Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjeddejakt med hagle


Koppen

Anbefalte innlegg

En artikkel om gjeddejakt med hagle i VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10019130

Synspunkter?

:)

Personlig vet jeg lite om de lokale forholdene som f.eks avstand til bebyggelse etc, men jakt/fiskeformen er jo eldgammel. Da kan en jo spørre seg om det er skuddvinkelen eller utbyttet som er problemet? Eller var det antall skudd på rappen? Eller er det kanskje den ganske langt fremtredende jaktmotstanden generelt?

Jeg har ingen sterke meninger i den ene eller andre retning, men lurer altså litt på forumdeltagernes meninger. Også for å få belyst sider av saken jeg eventuelt ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn rent praktisk så ser jeg ikke at den ene fiskemetoden er noe værre for fisken enn den andre. Om man skadeskyter eller river kjeften av fisken med en krok er ikke bra for fisken uansett. Men samtidig så syns jeg man skal la være om dette er forbudt.

Edit leste artikkelen nå og ser at det ikke er ulovlig så kjør på så lenge det ikke er til stor sjenanse for folk i nærheten. Gjedda er et skadedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var at dette så gøy ut, og ok så lenge det ikke er til sjenanse for andre. Det andre som slo meg var at det kanskje ikke er helt "sunt" for de andre fiskene i vannet. Nå får vel ikke hagleskudd en eksplosjonseffekt som ved bruk av dynamitt, men det er vel alikevel neppe nerveberoligende for de andre fiskene i vannet som overleverer. Basert på dette så er jeg negativ, men det er mulig hagleskudd ikke er verre for fisken enn det å kjøre båt med påhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en fisk med ører, så dette går nok bra :)

Essem, ditt forhold til vannlevende skapninger har vi fått et visst inntrykk av i tråden om oppdrettsministeren.

Den enkeltes syn på gjeddejakt med hagle gjennspeler vel kun vårt forhold til denne fisken.

Mange av oss ser på den som en uønsket predator, mens mange i dag praktiserer fang og slipp også på gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem, ditt forhold til vannlevende skapninger har vi fått et visst inntrykk av i tråden om oppdrettsministeren.

Sannsynligheten for at du har humor er like høy som at en skiftenøkkel kan svømme. Skal jeg skrive noe seriøst i denne tråden, så må det være at jeg er på linje med phaser, bortsett fra det han skriver om skadedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg det er litt harry og skyte fisk med hagle, men jeg vet at de var ganske vanlig tidligere her i østfold.

Men tror ikke det er noe mer skade på fisken med denne metoden, dedre er det når det ikke er bly hagel.

Er veldig poppulært i usa og skyte fisk meg våpen og buer, nei blir litt harry for meg.

Ser ikke sporten i det.

men det er mitt syn, så lege folk ikke skyter etter fisk der jeg fiske med stang kan de gjøre det så mye de vill.

Kanskje dette hadde vært noe, litt mer sport i det

http://www.youtube.com/watch?v=bAgw6d3kLPI&feature=related

men dette er jeg glad er forbudt i norge http://www.youtube.com/watch?v=2C2c2e7JdWk&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sprengstoff er det ikke selve eksplosjonen og trykket av den som dreper fisk (bortsett fra de som er nærme nok) Man dreper mange flere med all møkka man virvler opp i vannet og som tetter gjellene på fisken. Var ikke uvanlig å renske vann for fisk med denne metoden for så å sette ut ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje bli noen skadeskutte fisker, men sikkert moro og så lenge den fisken som blir skutt også blir spist ser jeg ikke noe galt i det. Catch&release folket er kanskje uenig.

-Frikk

Ingen problem med catch and release med hagle på ørret i alle fall (snakker av egen erfaring). Det er trykket som lammer fisken, og de kommer seg etter en stund. Med gjedda er det kanskje litt annerledes, for den ligger ofte og soler seg i sivet, helt i vannskorpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men følgende har jeg selv prøvd med suksess flere ganger, det bygger på de samme prinsipper.

Om du er i båt og mister fisk under landing, bank i båtripa. Jeg brukte å smelle åregaflene i innfestningen om dette skjedde, og da svimte fisken av og fløt opp. Men du har kort tid på deg før fisken kvikner til, dessuten virker det dessverre dårligere jo større fisken er. Det er selvsagt også forskjell på en trebåt, glassfiberbåt og aluminiumsbåt mm.

Bare prøv, jeg var skeptisk da jeg leste dette første gang, men har erfart hvor effektivt det kan være.

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker ikke å diskutere for eller mot catch-and-release eller betenkeligheter rundt hvorvidt denne skytingen foregår i nærheten av tettbygd strøk eller ikke. Heller ikke hvorvidt gjedda er et skadedyr som bør beskattes hardt eller ei (har for øvrig “oppdaget” gjedda som en prima og fra min side høyst undervurdert matfisk, fisker jeg gjedde er det derfor til maten).

