Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur med telt i 22 blå? 1 natt i Storlidalen.. ble til en natt på Liaåsen.


Anbefalte innlegg

Hei, er ny på dette forumet og har lest litt på de forskjellige trådene men er ikke helinformert om alle emner som er tatt opp.

Siden i høst har jeg og noen venner gått en del dagsturer i området rundt Trondheim og har campet et par netter, blandt annet ei natt på Vassfjellet med snøfall. 2,5 minus. Nå har vi snakket om tur i Storlidalen ved Oppdal til helgen men værmeldingen ser vel kjølig ut.. Vi har jo litt turerfaring men har jo ikke akkurat mye erfaring med tur i så kaldt vær. Har varmereflekterende folie på ruller som vi bruker i teltbunnen.

Noen meninger tips, gjennomførbart? Det er snakk om en ikke lang skitur for så å campe, kanskje 1-2 timer unna bilen.

Skjønner jo at det handler om rett klær osv men er litt mer skeptisk enn de to andre angående denne turen. Jeg har et Helsport Svalbard High camp 3 telt og vi har Helsport Isfjorden poser. I tillegg har jeg en bomulls lakenpose som kan brukes hvis praktisk. Vi har fyrt i teltet på Vassfjellet-turen og syntes det gikk bra. Multifuel fra Primus med renset bensin.

Takker for all eventuell hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra av gåre! -20 grader klarer dere godt. Ta med flere liggeunderlag. Beina er det lett å fryse på. Har man tilgang til skistøvler som er et nummer større enn man pleier å bruke er det en fordel. Fotposer, ekstra støvler ol. kan også være lurt.

Tren også litt ekstra på å bruke Primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfinn dere med en gang med at ting tar lenger tid i kaldt vær. Gjør mest mulig med votter på. Prøv å tilegne dere gode teltrutiner. Lag gjerne en levegg av snø ved teltet. En liten levegg ved toalettet er også digg da det er 25 kalde, kuling og man må ut om natta og konkurrere med månen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på gjennomførbart-gjengen. ville kanskje ikke fyrt med primus siden jeg selv bare mener det gjør alt vått, og det uansett er unødvendig. Dere er jo 3 stk, la den som klager mest ligge i midten. Et veldig viktig tips er å ikke koke vann mer enn nødvendig. Som sagt blir bare alt vått. Varmt vann er flott det òg! Legg gjerne snø inntil teltet, da blåser den ikke inn :) Ha enn flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv oppleve at teltet på siden mot vinden ble dekket av et 5mm tykt islag, hele siden ble pansret. Se bilde høyre side av telt.

Ser for meg at liggeunderlaget, sko/fotposer, og dunjakke er noe av det viktigste å ha når man vintertelter.

Kan annbefale liggeunderlaget fra exped som man blåser opp, noe av det beste jeg har prøvd.

post-7153-133474733433_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på min første kalde teltvintertur i februar i år, 14 kalde. Eneste jeg frøs på var fotene. Alfa skarvet skisko. Til neste telttur med så mange kuldegrader blir det fotposer av en eller annen løsning for å tåle å sitte i ro uten å fryse på beina. Exped 9dlx, helsport raudfjorden. Hadde kun tova lester og lue på hodet. Sov som en stein. Forøvrig hadde vi teltet i tregrensen og fyrte bål.

Forøvrig så hadde jeg og kona bilen 10min unna til fots. Tenker vi tar vintertelting step by step for å lære triksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folien er for at snøen skal skli rundt i alle retninger :wink:

Bomullslakenpose er det liten vits i å ha med om det ikke er for å bevare soveposen din bedre. Varmere blir det ikke. Da må du ha en i fleace eller silke. Ellers er liggeunderlag viktig. Når det gjelder fyring så tenk sikkerhet, lufting, fyringsvakt. Om dere har liten erfaring kan det være lurt å øve på å fyre opp primusen før man prøver å fyre den opp inne i teltet. Ellers er jo origo heatpal en kjekk og sikker sak å sette i forteltet for litt varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullslakenpose er det liten vits i å ha med om det ikke er for å bevare soveposen din bedre. Varmere blir det ikke. Da må du ha en i fleace eller silke.

Det blir varmere med bomull også. Alt som lukker luft inne vil isolere. Bomullen er i tillegg oftest tykkere enn silken og holder på mer luft. Derfor er den marginalt varmere. Den vil i likhet med silke og fleece bli våt, men her dreier det seg ikke om mange overnattinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å skaffe meg et reinsskinn fra xxl men en av turkameratene er ganske allergisk, så da kan det bli ubehagelig for han da. Ellers har jeg et par myke digre sko med masse for og myke såler under jeg tenkte å bruke i "leiren" Er nok ganskle fornuftig å trene på bruken av primus ja, blafrer opp en del når man forvarmer om man ikke er forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å skaffe meg et reinsskinn fra xxl men en av turkameratene er ganske allergisk, så da kan det bli ubehagelig for han da.

Har en datter med alvorlige allergier som lå på reinsskinn "hele oppveksten" uten at hun reagerte på dem. Dette var tørkede (ubehandlede) skinn. Det finnes jo også garvede som f.eks kan lakkères for at de ikke skal trekke fukt.

Dere kunne kanskje låne et skinn et sted for å få avklart om han reagerer på dem?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som ikke rimer helt her :wink: .

Selv om du er allergisk mot hund, kan du spise nøtter. Det betyr ikke at min nøtteallergiske kompis ikke vil få problemer hvis han gjør det samme...

