Gå til innhold
  • Bli medlem

Posten - en vits!


mikalmo

Anbefalte innlegg

Noe er riv ruskende galt når en pakke fra USA kan havne på døren din både raskere og billigere enn Posten klarer fra f.eks Oslo til Trondheim.

:D

Du har HELT rett der, og det får jo mange av oss til å handle utenlands pga billigere frakt og billigere varer.. For eksempel frakt fra Norske nettbutikker er skyhøye, koster fort mer enn det man kjøper koster, så jeg pleier alltid å kjøpe mye når jeg først skal handle innenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok - da har pakken kommet frem. Som vi ser tok det ca 26 timer fra pakken forlot england til den ble registrert hos Posten. (Den ble sendt fra facewest tidligere på dagen den 11.11).

Jeg snakket med Posten flere ganger i løpet av disse dagene, og jeg fikk opplyst at normal fremsendingstid på en pakke av denne typen var 2-3 dager, i tillegg til den tiden det måtte ta i tollen. Tollen har ut ifra det jeg kan se av denne loggen brukt 25 timer på jobben sin, og det synes jeg er meget bra. Regner med det er bra trøkk på tollerne i november og desember.

Likevel skjuler Posten seg bak tollvesenet og legger skylda over på dem for at denne sendingen har gått så tregt. "Customer Service" som de kaller seg ble rett og slett ufine mot meg på telefonen og evnet ikke å ta bittebittelitt selvkritikk.

Jævla amatørnisser. Prosjekt Boikott Posten er herved påbegynt. Jeg kjører heller til Oslo og henter ting selv enn å bruke energi på denne fullstending utdaterte, tunggrodde dinosauren av en tjenestetilbyder.

Sendingen er ankommet Beitostølen Post i Butikk, SPAR Beitostølen

24.11.2010 13:00 2953 BEITOSTØLEN

Overlevert sjåfør for levering til mottaker

24.11.2010 08:23 2901 FAGERNES

Sendingen er ankommet Fagernes postkontor

24.11.2010 08:20 2901 FAGERNES

Sendingen er ankommet terminal og blir videresendt

22.11.2010 19:52 0001 OSLO

Sendingen er ferdig tollbehandlet og overlevert sortering

22.11.2010 16:20 0024 OSLO

Sendingen er fortollet

19.11.2010 10:52 0024 OSLO

Sendingen lagt til fortolling av Posten

18.11.2010 09:53 0024 OSLO

Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret

15.11.2010 12:18 0024 OSLO

Avvik i produksjonen

Årsak: Antatt tollpliktig

Tiltak: sendt til tollundersøkelse

12.11.2010 12:23 0001 OSLO

Sendingen er ankommet mottakerlandet

12.11.2010 11:36 0001 OSLO

Sendingen er sendt fra avsenderland

11.11.2010 09:50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som i det hele tatt har en ide om hvorfor pakken min som har vært i Oslo siden 19 november ikke er sendt hittover mot østlandet?

Dette er hva som kommer når jeg søker opp kollinr; Sendingen er ankommet mottakerlandet

19.11.2010 10:58, 0001 OSLO

:D

Har akkurat samme problemet jeg også.

Ta kontakt med ditt utleveringssted og la dem gjøre et søk i sitt system (be gjerne om en utskrift)

Jeg gjorde det i dag og det ser ut til at pakka har vært en tur i Fauske, håper den nå er på tur tilbake til østlandet.

Ting som dette skjer fra tid til annen, også hos andre transportører.

Ofte er det terminalene i Osloområdet som er flaskehalsen.

Er jo ikke mange som både er lesekyndige, kjent på norgeskartet og gidder å jobbe i den byen!

Svarene du får ved sporing er heller ikke alltid korekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nesten føyes til her, selv om Posten knapt kan klandres: Jakken var nok et liiiiite nummer for liten. (#$!&%"#$&$%#&")

Så sjekk på salgstråden! Splitter ny Mountain Equipment Shield Jacket (vanvittig bra softshell) selges (ingen fortullete gebyrer eller denslags).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nesten føyes til her, selv om Posten knapt kan klandres: Jakken var nok et liiiiite nummer for liten. (#$!&%"#$&$%#&")

Så sjekk på salgstråden! Splitter ny Mountain Equipment Shield Jacket (vanvittig bra softshell) selges (ingen fortullete gebyrer eller denslags).

