Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko for dreven fjellvandrer


Gunnar k

Anbefalte innlegg

Annonse
Sandaler. Helt uslåelig i vått terreng. Tørker raskt, luftig, og ikke for varm. Aldri gnagsår. Elver er en lek. Har kun brukt sandaler siste 6 år, går aldri tilbake til fjellsko på sommerføre.

Så artig å lese! Jeg tror jeg har satt bort fjellstøvlene for godt. I sommer brukte jeg joggesko og sokker fra seal skinz. Nå i høst kjøpte jeg sandaler med tåhette.

Jeg tror, og har indikasjoner på at ved at en "stiver av" ankler og tær forflyttes belastninger til neste ledd. Egentlig skjønner jeg ikke hvor denne idèen med å ha så stor ankelstøtte kommer fra. Dunke rundt i sommervarmen med nesten 3 kg sko på seg... Det er som om mennesket skulle være en feilvare :D Selvsagt kan det ha mye for seg når en bærer tungt. Selv bærer jeg sjelden mer enn 13-15 kg.

Ble kvitt meniskproblemene og bortsett fra de fordeler "qwer993" beskriver er det en tommelfingerregel som sier at hvert 100 gram lettere skotøy tilsvarer 1 kg mindre i sekken. Jeg har nesten følelsen av å danse meg til fjells nå. Dessuten synes jeg det er mindre bal med skohåndtering i teltet.

Anbefales!

:?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange meninger om dette. Jeg for min del har gått bort fra de kraftigste modellene. Nå bruker jeg disse:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=24&prodid=1260

Tidligere brukte jeg huntervarianten. Liker sniperen bedre til mitt bruk. Så lenge du ikke skal gå mye i storsteinet ur e.l. vil jeg anbefale sniper, forutsatt at den passer på foten din.

Brukte joggesko på en tur i Femundsmarka en gang, det var ubehagelig i steinrøysene der. På en 4-dagers fottur med sekk i mer lettgått terreng fungerte derimot kraftige joggesko utmerket. Kjøpte nylig et par montrail terrengjoggesko med tanke på treningsturer i terrenget, tenkte faktisk tanken på å bruke de på sommerens lange fisketur på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv bruker jeg La Sportiva Elk GTX Anfibio Jaktstøvel på tur, om jeg er i vått terreng

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=505&prodid=11985

gode støvler og har ikke hatt noe problem med de, også veldig fine om du er stor i beina :D

Bruker LA SPORTIVA Glacier Evo GTX fjellsko om jeg kun skal lett jakt og når det er glatt på fjellet

http://www.oslosportslager.no/produkt/la-sportiva-glacier-evo-gtx-fjellsko-5318.aspx

Men brukte for først gang jungelstøvler på fugle jakta i år , vannet kom fort ut av støvelen. men ble kald på beina.

Er kanskje en grunn till at det heter jungel støvler.

http://www.mamut.net/nfm/subdet615.htm

prinsippet i jungelstøvel er at vannet som kommer inn renner ut av støvelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kanopadlingen i sommer fant jeg meg selv bruke joggeskoene 90% av tiden, både på lands og til vanns.

Gode støvler med bra støtte hadde jeg liggende i kanoen til bæringene, og det var kun på disse etappene de ble brukt... Fantastisk frihetsfølelse ift. varme, tunge og klamme fjellsko :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kanopadlingen i sommer fant jeg meg selv bruke joggeskoene 90% av tiden, både på lands og til vanns.

Gode støvler med bra støtte hadde jeg liggende i kanoen til bæringene, og det var kun på disse etappene de ble brukt... Fantastisk frihetsfølelse ift. varme, tunge og klamme fjellsko :-)

Støttes! Hadde en langhelg med kano på Femunden pinsa i fjor og der brukte jeg et par Gore-Tex joggesko. Fjellstøvlene ble liggende i kanoen, selv da jeg var på dagstur til fots opp Røa. Men skal en bære tungt, og gjerne i ulendt terreng, er nok stødige fjellstøvler å foretrekke. Men det er ikke dumt å få ned vekta på skotøyet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hei, har noen av dere noe erfaring av hvilken type fjellsko jeg burde vurdere. Jeg går velldig mye på fjellet og i vått terreng (myr osv) : )

Hei Gunnar k !

