Gå til innhold
  • Bli medlem

Flott skiføre på Emblemsfjellet


Erling

Anbefalte innlegg

I dag har jeg vært på en 2-3 timers skitur på Emblemsfjellet i Ålesund. Gikk fra Akslen til Østremsetra og litt oppover mot Vasstrandsfjellet. Det var cirka halvmeteren med snø der oppe og mesteparten var nysnø. Det var så mange minusgrader at det reiv litt i kinna.

2.juledag lurer jeg på om jeg skal ta ferja over til Sykkylven og kjøre slalåm enten på Strandafjellet eller Sunnmørsalpane skiarena (Fjellsetra). Er det bra løssnøkjøring noen av de stedene nå ?

post-95-133474388635_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

kan verifisere Erlings observasjoner. Jeg og dama gikk opp på emblemsfjellet fra Spjelkaviksiden. Vi fulgte lysløypa oppover og kom til slutt opp til toppen av skitrekket. I det vi kom opp gikk solen ned ved siden av Jønshornet, et mektig syn. Snøen var upåklagelig og nedfarten i trekket var gøy.

I morgen blir det Høgsvora i Vaksvika som skal prøves, der er det nok enda mer pudder i vente :!:

Vet dessverre ingenting om snøforholdene på andre siden av Storfjorden, men når det er såpass med snø på nordsiden bruker det å være bra der også.

Odd Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle vel ha benyttet dagen til noe mer utfordrende. Det ble samme løypa opp til Østremsetra i dag også, sammen med kone og søster. Men i dag gikk vi videre opp på Vasstrandfjellet, 561 moh. Kjempefin tur, selv om -12 som vi startet i er ganske kaldt på disse kanter av landet. Høyere oppe var det litt mildere.

Som dere ser av bildet må det ha vært flotte muligheter for toppturer i Sunnmørsalpene eller løssnøkjøring på Strandafjellet.

Slogen kan ses til venstre i bildet som en pyramide med en liten spiss på toppen, og Råna er den flate toppen litt til høyre i bildet.

post-95-133474388639_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er garantert supre forhold for løssnøkjøring i sunnmørsalpene.

Vi var på Høgsvora i dag og der var det i alle fall helt konge. Det var nesten ingen spor etter andre mennesker og føret var perfekt. Til tross for at det var kaldt inne i Vaksvika også, varmet solen etterhvert godt.

Kan trygt anbefalle denne turen til alle.

Visst været holder seg blir det nok en tur til i morgen.

Odd Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur på Roaldshornet 2.juledag. 15 minus og kanonføre. Sleit meg opp skogen fra Ringstadsetra, bare for å finne ut at dei hadde åpna Roaldstrekket (nedre del). Fikk meg likevel en skikkelig treningstur i opp mot halvmetern løssnø. Kjentes godt i beina når jeg var kommet til topps. I de øvre delene var det mindre løssnø og lettere å gå. Lav sol, klart vær og lang sikt. Føret ned igjen var av storformat... A day 2 remember. Legger ved et bilde fra ca. 1000moh, mot Storfjorden og fjella rundt Valldal/Tafjord. I dag er det plussgradene og storm som herjer....

post-283-133474388644_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.