Gå til innhold
  • Bli medlem

Brudd i fjellski: Åsnes Combat. Hvordan er egentlig kvaliteten ???


erikskon

Anbefalte innlegg

Sist helg knakk den ene skia mi rett av like bak hælklossen, mens jeg gikk på flatmark med feller på. Skia hang sammen i sålen og jeg var ikke så langt til fjells, men jeg er blitt skeptisk til Åsnes etter dette. Et brudd som dette kan jo være katastrofalt i riktig terreng/føre/vær. Skia er pent brukt i to sesonger (egentlig to 4-dagers påsketurer).

Er det andre her som har hatt problemer med denne modellen (Åsnes Combat m. kortfell) eller andre Åsnes ski?

I løpet av ti år har jeg aldri opplevd å knekke et par fjellski. Tidligere har jeg brukt Atomic ski og de ble byttet ut fordi jeg ville prøve kortfellesystemet. Da var de minst 6 år gamle. Mange av mine turkamerater har Fisher ski og de ser også ut til å være evigvarende.

Nå håper jeg bare Åsnes stiller opp med ny ski til meg, ser at listeprisen på denne skia er rundt 3600 kr nå. Da bør man få kvalitet

post-2670-133474733196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde et par Nansen. Den første skia knakk på samme plass som din etter under et år. Reklamerte, men måtte ringe til produksjonssjefen på Åsnes og krangle meg til ny ski. Han argumeterte med at jeg hadde overbelastet skia. Dette var mens fabrikken lå på Vestlandet. I fjor høst knakk den andre skia, den var da 4 år tror jeg. På samme plass. På Åsnes sa de at hvis skiene knakk, gjorde de det som oftest der bakskruen på bindingen gikk inn i skia, fordi den er svakest der. Dette høres kanskje naturlig ut for meg. Jeg bruker riktignok skiene hardt, men er skuffet over kvaliteten på Nansenskiene. Har et par Ragoski fra slutten av 90-tallet som har tålt utrolig mye. Når den siste Nansenskia knakk, kjøpte jeg Ingstad som er brukt en sesong. Nydelige ski å kjøre på, men spent på om de holder i kupert jaktterreng med elvedaler ol. der belastingen kan bli stor. Har en mistanke om at Åsnes ikke er hva det engang var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

jeg har hatt Åsnes Rago (med kortfell) i 4 år, og har brukt de til variert fjellskiturer, med og uten pulk og med og uten hund, opp og ned av fjell samt lengre vandringer.

Skiene mine virker så langt bunnsolide, har ikke oppdaget noen svakheter ennå. Kort og godt de beste fjellskiene jeg har hatt noen gang.

Nå vet jeg at mine ski ble produsert her på berget, antar at skiene dine ble laget i de nye produksjonslokalene i Sverige.

Alle Åsnes sine skimodeller ble endret/videreutviklet f.o.m. 2006 og produksjonen ble gradvis flyttet fra Straumsnes til Sverige, fra 2008 ble alt av Åsnes-ski laget av Extrem Snowboards (både Åsnes og Extrem er eid av Skigutane AS).

Jeg vet ikke om disse endringene har påvirket kvaliteten, men etter hva jeg har av informasjon bl.a. her fra FF tilsier at problemene ikke er i stort omfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt provoserer meg: Når de sier at "når den knekker, så bruker det å skje der". Da må de jo for po***er gjøre noe med det. Produktutvikling? De kan jo ikke argumentere med at det å skru et par bindinger - i henhold til standardisert metode - kan svekke skia slik at den knekker. Min ski knakk ikke i festeskruen til hælklossen, men like bak. Der den lille skruen som hindrer hælklossen i å rotere sto.

Jeg skal komme tilbake med rapport når saken er ferdig.

Er det forresten noen som vet hva loven sier om reklamasjonsfrist på ski? Åsnes sier to år, men så har jeg det for meg at loven sier 5 år for fabrikasjonsfeil. Eller er det kun på elektroniske produkt? Eller er jeg helt på villrede her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine Nansen ski knakk for et par år siden under hælen, der skruen til bindingen (NNN BC) går inn. Skiene var tre-fire år gamle.

Skien knakk ikke under bruk, men mens den sto reimet sammen. Jeg renset skiene for klister på kvelden, satte på skireim og satte dem på trappa. Dagen etter dro jeg til buss-stasjonen, klar for tredagers tur, og konstaterte at skien var knekt, men holdt fremdeles godt sammen i såle og top-coating :D:evil: . Stemninga var ikke helt topp, retur hjem for å hente andre ski og betydelig forsinket avreise. Det kunne selvfølgelig vært verre.

Ved nærmere ettersyn kan det se ut som skruehullet ikke har vært fylt med lim, slik at det har kommet inn fukt i treverket. Bindingen var montert på butikk.

Åsens sendte meg etter en kort diskusjon en ny ski (2.sortering fra restlageret?).