Huff, det kan være en prøvelse å handle på nett. Men jeg er litt spent: skal du sende med posten hvis du får en kjøper? ;)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en oppsummering. Av de 4 siste pakkene med Posten kom kun 1 innen den stipulerte tidsfristen.

Merkelig logistikk at pakkene blir liggende nesten et døgn på Postterminalen. Registrert inn i 10-11-tiden ankomstdagen, men kjøres ikke ut før i 08-tiden dagen etter. De har henting av post samme sted hver ettermiddag, og det skulle ikke forundre meg om de kjører ut et eller annet i samme slengen, men altså ikke pakker.

Det burde være mulig å hente ut pakker på Postterminalene selv hvis de absolutt vil ha pakkene liggende så lenge før de selv kjører ut.

;)

Og, det er ikke det at en aldri kan vente på en pakke, men prinsippet rundt at en fra utlandet f.eks kan oppleve raskere levering til lavere pris - til og med på døren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig logistikk at pakkene blir liggende nesten et døgn på Postterminalen. Registrert inn i 10-11-tiden ankomstdagen, men kjøres ikke ut før i 08-tiden dagen etter. De har henting av post samme sted hver ettermiddag, og det skulle ikke forundre meg om de kjører ut et eller annet i samme slengen, men altså ikke pakker.

Kan det være at de lar brev ligge i bil over natta mens det er policy at pakker ikke kan ligge i bil over natta pga tyverifare?

Idag er jeg selv så heldig at jeg kan hente en pakke som posten bare har brukt 5 døgn på å flytte fra Gardermoen til min matbutikk (noen som husker den gangen det fantes postkontor? ), en kjøretur som tar 2 timer. Jeg tror jaggu det er raskeste hittil. Kanskje de har bedre bemanning nå før jul? (At det er nøyaktig 9 uker siden jeg bestillte denne pakken er ikke (bare) postens feil, men jeg er hvertfall lei av å vente, hehe)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de lar brev ligge i bil over natta mens det er policy at pakker ikke kan ligge i bil over natta pga tyverifare?

Idag er jeg selv så heldig at jeg kan hente en pakke som posten bare har brukt 5 døgn på å flytte fra Gardermoen til min matbutikk (noen som husker den gangen det fantes postkontor? ), en kjøretur som tar 2 timer. Jeg tror jaggu det er raskeste hittil. Kanskje de har bedre bemanning nå før jul? (At det er nøyaktig 9 uker siden jeg bestillte denne pakken er ikke (bare) postens feil, men jeg er hvertfall lei av å vente, hehe)

-Frikk

Brev sorteres i løpet av natten og morgenen og kommer ikke i biler før rett før de kjøres ut. vet ikke helt hvordan det er med pakkene med det kan nok være at om de kommer i 10-11 tiden er det etter bilene drar ut fra terminalen. I større byer kjøres det nok ut flere ganger men tror ikke de gjør det over alt.

synes posten er veldig bra på brev, og er ikke fornøyd med andre selskaper på pakker heller så at posten er litt dårlig der gjør ikke at jeg velger noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problemet jeg også.

Ta kontakt med ditt utleveringssted og la dem gjøre et søk i sitt system (be gjerne om en utskrift)

Jeg gjorde det i dag og det ser ut til at pakka har vært en tur i Fauske, håper den nå er på tur tilbake til østlandet.

Ting som dette skjer fra tid til annen, også hos andre transportører.

Ofte er det terminalene i Osloområdet som er flaskehalsen.

Er jo ikke mange som både er lesekyndige, kjent på norgeskartet og gidder å jobbe i den byen!

Svarene du får ved sporing er heller ikke alltid korekte.

Pakka ble registrert ankommet Oslo 18. Nov. Av en aller grunn likte de ikke min adresse.

De fant en annen med samme navn i en annen landsdel, de omadresserte den og sendte den omsider dit.

Den ble reistrert på Coop butikken 24. Nov. og utlevert til min navnebror 27. Nov.

Jeg har med lite hell prøvd å få hjelp på kundesenteret, er de en del av det store råttne egget som heter Postens Godssenter i Oslo ?

Jeg snakket med en hyggelig navnebror i Nordland nå i ettermiddag, han lovte meg å ta pakka tilbake til butikken.