Jeg syns det er en liten selvmotsigelse i at en "dreven fjellvandrer" søker råd om valg av fottøy. Er du"dreven" så har du vel gjort dine egne erfaringer.

De rådene du har fått her er sikkert velmente. Men det er bare dine egne erfaringer over en viss periode som kan gi deg det beste svaret. Selv har jeg slitt ut mange par av ulik kvalitet og ulike merker. De fleste har funket bra for meg. Men det er slett ikke sikkert at de funker for deg.

Selv har jeg aldri brukt joggesko, men jeg har møtt noen som har brukt det uten at jeg har merket at det har skapt de største problemer.Vær, terreng og pakningen er selvfølgelig meget viktige faktorer som spiller inn om joggesko skal bli vellykket.

Mitt råd er at du kjøper støvler som passer til din fot og ikke er store/høye og tunge hvis det er alminnelig fjellvandring du skal ut på.

Du behøver ikke å kjøpe de aller dyreste. Men de bør etter min mening ha noe polstring i skaftet og forholdsvis stiv såle.

Mange sverger dog til militærstøler M77 som ikke er postret. Det er vel det billigste valget.

God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en liten selvmotsigelse i at en "dreven fjellvandrer" søker råd om valg av fottøy. Er du"dreven" så har du vel gjort dine egne erfaringer..

Tenkte først det samme, men så kom jeg på at en aldri blir utlært og at en skifter mening om mangt underveis. Av og til tror jeg også at oppleste, vedtatte meninger står i veien for rasjonelle valg, og det har jeg nettopp erfart om skotøy...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ecco XPEDITION II som tradesjonell lærsko. Lett som bare det og sitter bra på foten. Et par gode sokker og dette er ein vinner. På finere dager bruker eg Viking Anaconda GTX. Suverene!

Men en fjellvandrer skal finne ut hvilken sko som passer best for han selv. Sko er veldig individuelt som det er. Sandaler er ikkje noe fjellvandrer fottøy i mine øyne, men spørs kanskje hvor du er på vandring forresten. Vestlandet = glem sandaler iallefall. Ta og prøv deg fram, viktigts er iallefall om skoene er behaglige å ha på. Normalt sett må noen sett bare prøves før man finner dei virkelig gode skoene. Å bare høre på oss her inne blir iallefall feil. Ikkje alle skoene som blir nevnt vil passe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mange drevne fjellvandrere som har brukt sko av gammel type i mange mange år. Og nå lurer på om det har skjedd noe i markedet de siste åra.

Er vel ikke helt unaturlig at man kanskje vil prøve noe nytt og spør om hjelp?

Man skal aldri føle seg for god til å spørre om veiledning og hjelp uansett hvilken erfaring man har. Være seg av nybegynnere eller veteraner.

Selv har jeg ett par Varg rastegaisa, og er fornøyd med dem. Men slike tradisjonelle sko er tunge. Er på utkikk etter ett par lettvekts tex sko med stiv og god såle. Men får liksom ikke helt bestemt meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar k !

Jeg syns det er en liten selvmotsigelse i at en "dreven fjellvandrer" søker råd om valg av fottøy. Er du"dreven" så har du vel gjort dine egne erfaringer.

De rådene du har fått her er sikkert velmente. Men det er bare dine egne erfaringer over en viss periode som kan gi deg det beste svaret.

God tur !!

Hei Brage :)

Tror faktisk dette er første gangen vi to er meningsfeller her inne på 6 år, men bifaller absolutt dine synspunkter her!

Hehe, og dèt tom når det er snakk om skotøy.....

"Dreven" er man først når man gjør egne erfaringer............ (smart å lytte til andre, men ikke gjennom en generell tråd som dette)

fiskekongen:

Helt enig, men etter mitt syn er man hverken såkalt "dreven eller erfaren", såfremt man ikke har vært fulgt med i timene* de siste åra.

Godt valg og God tur Gunnar k =)

* = kontinuerlig vedlikeholder opparbeidet erfaring!

