bjelkelaget slik at det gikk hull på flaska. Gjett hvem som lå rett under, forøvrig ikke veldig lett å brå komme seg vekk når det er trangt. Æsj, griseri alle stand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par bilder fra i sommer som viser litt av årsaken til den dyre strømmen.

Får nok bare finne frem primusen og forsøke å pumpe ut den lille skvetten av fyringsoljen som er igjen i tanken etter at oljefyren ble erstattet av et digert varmepumpeanlegg for et par år siden.

post-4379-133474733642_thumb.jpg

post-4379-133474733651_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på overtid, men var j*vlig frustrerende å være på kanotur i Femundsmarka i sommer, og se hvor drøyt folk innretter seg i marka. Spesielt synlig var det i en av håene rett innenfor norskegrensa, ved Rogen(Rogs-eller Litlbuddhåen, husker ikke helt). En ellers nydelig holme, var vandalisert med spiker i trærne, avsagde/knekte greiner, klessnorer som hang overalt, spritflasker "gjemt" under røtter(bla. 1-liters Braastad glassflaske), og inntakte hermetikkbokser slengt rundt bålplassen. Har forsåvidt ikke noe imot folk som innretter seg i marka, så lenge det ikke skader naturen og de tar med seg søppelet hjem. De personene som stod bak dette, kan i mine øyne ikke klassifiseres som friluftsfolk, og er for meg vandaler på linje med de som tagger ned offentlige bygg.

Huff, det måtte bare ut. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes Adriano! :)

Dag: Er vel for at det ikke skal oppfordres til bruken av fossile kilder lenger. Forøvrig ikke noe problem å redusere strømregningen: finn frem friluftsklærne ;) Annet tips er å skifte pærene til sparepærer, montere fysiske brytere på alt elektrisk i huset (slås HELT av når ikke i bruk), etterisolering, vinduslister, termofotografering av huset for å sjekke hvor tiltakene bør komme etc.

Hele Mongstad gasskraftverk står forøvrig å fyrer for kråkene som følge av dårlig isolasjon i eldre bygg før 1987 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske frustrert over trangsynte grunneiere som hindrer meg i min utfoldelse. Mange grunneiere er imponerende kreative, de kan finne på å sette ut freda fugler i fjellvegger for å hindre meg i å klatre der. Eller de hogger noen trær under fjellveggen og setter opp skilt om at det er plantefelt, slik at det regnes som innmark og de kan nekte meg å klatre der. Grunneiere har ingen grenser i sin grådighet. Heldigvis finnes det unntak som bekrefter regelen.

Alt er dog ikke svart idag. Jeg elsker snø og mørke, og endelig kom begge deler hit der jeg bor, så jeg burde strengt tatt gått ekstatisk på ski ute i skauen akkurat nå, og ikke sitti her inne. Men skjebnen ville det slik at jeg, helt uforskyldt ble gift og skilt to ganger, med en haug unger som krever ekstremt mye oppfølging. Og dette var samværshelgen min. Det er noen ganger jeg misunner elgen som bare trenger å passe kalven et års tid, og etter det klarer den seg sjøl. Får bare håpe snøen ligger til neste helg , men med min flaks har vi ingen garanti for det. Og hvis snøen ligger noen dager, er skisporet sikkert tråkka ned av folk som ikke respekterer skispor. Og mens jeg er igang, så er jeg også meget frustrert over mangelen på bratte bakker her jeg bor. Og i de få bakkene vi har, så nekter selvsagt grunneierne å hogge ned trærne så vi kan bruke bakkene til noe fornuftig. Ingen stor overraskelse, da det ofte er de samme grunneierne som ødelegger klatrefeltene mine også. Det tar lissom aldri slutt. Den enkle løsningen er selvsagt å flytte.

En annen ting som frustrerer meg er folk som hater løse hunder. Jeg har alltid hatt hund, og mine hunder har alltid vært så dresserte at de klarer å gå løse ved siden av meg. Problemet er alltid hundehaterne. Ofte har de hund selv også, paradoksalt nok, som de trekker hardt etter seg i stramt bånd, eller koppel som vi fagfolk kaller det, så bikkjene står på to bein og uler, mens de trangsynte eierne kjefter på meg i raseri fordi jeg har klart å dressere kjøtern til å gå pent ved siden av meg uten bånd. Det var ikke så ille før, da traff vi ofte andre løse hunder også, slik at kjøtern fikk mulighet til lek og sosialisering. Men nå føles det som å bo i et fascistisk land, der resten av storsamfunnet straffeforfølger alle som behandler bikkja si med respekt og verdighet som det familiemedlemmet det er, eller burde være, mens dyreplagerne som drar bikkjene sine i stramme bånd og lar dem sove alene i bur under trappa, disse kjeltringene skal belønnes og være gode rollemodeller. My a$$.

Og ellers går verden sin skjeive gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også frustrert over at folk ikke liker at hunden min er løs, selv om den går pent ved siden av meg eller 10 meter fra meg.

Stoler på hunden min og at den ikke kommer i nørheten av dem.

Hadde jeg ikke stolt på han ville jeg ha hatt den i bånd.

Er også frustrert over hunde eiere som mener jeg er streng når jeg trener hunden min i skogen.