Den nye skia varte en tur. Et par mil innne på fjellet konstaterte jeg at top-coatingen løsnet bak på den nye skien. Ved nærmere ettersyn så det ut til at skien var i ferd med å delaminere seg i tuppen. Sålen løsnet fra top-coatingen slik at treverket ble synlig.

Siden dette var en helt ny ski, kontaktet jeg Åsnes, selv om skaden foreløpig var ubetydelig og lett kunne vært reparert.

Resultatet var at Åsnes sendte meg et par nye ski.

Servicen fra Åsnes har altså vært upåklagelig :D

Ta kontakt med Åsnes. Er de motvillige går det jo an å tipse dem om negativ omtale på sider som denne neppe er bra for salg og omdømme :o .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så sannsynlig at ski (uansett merke og type) knekker når de ikke er i bruk eller under normal gange.

Disse skiene må vel ha fått noe juling ved tidligere anledniger som har forårsaket disse bruddene?

Dette er ganske vanlig med f.eks. fiskestenger, stanga får en klem/slagskade som senere fører til brudd ved fiskekjøring eller bunnfast. Så forstår fiskeren ikke hvordan stanga kunne ryke ved "så liten belastning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder min ski som brakk uten direkte belastning, så er det jo ikke usannsynlig at den har fått seg noen trøkk før. Men jeg tror hovedgrunnen til bruddet var fukt inn i skruehullet på grunn av lite lim. Bindingene på disse skiene var montert på butikk. Åsnes anbefaler at skruer til bindinger festes med to-komponent lim. Dette er nok sikrere.

Forøvrig ha jeg vært godt fornøyd med kundeservice fra Åsnes. Det beste er jo likevel at man slipper å forholde seg til kundeservice og at ski ikke brekker.

Skiene har jeg vært godt fornøyd med. Nansenskiene er og passer mitt bruk (fjelltur, jakt, pulk) perfekt.

De er gode å gå med, stødige og lettsvingte. Hadde jeg prioritert bortover-egenskaper er nok Amundsen/Rago bedre og prioriterer du nedover-egenskaper er nok Ingstad bedre, men først og fremst 75mm bindinger og sko framfor NNN BC som jeg har på mine.

Åsnes kortfellsystem er så pass bra (ikke perfekt) at jeg ville tatt sjansen på Åsnes en gang til, selv om andre (Fischer) muligens er mer solide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes kortfellsystem er så pass bra (ikke perfekt) at jeg ville tatt sjansen på Åsnes en gang til, selv om andre (Fischer) muligens er mer solide.

Eg tvilar på at andre merker er meir solide. Uansett skimerke, er det er ingen problem å finne nokon som aldri knekk ski, og nokon som knekk ski heilt regelmessig. Sjølv høyrer eg desverre til den siste gruppa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært i kontakt med Åsnes og så langt er jeg godt mottatt, men venter på avgjørelse fra deres side.

Et annet spørsmål: Dersom bruddet skyldes at det er trukket inn vann i et skruehull - fordi at det ikke er brukt riktig/nok lim - er det da noen som har erfaring med å klage til de som har montert bindingen? Jeg antar at Åsnes gir sine forhandlere instruks om hvordan bindinger skal monteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festing av bindinger på ski vil jeg anse som en tjeneste du kjøper og som skal vare i mer enn 2 år, derfor vil det være 5 års reklamasjonsrett på arbeidet utført.

I ditt tilfelle dersom vannet er årsaken til skiknekken, er det butikken som må ersatte skien din.

Selvsagt har min personlige mening ingenting å si i saken, men jeg hadde stått på bakbeina og krevd mitt for full hals. (Og det bør du også gjøre, om butikken har montert bindingen din feil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt - Åsnes ga meg ny ski - to ganger :D :D.

Servicen fra Åsnes opplevde jeg som (nesten) helt topp.

Åsnes anbefaler at man for "For ekstreme turar og skruehol som har utvida seg kan det vera lurt å bruka stålull i holet og lima med tokomponent lim (Araldite). Ver merksam på at skruen blir støypt fast i skia og er vanskeleg å få laus igjen."

http://asnes.com/index.php?mapping=46&nyhet=31

Løse skruer/ fuktinntrenging skal neppe være grunn til at ski brekker.

Grunnen til at jeg ikke reklamerte gjennom butikken der jeg kjøpte skiene er at jeg har opplevd at reklamasjoner gjennom butikk ofte tar lang tid - og at det ofte er like enkelt å forholde seg direkte til leverandør/produsent.

Ved lite hjelpsomhet ved reklamasjoner kan det være nyttig å tipse om sider som denne, hvor vi brukere diskuterer utstyr. Men da er det jo også greit å skryte av leverandører som ordner opp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse skruer/ fuktinntrenging skal neppe være grunn til at ski brekker.

Skruveholet bør ikkje vera grunn til at skia knekk. Men skruveholet er ein svakheit, det kan ein ikkje unngå, derfor knekk skia akkurat her, når ho likevel knekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.