(Kan være vondt å svelge akkurat dette, men sant som f.... desverre** )

** = Får jeg ikke ut fingern selv snart er undertegnede også i samme gjørma :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, og har indikasjoner på at ved at en "stiver av" ankler og tær forflyttes belastninger til neste ledd. Egentlig skjønner jeg ikke hvor denne idèen med å ha så stor ankelstøtte kommer fra. Dunke rundt i sommervarmen med nesten 3 kg sko på seg... Det er som om mennesket skulle være en feilvare :lol: Selvsagt kan det ha mye for seg når en bærer tungt. Selv bærer jeg sjelden mer enn 13-15 kg.

;)

En vanlig fjellstøvel har vel ikke så veldig mye ankelstøtte. Kommer du opp i 3kg-klassen, bør de vel være stive... :P Fordelen med høy støvel er vel mer at den beskytter mot støt mot ankelen og holder snø og smårusk unna foten.

En Scarpa Charmoz str 45,5 veier 850 g per støvel.

http://www.oslosportslager.no/produkt/charmoz-gtx-toppturstovelfjellsko-21375.aspx

En Haglöfs Trail 2 str 45,5 veier 690 g per sko og er stiv nok til at man kan bære tungt på snilt underlag, men ura ville jeg styrt unna.

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article471662.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

scarpa ladakh, crispi skarven - ta den som passer best. Ta med deg sokkene du har på tur i butikken for å finne rett str. Folk må gjerne vandre i sandaler, joggesko og på hendene. Nei, skikkelig sko med støtte er tingen. Forøvrig sjekk ut crispi mylla mid hvis du ikke har behov for veldig stiv/kraftig sko. Min favorittsko gjennom tidene til allsidig bruk utenom tunge bører, da er det bever pro. Når de går gaiken blir det en av 2 overnevnte.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig å lese! Jeg tror jeg har satt bort fjellstøvlene for godt. I sommer brukte jeg joggesko og sokker fra seal skinz. Nå i høst kjøpte jeg sandaler med tåhette.

Jeg tror, og har indikasjoner på at ved at en "stiver av" ankler og tær forflyttes belastninger til neste ledd. Egentlig skjønner jeg ikke hvor denne idèen med å ha så stor ankelstøtte kommer fra. Dunke rundt i sommervarmen med nesten 3 kg sko på seg... Det er som om mennesket skulle være en feilvare :shock: Selvsagt kan det ha mye for seg når en bærer tungt. Selv bærer jeg sjelden mer enn 13-15 kg.

Ble kvitt meniskproblemene og bortsett fra de fordeler "qwer993" beskriver er det en tommelfingerregel som sier at hvert 100 gram lettere skotøy tilsvarer 1 kg mindre i sekken. Jeg har nesten følelsen av å danse meg til fjells nå. Dessuten synes jeg det er mindre bal med skohåndtering i teltet.

Anbefales!

:D

Till att börja med: 3 kg? Det tyngsta kängor jag själv ägt var ett par stegjärnsfasta Kayland, c:a 2 kg. De var i ett utmärkt material för blötare förhållanden, som i fjällen, men i fjällen behöver jag inga stegjärn! I längden kändes de klumpiga. När de sprack på en tur i Frankrike råkade jag passera en by med sportaffär och köpte nya stegjärnsfasta, av märket Salomon. De vägde 1.6 kg. Det tyngsta jag hört talas om för fjällbruk är gummistövlar. Med rejäl sula kan det handla om 2.2 kg eller så.

Sen den där tumregeln. Faktorn 10 har jag aldrig hört talas om, den vanligaste uppgiften brukar vara kring 5. Och det handlar då enbart om energiförbrukningen - det finns många andra aspekter på packningsvikt. Dessutom beror faktorn på gånghastigheten; nedåt 4 km/tim verkar faktorn inte vara särskilt stor alls. Detta är lite omdiskuterat eftersom de klassiska undersökningarna jämför extremer,

vilket är ett vanskligt underlag om man vill härleda en lineär modell. Det står en del på http://www.fjaderlatt.se

Under den senaste sommaren använde jag två par kängor. Det ena var ett par med normala fotknölshöga skaft av märket Keen, 1024 gram. Dem använde jag på två turer i Alperna,

19 resp. 16 dagar, med en startvikt på lite drygt 15 kg (däri ingck bl a tält, mat för 8 dagar, gas för två veckor och kartor för tre). 15 kg försöker jag hålla som maximum på alla turer,

i fjällen räcker det till 10 dagar.