Så får vi se hvor lang tid Posten bruker på å sende den hit, om de da ikke finner en annen de vil sende den til i disse julenissetider.

Er det noen som kjenner noen, eller kjenner noen som kjenner noen som er ansatt ved Postens Godssenter?

Skulle vært morro å møte en slik person på fritiden, bare for å ha sett en liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alt ved posten som er like håpløst, sender selv med posten daglig og det meste kommer fram til kundene i rimelig grei tid.

Spesielt bedriftspakker går kjempegreit.

Det er spesielt pakker fra utlandet som eventuelt skal toll/momsbehandles før de sendes videre som det oppstår forsinkelser og problemer med.

Bruker vanligvis helt andre speditører på mitt importgods, men blir fristet til å la avsendere i USA benytte USPS på noen småsendinger grunnet lav fraktpris på slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sende pakker med posten andre veien. Det hender ganske ofte jeg sender ting til USA i forbindelse med jobben. Da kan jeg spore pakken til den forlater Europa. Det gjør de som regel etter to dager. Så tar det to uker før de kommer frem med posten innen USA... Nesten like galt i England. Det å få ting ut av landet er mye enklere enn å få dem ut av de enorme mottakssentralene.

Fedex og de andre er så dyre at det ikke er aktuelt for meg.. De krever også at man er hjemme når pakken skal leveres. Så må man sitte og vente i noen timer på en bil... Mye bedre å gå på posten (eller i butikk) og hente pakken når jeg har tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedex og de andre er så dyre at det ikke er aktuelt for meg.. De krever også at man er hjemme når pakken skal leveres. Så må man sitte og vente i noen timer på en bil...

FedExprisene varierer veldig etter volumet til kunden. Fungerer greit å få de til å levere på arbeidsplass i kontortida også.

Tegn på at det står enda verre til med postvesenet i andre land enn her hjemme i Norge: Konsernsjef fra Posten Norge skal nå bli president i den internasjonale postunionen

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Jeg har ved flere tilfeller kjøpt utstyr fra facewest.co.uk, og de benytter Royal Mail som fraktselskap (rimelig; ca en 50-lapp for alle pakker). Facewest.co.uk er en fantastisk bra nettbutikk, med godt produktspekter og fantastisk bra kundeservice.

Minuset er selvfølgelig at Royal Mail samarbeider med Posten her i Norge, og da stopper jo ting kjapt opp.

Jeg går i disse dager og venter på en jakke jeg har kjøpt, som Royal Mail brukte nøyaktig -ett- døgn på å frakte fra England til Oslo. I Oslo har nå jakken ligget og godgjort seg på lageret til Posten siden 12. november. Jeg mottar den tidligst på onsdag. 12 døgn etter ankomst Oslo.

Da selvfølgelig med en hyggelig ekstraregning, som inkluderer merverdiavgift og toll. For ikke å glemme Postens vanvittig irriterende "fortollingsgebyr" på 217 kr.

Hva går disse 217 kronene til? Jeg prøvde å ringe Posten for å få svar, men der var de kjapt ned i skyttergraven og gjemte seg bak en innlært tirade om at pengene går til staten og tollvesenet.

Mitt siste kjøp hos Facewest ble sendt via DHL selv om jeg krysset av for "normal" forsendelse via posten. Det lille jeg har opplevd av DHL er ikke særlig positivt. Jeg må derfor si at jeg foretrekker "gode gamle posten" framfor DHL. Tollutgiftene er omtrent de samme samtidig som at Posten faktisk er mer pålitelig. DHL har sendt meg pakker som har tatt alt fra knapt 24 timer til over en uke å komme fra England til Bergen. Når de først har kommet til Bergen har det desverre vist seg vanskelig å få pakken hjem. Hovedproblemet med DHL kontra Posten er leveringen. Pakker via posten kan jeg se når de har ankommet mitt lokale postkontor selv om det ofte tar lang tid med fortolling og jeg vet at jeg kan hente pakken når det passer meg best. DHL derimot har valgt en etter min mening ekstremt tungvint metode.