Når skytevåpen brukes på denne måten som vi ser her, i en helhet med umoden brøling, skryting og barnslilge machotakter, og hvor formålet virker å være å slakte så mye gjedde som mulig, tror jeg det stritter fullstendig med folks allmenne oppfatning av ansvarlig bruk av skytevåpen, jaktetikk og respekt for viltet.

Synes også det er trist at disse guttene virker å få grønt lys både av politiet, media og ikke minst her på forumet for å fortsette bajas-virksomheten. Hva slags holdninger tar disse karene med seg på vegen videre mot jakt på fugl eller annet vilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et litt interessant tema. Å skyte gjedde er en gammel fiskemetode, iallefall rundt Mjøsa og sikkert også endre steder på Østlandet. Dette er vel fra Brummunddal-området, og hvis jeg forstår det riktig så er det Mjøsa det er snakk om. Å skyte gjedde går ut på å sikte under gjedda, altså et visuelt fiske etter store gjedder, med den hensikt å svimeslå den, fange den opp, og så ta den av dage for så å kunne brukes til mat (gjeddekaker f.eks.). Dette var nok mye mer utbredt tidligere, da det var fangst som gjaldt og befolkningen var mer spredt og våpenlovene litt mer fleksible. Noe catch and release er det nok ikke snakk om med denne type fiske/fangst, og som i annen jakt så er det alltid en fare for skadeskudd, selv om jeg tror t en skadeskutt gjedde ikke kommer seg veldig langt slik at man uansett klarer å ta den. Man får heller ikke her inntrykk av om dette skjer iet befolket område, eller i litt mer skjermet omgivelser (ja, Brummunddal er rett på Mjøsa og E6 er også der). Uansett så hadde det kanskje vært en god idè å ta kontakt med lensmann og/eller kommuneansvarlg for jakt og fiske først, for å få klargjort eventuelle begrensninger rundt dette.

Litt på sidesporet; gode, gamle Vazelina Bilopphøggers har en sang om å skyte gjedde; "Gjedda kjæm ikvæll" Kos dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er befolket eller ikke burde ikke ha noe å si. Er dere redd for rikosjetter fra hagel som treffer vannet? Det vil neppe fungere å skyte fisk med så liten vinkel mot vannet uansett. Det er vel heller støy og generell våpen-noia som skremmer folk. Det synes jeg er trist.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et litt interessant tema. Å skyte gjedde er en gammel fiskemetode, iallefall rundt Mjøsa og sikkert også endre steder på Østlandet.

Jeg vet at jaktformen ble praktisert i Trondheimsområdet inntil 60-tallet ihvertfall.

Når skytevåpen brukes på denne måten som vi ser her, i en helhet med umoden brøling, skryting og barnslilge machotakter, og hvor formålet virker å være å slakte så mye gjedde som mulig, tror jeg det stritter fullstendig med folks allmenne oppfatning av ansvarlig bruk av skytevåpen, jaktetikk og respekt for viltet...

... Hva slags holdninger tar disse karene med seg på vegen videre mot jakt på fugl eller annet vilt?...

Dette er jeg forsåvidt helt enig i, men dessverre har jeg sett den samme oppførsel på jakt, fisketurer og fjellturer uten hverken børse eller stang. Da er det oppførselen og mangel på respekt for andres naturopplevelser jeg reagerer på, ikke at de har gevær eller fiskestang i samme sammenheng. Bare se forskjellige sportsfiskeprogrammer, så får du ofte greie doser bajasoppførsel. Det er altså snakk om denne berømte ballen og mannen-problemstillingen.

Synes også det er trist at disse guttene virker å få grønt lys både av politiet, media og ikke minst her på forumet for å fortsette bajas-virksomheten.

Men du burde lese artikkelen litt bedre. Politiet gir definitivt ikke "grønt lys" for denne jakten. Det står allerede i overskriften at politiet refser gjeddefiske med hagle og det er tydelig at de gjerne skulle ha straffeforfulgt guttene. I artikkelen står det også at de vil be grunneier forby denne type jakt. Jeg har mistanke om at det er bajasfaktoren for betyr mest for dette ønsket.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskemetode?? Denne fisken blir nok IKKE benyttet til mat, og heller ikke satt ut levende akkurat....

Det man gjør er å skyte de største idividene når de skal gyte. Det man gjør da er å fjerne den eneste fienden gjedda har, nemlig større gjedde. Resultatet blir drøssevis med smågjedder som lurer i sivet og tar livet av det meste annet fisk. Vil man beholde ørretstammen eller annen fisk i vannet må ma passe på at de store individene overlever.