Har jeg heller ikke påstått. Jeg oppfatter at Skjølberg indikerer generell allergi. Jeg bare viser til at det ikke nødvendigvis betyr at han reagerer på tørket eller garvet reinsdyrskinn, som var tilfelle for min datter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om natta vil størst varmetap bli mot bakken. Man kan fryse i en superpose om man ikke er isolert nedover. Har du bare et tynt underlag må du prøve å låne ett til, evt et skinn. Det har så utrolig mye å si for den gode opplevelsen. Det er veldig deilig å ligge god og varm i posen når det er sprengkaldt utenfor.

Til dette med bomulls- eller fleeceforing: En kamerat syntes det var litt dyrt å kjøpe en fleecepose, så han kjøpte et fleecepledd på IKEA til 29 kr som han stappet rundt seg inni soveposen. Funka fint som bare det, men han måtte rette på det et par ganger om natta.. Man kan jo sy det sammen til en pose om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke dumt ut det heller nei, hehe. Vi har hytte å være på i Oppdal med alle bekvemmeligheter så hvis vi ikke telter har vi jo muligheten til komfort :D Men vært litt spesielt å kunne berge over telt tur i rekordkulde på Oppdal også, eller ?

Gå for telt tur :?: Skal mye til for å tryne denne turen. Føler dere dere fortsatt usikre så slå opp teltet utenfor husveggen en kald kveld og prøv der. Beste måten å finne ut om det funker på. Uansett god tur og håper dere får det kaldt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tenkte jeg skulle hive meg rundt og oppsummere turen jeg fikk mange tips til. Det ble ingen Oppdalstur da vi var skeptiske til 22 minus og litt vind som det ble meldt. Med forholdsvis liten erfaring med "ekstremkulde" på tur med telt, falt valget på en lokaltur. Vi var to stykker som gikk tur i Estenstadmarka i Trondheim, for da kunne vi gå fra ytterdøra hos mine foreldre og rett opp i marka. Det ble tur til fots i harde oppkjørte løyper gjennom marka opp til Liaåsen som er det høyeste punktet der. Vi brukte ca to timer på å gå opp dit. Sekken min veide 21,5 kilo. Da hadde jeg telt, sovepose, underlag, primus med bensin, mat, klær og diverse i sekken.

Vi fant oss en forholdsvis flat og grei teltplass og fikk brukt de nye snøpluggene fra Helsport jeg skaffet. Vanlige teltplugger er ikke mye tess på vinteren har jeg funnet ut. Vi var jo ikke akkurat i ødemarken, da skiløypa gikk i nærheten, men vi følte det var greit å prøve seg på ca 17 minus som det kaldeste på en plass vi visste vi kunne evakuere tvert om vi følte vi måtte. Noe som ikke skjedde da. En kollega fra jobben gikk skitur og kom innom på kvelden og sa han hadde møtt på tre elger rett bortom teltet, så vi var jo ikke alene oppi der! Jeg merket jeg lå og spekulerte litt i soveposen til natta om det ville bli ufrivillig møte med elgen i leiren men det slapp vi hverfall. Det var klarvær og sol på dagene.

Erfaringer fra turen kan sies å omfatte:

Rim på innsiden av teltduken, noe som kan kreve en børste for å få bukt med.

Et par fotposer eller lignende for å ikke fryse så mye på beina er å foretrekke! Kanskje bivuakk sko eller noe, har kjøpt et par polsokker fra Helly Hansen som kan brukes i telt eller i fotposer utenom teltet.

Litt lengre snøplugger er å foretrekke på vinteren

Nye ullvotter pluss vindvotter fra Bergans var gull verdt. hadde tynne innerhansker jeg brukte til gjøremål inne i teltet.

Klokka fem om natten var det 16,5 minus ute, og 5,5 minus inne i innerteltet. Når vi hadde opp døra mellom inner og ytter telt og fyrte med primus var det greit med plussgrader inne.

Min gamle billige 65 liters sekk har gjort sin siste jobb, nå har jeg skaffet en Bergans Rondane 85 jeg håper jeg blir fornøyd med.

Etter turen har jeg også skaffet en leatherman, ny hodelykt, en teleskopisk snøspade og reinsskinn. Utstyrsfreak? Neiiida.

Ser fram mot nye teltturer på vinter, kanskje når dagene blir litt lengre igjen.

Helsport sine komforttemperaturer på soveposer har ikke noe med meg å gjøre!!

Dunjakke komprimert i pakksekk man kan finne fram i leiren er kjempeflott.

Ønsker meg veldig pulk, men vet ikke om Fjellpulken transportbrett med drag er noe å satse på. Ønsker meg fjellskipakke fra Åsnes, tror valget faller på Amundsen i såfall. Gruble gruble.

Ellers takk for gode tips.

post-8953-13347473524_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer oppstår først når det er kaldt og vind. Da blir effektive grader, for utrolig langt ned. På MC regner en temperatur - 1 grad pr m/s. Viktige områder er hode/hals, håndledd og ankler. Så er det å aldri bli svett.

Det som er ille er underkjølt regn, sludd og temperaturer rundt null, hvor alt blir vått.

Husk også å gjøre avtale med de hjemme ang hvor der skal, etc- husk at det mange steder ikke er mobildekning.

Det er ikke så gøy når de som er glade i dere sitter hjemme og er redde. Dette mens dere har verdens best tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.