Har du bestilt levering på døren via Posten kommer de etter kl 17 på ettermiddagen. DHL derimot leverer kun mellom 9-16. Hvem har tid og anledning til å være hjemme da? DHL forsvarer seg med at de også kan levere på arbeidsplassen. Jeg har imidlertid ikke en jobb hvor jeg kan ta imot og signere pakker når som helst på dagen. En gang omarrangerte jeg hele arbeidsdagen for å være hjemme og vente på DHL, det som skjedde da var at jeg klokken 16 fant ut at de hadde lagt pakken i postkassen min uten å gi beskjed. Løsningen nå har blitt å kjøre og hente pakken selv hos DHL, noe som er både tungvint og upraktisk i forhold til mitt lokale postkontor. Derfor forsøker jeg å unngå DHL hvis jeg kjøper over nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Må bare ha en liten utblåsning.

Min lille norgespakke på 1,5 kilo med en jakke har nå brukt 5 dager fra Kristiansund til Oslo. Jeg bor i Sunnhordland, og regner med det tar ihvertfall 5 dager til før jeg får den. I mellomtiden ligger den nok fremdeles og godgjør seg på et lager på østlandet frem til de har fylt opp en hel bil som skal denne veien.

Før jul bestilte jeg noe fra en nettbutikk i England. To dager etterpå lå den i postkassen.

Min samboer har kjøpt mange julegaver på Ebay før jul, stort sett fra USA. Ingen av pakkene brukte mer enn 3-4 dager på å nå fram.

Hvorfor må da posten sende min pakke via Oslo, med 4-5 ganger lengre tid og avstand?! Eller har de bare råd til å drifte én sorteringssentral i dette landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkonsekvent er det iallefall. Jeg bestilte to pakker fra facewest i England, sent mandag kveld i forrige uke. Den ene fikk jeg sendt med DHL til den nette sum av kr 176,- og den andre hastet det ikke like mye med, så den ville jeg ha sendt med good old Posten. gratis.

Idag har jeg vært på postkontoret og hentet den jeg fikk sendt gratis, mens "ekspresspakken" fortsatt ligger og blir mør på en eller annen "sort facility" i Oslo.

Forstå det den som kan/vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkonsekvent er det iallefall. Jeg bestilte to pakker fra facewest i England, sent mandag kveld i forrige uke. Den ene fikk jeg sendt med DHL til den nette sum av kr 176,- og den andre hastet det ikke like mye med, så den ville jeg ha sendt med good old Posten. gratis.

Idag har jeg vært på postkontoret og hentet den jeg fikk sendt gratis, mens "ekspresspakken" fortsatt ligger og blir mør på en eller annen "sort facility" i Oslo.

Forstå det den som kan/vil.

Det kan jo være fordi den må gjennom tollen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Posten er ille, det kunne man skrevet mye mer om.

Og blir postdirektivet nektet innført kommer det til å bli mye værre og dyrere enn i dag.

Slik det er nå står posten som en meget effektiv barriere mot utlandet, og det kan bli mye værre fremover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten er ille, mer her:

Posten påstår at de ikke har SMS-varsling for pakker fra utlandet, fordi avsender ikke oppgir mitt telefonnummer. Dette er mange ganger feil, men Postens systemer er ikke i stand til å lese og lagre telefonnummeret mitt, som ofte står tydelig skrevet utenpå pakken.

Kan det være sånn at Posten ikke vil gjøre det enkelt for folk å handle fra utlandet? Vil Posten gjøre det vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være sånn at Posten ikke vil gjøre det enkelt for folk å handle fra utlandet? Vil Posten gjøre det vanskelig?

Det er helt korrekt.

Men er vel ikke posten som helt på egenhånd finner på galskapen...

Alt jeg får tilsendt fra Tyskland (minst åtte brevpakker pr mnd), er sendt fra avsender, plassert på fly, og levert på flyplass i Norge innen ett døgn.

Etter det kan det ta intil ei uke før de skanner ankomsten inn i systemet, det vanlige er tre-fire dager.

Så kan det gå to til fire dager før de engang gidder å vurdere tollpliktig/ikke.

Etter det tar det gjerne et døgn til før det overhode er snakk om å slenge brevet til videresending.

To dager etter det igjen så er sendingen ankommet en sentral by på sørlandet ;)

Men de gangene noe glipper for de, så har de hatt arbeidsuhell som har gjort at fremsendingstid i Norge har vært bare et drøyt døgn. Sikkert noen ferskinger på terminalen som ikke har lært hvordan jobben gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.