Hva sier dere til laksefiske med hagle? Hadde dette vært overskriften hadde det blitt ramaskrik. Mens å ta ut store individer av gjedde kan ha større konsekvens for et lukket biotop.

Sportsfiske er også å leke med liv, men tror fisken som meg selv, heller velger litt julig enn å bli slått ihjel.

Det verste med dette at dette er faktisk lov! Politiet har visst ikke lest lovene godt nok, for det er nemlig lov å jakte gjedde med våpen. Faktisk den eneste fisken det er lovlig å skyte. Står helt klart i lovverket.

Rett og slett forkastelig spør du meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskemetode?? Denne fisken blir nok IKKE benyttet til mat, og heller ikke satt ut levende akkurat.... Det man gjør er å skyte de største idividene når de skal gyte. Det man gjør da er å fjerne den eneste fienden gjedda har, nemlig større gjedde. Resultatet blir drøssevis med smågjedder som lurer i sivet og tar livet av det meste annet fisk.

Nå står det rett nok ingenting i artikkelen om at de ikke spiser den.

Jeg oppfatter det som at problemet er metoden. Tror ikke det hadde vakt reaksjoner om de hadde fått samme antall og størrelse på stang, snøre eller annet.

Altså, man vil heller bli kvitt mann med gevær enn å ha gytefredning, bag limit o.l

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjedde kaker er veldig godt,nam nam.

Noen som har noen gode oppskrifter. :wink:

Det er viktig å passe på våre rovfisker, spesielt i disse dager med mye trussel fra andre stor fisk som blir satt ut ulovlig og som ikke hører til i norske vann og elver.

Er faktisk blitt tatt mange karpe fisk i norge de sist årene også vært snakk om at noen har fått gresskarpe i norge i år.

noen typer karpefisk kan virkelig ødelegger vannet de lever i og fisken som er der, viktig med rovfisk som kan holde de borte.

Å skyte fisk uten å bruke den til mat eller og slippe den ut igjen er rett og slett kvalmt, kaster ikke god mat det lærte jeg når jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det rett nok ingenting i artikkelen om at de ikke spiser den.

Jeg oppfatter det som at problemet er metoden. Tror ikke det hadde vakt reaksjoner om de hadde fått samme antall og størrelse på stang, snøre eller annet.

Altså, man vil heller bli kvitt mann med gevær enn å ha gytefredning, bag limit o.l

:wink:

Tja, er vel ikke så veldig mye igjen av den fisken som vises frem akkurat. Gjedde er vel heller ikke den mest benyttede matfisken akkurat.

Når du samenligner dette med fiske med stang, så skjønner du ikke helt sammenhengen her. Dette gjøres når fisken går opp på grunna for å gyte. Sikkert noen som gjør det ellers i året også, men det er det som er vanlig. Målet er å få skutt de største. Store individer er dårlig mat, helseskadelig og dårlig for vannet. Man kan jo spørre seg selv hvorfor det KUN er gjedde som det er lovlig å benytte skytevåpen etter? Hvorfor er ikke dette lovlig i gytebekkene til anadrom laksefisk?

Gjedde har et dårlig rykte, men er også den predatoren som holde sørv og mortebestanden nede. Samt at den holder gjeddebestanden i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du samenligner dette med fiske med stang, så skjønner du ikke helt sammenhengen her. Dette gjøres når fisken går opp på grunna for å gyte. Sikkert noen som gjør det ellers i året også, men det er det som er vanlig. Målet er å få skutt de største.

Skjønner nok sammenhengen og kjenner godt til vårfisket etter gytende gjedder på våren. Men du mener altså at målet for stangfiskere på våren (og ellers) ikke er å ta de største gjeddene!?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har behov for å fiske for maten sin skyld i Norge (hvis man ikke har reist på tur uten mat da )

Nei ingen har behov (hvis vi ser bort ifra yrkesfiskere, og det gjør vi i denne tråden) Det er tvert imot en luksus. Jeg både fisker og jakter, og spiser det jeg fanger. (Følger selvfølgelig regler for minstemål o.l.) Jeg ser ingen grunn til å ikke spise det jeg fanger, og hvis bestanden er truet lar jeg heller være å fiske eller fisker et annet sted hvor det er plenty med fisk. Jeg har ingenting imot de som leker med fisken og slipper dem ut igjen heller for den saks skyld, men det er jeg ikke interessert i selv.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye bedre med ny fisket fisk, enn den "ferske" du får i butiken.

skulle kjøpe fersk fisk fra butikken her om dagen, syntes den egentlig ikke var veldig pen i kjøttet og spurte dem i disken om når den var fisket, fant ut at den var fisket for 9 dager siden.

For meg er det ikke fersk fisk, ble ikke fisk på meg den dagen.

for å få fersk fisk må jeg nok fiske selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.