Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS - holder det med en billig modell?


Kristin

Anbefalte innlegg

Jeg er av typen som skulle ha enklest mulig GPS, så jeg kjøpte en Magellan Sportrak 100, bestilt fra USA for 900 kr. Jeg vil anbefale denne framfor den enkleste Garmin, Magellan'en har enklere betjening, og den er også 14 kanalers kontra 12 på Garmin (uten at jeg vet presist hvor mye det slår ut i praksis).

GPS for meg er sikkerhetsløsning, og da flekker jeg ikke ut 3000 kr ekstra for å få en ok versjon med kart, det er mye annet turutstyr jeg prioriterer høyere.

Kart og kompass er obligatorisk, en gps med kart kan jeg aldri tenke meg kan erstatte det å lese et kart. "Oppløsning og skjermstørrelse" på fysisk kart er uendelig mye bedre når det gjelder å planlegge veivalg underveis og på forhånd.

Hilsen gammel o-løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg forundrer meg over hvorfor mange skal sette GPS og kart opp mot hverandre. Siden jeg bor slik til at jeg må gå de fleste fjell fra bånn, så tar det litt tid før GPSen får ordentlige signaler. Da går jeg på kart. Når jeg er over tregrensa fortsetter jeg med det, og bruker GPS for å sjekke at jeg er der jeg tror jeg er.

Går vi på høyfjellet i skodda bruker vi kart og kompass og benytter GPS for å finne hvilken høydekote vi er på. På bre er dette veldig kjekt. Har vi i tillegg kart på GPSen, så er det kun enda et sikkerhetsnivå vi *kan* ha nytte av.

Jeg er ingen erfaren kartnavigator, men gjør mitt beste for å få den nødvendige kunnskap. Går en på trynet kan fort GPSen gå heden.

GPS er kort sagt et fantastisk *supplement* for alle fjellvandrere.

Men jeg har vanskelig for å forestille meg hvordan det er å lese et lite kartutsnitt i vinduet i en GPS som jo er ganske lite.

Siden det er vektorer kan du zoome og scrolle. Jeg har ikke engang tenkt tanken på at displayet er for lite. Kanskje fordi jeg primært bruker kartet for oversikt og GPSen for detaljer.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonymous

Har alltid med kart og kompass på lengre turer. Kartet er det som gir meg best informasjon pga det er mere detaljert og lettere å lese enn kartet på en liten skjerm på GPSen. Har brukt mange GPSer, men er godt fornøyd med en gammel Magellan 310 uten kart. Den viser posisjenen jeg er på (pluss alle andre vanlige opplysninger) og bruker lite strøm pga enkel skjerm uten farger. Den er mer enn bra nok til å komme på rett spor igjen hvis jeg har gått meg vill. Hvis man liker elektriske ting med knapper er det seffern fett med med alle mulige funksjoner man kan få, men ikke nødvendig for å gjennomføre en sikker tur i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har grunnkunnskap om koordinatsystem og gps slik at du klarer å ta ut koordinater fra et kart eller lese av på gps og finne igjen på kartet, trenger du ikke noe mer enn det! Enkelte av de billigste GPS'ene har også sporlogg funksjoner slik at de tegner et kart over der du har gått.

Jeg ser mange fordeler med en avansert GPS med kart ++, men du kommer langt med en Magelan explorist 100 eller en garmin eTrex (gule) uten å blakke deg helt.

Så kan du jo avansere senere hvis du føler behovet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.