På årets fjälltur, som blev 7 dagar, hade jag ett par rätt uttjänta skor av märket Meindl, c:a 1100 gram.

Keenskorna kommer jag att fortsätta med på kontinenten, eftersom skaften ger drägligt skydd för mina hälsenor - ett högst personligt problem. Men icke att jag i framtiden går med läderkängor i

de blöta fjällen - det vegetationen inte uträttar klarar de återkommande vaden. Jag har flera par skaftlösa skor, och några av dem har jag använt på låglandsvandringar.

Ett är också av märket Keen, med samma sula som kängorna, vägandes 876 gram.

Ett annat är av märket New Balance, 800 gram. Möjligen är sulan lite för glatt. Vanliga löparskor litar jag inte på, eftersom de är lätta att trampa ur (inte så festligt i ett blocklandskap!)

och kanske inte håller så bra för återkommande snedtramp. Jag tror det blir de låga Keen-skorna på nästa fjälltur, om det blir någon alls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellstøvler er en veldig individuell sak etter min oppfatning og ikke minst ganske så avgjørende for en god tur......i alle fall for de av oss som ikke bruker sandaler eller går barbent i høyfjellet (har for min del ikke veldig tro på at Cody Lundin synes det er så veldig behagelig å gå barbeint.....men han om det).

Noen kan gi terningkast 6 på en støvel som slaktes av andre. Jeg kjøpte selv nye for et års tid siden og var fast bestemt på å kjøpe et par støvler som fikk en kjempebra test og som var rost opp i skyene av forskjellige brukere. Jeg tok turen innom den lokale friluftsbutikken og fikk prøve de før jeg bestemte meg endelig. Synes ikke de var så gode som forventet og endte opp med å prøvegå en del forskjellige støvler fra Alfa, Crispi, Viking, Ecco etc. Jeg ønsket et par som var gode helst i alle 4 sesonger, stive nok til at de taklet bra med vekt i sekken, samtidig som de skulle være komfortable å gå med for MEG. Jeg endte opp med Crispi Besseggen som skilte seg ut som den klare ener, selv om de ikke var det dyreste paret jeg testet på føttene. Har i ettertid vært kjempegodt fornøyd og har vært heldig og ikke erfart at de lager lettere gnagsår slik som andre har erfart. Jeg synes du skal ta turen innom en butikk med godt utvalg og teste ut forskjellig typer støvler, og gjerne med litt ekstra vekt på skuldrene. Det er du som skal være fornøyd med støvelene, og ikke oss andre Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker selv alfa sko og er meget fornøyd med dem, men det kommer jo litt ann på hvordan foten din er også, prøv litt forskjellig og bruk litt tid på det er min anbefaling, jeg har hatt mine i 6 år og går mye, så kvaliteten er det ikke noe å si på. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
bruker selv alfa sko og er meget fornøyd med dem, men det kommer jo litt ann på hvordan foten din er også, prøv litt forskjellig og bruk litt tid på det er min anbefaling, jeg har hatt mine i 6 år og går mye, så kvaliteten er det ikke noe å si på. lykke til

Hehe, såfremt du har hatt Alfa-støvlene i 6 år, og går MYE????

Hallo riksen77 > går du mye er selv Alfa-støvlene utslitt etter maks 2 år;)

Tja lytt til Busken istedet dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Forsvaret sine Scarpa-sko.

Utrolig bra om man går i veldig ulent terreng med mye stein osv, da de er stive rundt anklene.Man tråkker da ikke over, slik det var fort gjort å gjøre med M77.

Er også 100% vanntette.

Men at de er helt vanntette er også utingen med skoene. På sommeren er det null lufting, og man blir veldig fort klam. På vinteren skjer det samme, så da gjelder det å holde seg i bevegelse for å ikke begynne å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.