Gå til innhold
  • Bli medlem

Randoneebindinger for tunge mennesker?


mac

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært glad i fjell og friluftsliv, men har til nå vært mest turaktiv om sommeren. Jeg har flere venner som har begynt med toppturer i løpet av det siste året, og i år har jeg lyst til å bli med på moroa. Jeg er imidlertid tung, over 120 kg. Vekta er på vei nedover, og jeg håper å kunne bruke toppturer som en del av treningen i vinter. Når jeg har lest rundt på dette og andre forumer, har jeg imidlertid lagt merke til flere innlegg om bindinger som løser ut før de skal til tross for at de har vært innstilt på maks. Dette har vært for personer som veier betydelig mindre enn meg, så spørsmålet mitt er; finnes det bindinger som har kan kan brukes av tunge (>120kg) personer uten at man risikerer at de løser ut for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan se på Marker Duke. Det er en frikjøringsbinding med gåfunksjon, og veier dermed noe mer enn typisk randonèeutstyr, men til gjengjeld er den mye kraftigere. Jeg tror ikke den bør være noe problem for deg med mindre du kjører veldig hardt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært glad i fjell og friluftsliv, men har til nå vært mest turaktiv om sommeren. Jeg har flere venner som har begynt med toppturer i løpet av det siste året, og i år har jeg lyst til å bli med på moroa. Jeg er imidlertid tung, over 120 kg. Vekta er på vei nedover, og jeg håper å kunne bruke toppturer som en del av treningen i vinter. Når jeg har lest rundt på dette og andre forumer, har jeg imidlertid lagt merke til flere innlegg om bindinger som løser ut før de skal til tross for at de har vært innstilt på maks. Dette har vært for personer som veier betydelig mindre enn meg, så spørsmålet mitt er; finnes det bindinger som har kan kan brukes av tunge (>120kg) personer uten at man risikerer at de løser ut for tidlig?

Som sagt, smaken er som baken. Er baken for tung så blir smaken redusert. Sånn er det bare enten du vil eller ikke. Ikke meningen å kritisere på noen som helst måte.

Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar, jeg skal undersøke Marker Duke litt og tar det videre derfra. Poster erfaringene gjennom vinteren etterhvert som de kommer, og flere tips mottas med takk!

Som sagt, smaken er som baken. Er baken for tung så blir smaken redusert. Sånn er det bare enten du vil eller ikke. Ikke meningen å kritisere på noen som helst måte.

Mvh Gunnar

Dette er veldig sant og noe jeg har blitt godt vant med i løpet av de siste årene, så det blir absolutt ikke tatt som kritikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig gode erfaringer med Duke. Er 194 og snaut 0,1 tonn. Den tåler solid kjøring, og relativt høye drop uten problemer. Duke har DIN settings opp til 16. Kjører mine på 13 eller 14 nå, og den har ikke løst ut, uten at den burde ... Ingenting er verre enn å miste skien når du er i ferd med å hente deg inn igjen etter litt krumspring ;)

Er enkelt sagt en alpinbinding med gå-funksjon, og du løfter hele bak-bindingen når du går. Altså tyngre løft i hvert steg enn du vil få med en renspikka rando-binding. Men så duger den da også særs bra til nedkjøringa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også duken på 2 par ski og er veldig godt fornøyd med den. For oss som liker å dra på litt nedover og har det som hovedmål for turen(eller er litt tunge) så finnes ingen bedre alternativ! God tur og lykke til med toppturer!

Og du som skrev om baken og smaken og bla-bla bla.....VELDIG godt innlegg! Godt du tok deg tid til det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.