Gå til innhold
  • Bli medlem

Dutch oven


Izzy

Anbefalte innlegg

Annonse
hva er dutch oven?

En Dutch oven er en støpejernsgryte med bein og et tettsluttende dypt lokk som man både kan steike og bake i. Man har kull både under og over (altså i lokket) gryten alt ettersom hva man skal tilberede. Det er med andre ord en slags leirgryte om du vil.

post-8761-133474733191_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe noe slikt å finne i Norge! Ville forsøkt ebay var jeg deg.

Ja, sukk, det er det jeg er redd for. Men det blir så himla dyrt å ta hjem fra "utlandet", den veier jo en god del. Regnet litt på priser i dag med importkalkulator og det ble bortimot 1200 norske fjellkroner, importert fra UK hvilket jeg synes er mye for en gryte. (Min kokkesønn er nå muligens uenig med meg i det da. :oops:)

Er heller ikke helt sikker på hva slags kategori slike ting går under på en importkalkulator, så jeg tastet den inn som sportsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at jøtul lagde slike en gang, men er ikke sikker på om de lager slike enda.

Tror kanskje jeg har en slik i kjeleren, men er ikke sikker, det trengs å ryddes der. :)

ble brukt til å lage ost og slik i dem.

fine gryter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ohoj, det var visst kommet noen svar siden sist jeg var på forumet her :) Tusen takk for gode forslag. Må visst innom XXL i Drammen neste gang jeg er der, så får vi se om den gryten gjør susen (tenker på kvaliteten altså) men jeg kan ikke la det være uprøvd til den beskjedne prisen! Det var gode nyheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som gryta på XXL kan være omtrent det samme, men en annen produsent.

Jeg har ei jernpanne som er fra Skeppshult, men jeg husker ikke helt hvor den er kjøpt. Men en forretning i Norge som selger Skeppshult panner er kanskje også behjelpelig med å bestille ei slik gryte.

Ellers dersom formålet med kjøpet av grya er baking så vil jeg også anbefale Omnia fritidsovn, den er mye lettere, men kan kun benyttes på gass. Gratinerte poteter og nybakt sjokoladekake er nam nam etter noen dager på tur.

http://www.maritim.no/klar-fritid/grill/omnia-fritidsovn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 3 uker senere...
Ser ut som gryta på XXL kan være omtrent det samme, men en annen produsent.

Jeg har ei jernpanne som er fra Skeppshult, men jeg husker ikke helt hvor den er kjøpt. Men en forretning i Norge som selger Skeppshult panner er kanskje også behjelpelig med å bestille ei slik gryte.

Ellers dersom formålet med kjøpet av grya er baking så vil jeg også anbefale Omnia fritidsovn, den er mye lettere, men kan kun benyttes på gass. Gratinerte poteter og nybakt sjokoladekake er nam nam etter noen dager på tur.

http://www.maritim.no/klar-fritid/grill/omnia-fritidsovn

Ikke bare på gass. Har også brukt Omnia på spritkjøkken og vanlig komfyr m støpejernsplater.

Mvh Håvar

http://blimed.wordpress.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett haugevis av videoer på nett med alminnelige stormkjøkken brukt som Dutch Oven. Strengt tatt er det ikke annerledes enn å steke i folie hvor en raker litt glør over pakken, men selvsagt noen flere muligheter og dessuten mer praktisk. Tviler vel litt på at resultatet av kokkelering i støpejernsgryte tilrettelagt for glør på lokket forsvarer tyngden på tur, selv med kano eller sykkelvogn. Men entusiasmen og de mange klubbene tyder vel på at jeg tar feil.

 

Kanskje litt OT, men jeg foreslår olje som ekstra vekt om en vil gjøre noe annerledes. Det er ganske knall med frityrsteking på tur, enten det er pommes frites eller fisk en dypper i oljen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Er det egentlig noen her som har noen erfaring med kokkelere i dutch oven? Hva funker? Hva er lett å starte med?

Jeg har brukt DO i mange år, har ei grei infoside for nybegynnere her:

 

http://dutchovennorge.blogspot.no/p/hvordan.html

 

Der står alle de tingene du måtte trenge å vite for å komme igang, også instruksjonsvideoer.

 

speidersport.no har også noen gryter billig til salg, hvis du vil ha et billig grytevalg å starte med.

 

Hvis du trenger mer info så spør ivei.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.