Gå til innhold
  • Bli medlem

Er 95 liters sekk stor nok?


TheAgaue

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt på ny sekk. Har sett på Bergans trollhetta 95L, Bergans Viking 110L og Norrøna Svalbard Synkron 100L.

Sekken jeg har frafør av er Norheim Odin 60L. Ganske vond å bære over 15kg. Lengste turen den har vært brukt til er 5 dager i telt på hardangervidda.

Trenger en nye sekk som er god å bære over 15kg, har vesentlig bedre plass og som er passe til turer over en uke i telt.

Så mitt spørsmål er; Hvor stor bør en slike sekk være? Holder 95L til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo større sekk du har, jo mer utstyr kommer du til å ta med. Til tre dagers fisketur med telt om sommeren bruker jeg en sekk på 50 liter. Den inneholder da klær, sovepose, liggeunderlag, telt, førstehjelpsutstyr, kokeutstyr, mat og alt annet som trengs for å ha det komfortabelt på tur.

Det som stort sett skiller en tur på 3 og 5 dager er mengden mat og bensel.

Dersom du skal på tur vår, høst eller vinter trenger man en lit tykkere sovepose som gir mer plass. Jeg har selv en sekk på 95 liter, men ser at jeg hadde klart meg lenge med 80 på de fleste turer hvor 50-literen blir for lite. Skal du på vintertur bør du også vurdere pulk istedenfor sekk dersom snøforhold og geografi tillater dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollhetta 95 er 83 liter, må trekke fra den lille sekken. Over 20kg vil du merke ubehag. Se på Arcteryx Bora 95. Knall sekk. Oslosportslager har en del salg for tiden. Kan dukke opp fin pris på gregorys sine store sekker. Samt ofte at folk selger sekker her på forumet.

Har selv bora 95 og bare fornøyd. Tidligere hatt trollhetta, helt ok sekk - men kan ikke sammenlignes med bora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har tenkt på ny sekk. Har sett på Bergans trollhetta 95L, Bergans Viking 110L og Norrøna Svalbard Synkron 100L.

Sekken jeg har frafør av er Norheim Odin 60L. Ganske vond å bære over 15kg. Lengste turen den har vært brukt til er 5 dager i telt på hardangervidda.

Trenger en nye sekk som er god å bære over 15kg, har vesentlig bedre plass og som er passe til turer over en uke i telt.

Så mitt spørsmål er; Hvor stor bør en slike sekk være? Holder 95L til dette?

Det er ingen tvil!

Se her:http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10202&prodid=22106

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odlo mener at det ikke er noen tvil, da tviler jeg på om han har prøvd sekker fra Osprey eller Arcteryx.

En sekk på 95L burde være mer en stor nok for de fleste turer på opp til en uke. Man skal jo bare på tur og trenger ikke å ta med seg hele boligen.

I mange år var jeg på turer opp til en uke, både sommer og vinter, med en sekk som var 60 - 80 liter. Denne sekken er nå pensjonert og jeg kjøper en ny i disse dager. (Det blir ikke en Berganssekk.)

Sommerstid lå vekta på mellom 12 og 15 kilo for en 3 til 5 dager tur og på vinteren kom den opp i rundt 20kg + -.

Men selvfølgelig, skal du på jakt og bære hjem et reinsdyr eller to så trenger du nok en større sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odlo mener at det ikke er noen tvil, da tviler jeg på om han har prøvd sekker fra Osprey eller Arcteryx.

Det har jeg REs. Jeg linket for å gjøre oppmerksom på et godt tilbud. Osprey eller Arcteryx ligger på et annet prisnivå, og det har også noe å si for enkelte. Alpinisten er god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.