Selv henger de 2 meter etter hunden og ikke har kontoll på den.

Er også frustrert over meg selv, har lyst på en lang ri tur i villmarka i usa, men er piss redd for hester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par bilder fra i sommer som viser litt av årsaken til den dyre strømmen.

Får nok bare finne frem primusen og forsøke å pumpe ut den lille skvetten av fyringsoljen som er igjen i tanken etter at oljefyren ble erstattet av et digert varmepumpeanlegg for et par år siden.

I fare for å gjøre tråden mer optimistisk enn trådstarter tenkte, Hvor er bildene tatt?

(Det førtst ser for meg ut til å være Blåsjø nær Pøylånå, men jeg kan lett ta feil... Det andre minner mer om Svartevann.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustert over snø og mørke. Jeg er en av dem som ikke er spesielt glad i å gå på ski og som allerede nå lengter etter våren og nye turmuligheter.

Her sørpå er det helt motsatt. Frustrerende å ikke ha noe snø enda.

Er ikke knallhard på skigåing lengre selv, men liker da å finne frem langrennskia og ta en tur i det lokale turløypenettet her når forholdene tillater det. Gjerne med jentungen på 13 som inspirerende selskap. Kanskje ta en rast på Granestua og varme seg med kakao eller annet godt. Husker godt jeg tryna ifjor da jeg lekte Northug og spurtet med bakglatte ski, hehe. Enden på visa ble skrubbsår i hele fjeset. Men er man med på leken, må man tåle steken sier de jo :)

Litt på overtid, men var j*vlig frustrerende å være på kanotur i Femundsmarka i sommer, og se hvor drøyt folk innretter seg i marka.

Helt forjævlig det der. Mest mulig sporløs ferdsel er det vi vil ha. Ikke så mye mer å si om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilhelvete har fått kuldesjokk, og nekter å starte.

Kjøpte den fra forhandler for et år siden, og har hatt startvansker hver gang gradestokken viser -10 eller kaldere.

Forhandler har bytta alt mellom himmel og jord, og jeg bytta batteri, og plugger.

Nu går startmotoren uten å slå inn i motoren.

Ser ut som innslagsreleet er gåent.

Dermed må f.... fraktes til harstad, og startern byttes.

Forhåbentligvis oppfører Berlingoen seg etter dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1,9 diesel berlingo har startet helt fint ned til -30 uten motorvarmer i 3 år nå. Din må ha blitt utsatt for sprengkulde. Argh Sprengkulde er vist når det passerer -10 Jævla media som hauser opp være lille fille ting de kommer på. Er en grunn til at jeg ikke gidder å kjøpe aviser eller se på nyheter lenger. 99% bullshit. Eneste troverdige der er tegneseriene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om avsnittet Stephen Levitt brukte på media i boken Superfreakonomics (anbefales).

I 2001 (mener jeg å huske han omtalte) var det skikkelig skikkelig haisommer i USA. Alle de store avisene rapporterte og skrev om massedødsfall rundt omkring de forjettede kyststriper. Store ord ble brukt, Haisommer, tidenes haisesong etc.

Men var det flere haiangrep den sommeren?

Det var færre angrep den sommeren enn de fem årene både før og etter. Men det solgte likevel.

Ordet sprengkulda ble "oppfunnet" av media i fjor vinter, og nå fortsetter det. Jeg kjenner jeg blir irritert bare jeg hører det ordet, og tenker på fisefine smårips fra urbane strøk iført Canada Goose jakker som hutrer i tightsa og ballettskoene i 5 minus over en uke... :P *fordommer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1,9 diesel berlingo har startet helt fint ned til -30 uten motorvarmer i 3 år nå. Din må ha blitt utsatt for sprengkulde. Argh Sprengkulde er vist når det passerer -10 Jævla media som hauser opp være lille fille ting de kommer på. Er en grunn til at jeg ikke gidder å kjøpe aviser eller se på nyheter lenger. 99% bullshit. Eneste troverdige der er tegneseriene

Berlingoen min er 1,4 bensin. Filter,batteri og plugger er byttet, tennkassett byttet og den er målt opp og ned og i mente,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilhelvete har fått kuldesjokk, og nekter å starte.

Kjøpte den fra forhandler for et år siden, og har hatt startvansker hver gang gradestokken viser -10 eller kaldere.

Forhandler har bytta alt mellom himmel og jord, og jeg bytta batteri, og plugger.

Nu går startmotoren uten å slå inn i motoren.

Ser ut som innslagsreleet er gåent.

Dermed må f.... fraktes til harstad, og startern byttes.

Forhåbentligvis oppfører Berlingoen seg etter dette...

Hadde det samme problemet med en bil. Har du prøvd å sette den i gir og gi den en dytt?. Det kan hjelpe slik at du i hvert fall får startet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje innslaget har frosset. Sett primusen under og håp at bilen ikke tar fyr. Gjør den det, sørg for skikkelig forsikring.

Om den går rundt så burde innslaget få strøm også. Det jeg er vant til er at det er innslaget som fungerer som rele til startmotoren. Men om det er kommet vann inn så vil det ikke klare å dytte inn drevet når det er frosset. Eller så kan det være clutch støv som gjør at den ikke vil gå.

Ps (tryggere med el varmepistol eller lignende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.