Gå til innhold
  • Bli medlem

snørekjøring, finnmarksløpet osv, er denne selen god nok?


mariussteen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvilken type hund har du?

Du bør få prøvd sela på bikkja om du har mulighet - for det finnes flere typer seler og ikke alle er brukbar til alle raser.

Har prøvd den på min Rhodesian Ridgeback og det passet bra - men satt ikke så bra på samboerens Alaska Husky og Australske gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, litt artig spørsmål egentlig..

Her har verdens beste hundekjørere gått sammen for å utvikle en ny seletype, da de så klare mangler med eksisterende seletyper (bryst og nome sele)

Denne selen har blitt en enorm slager, og en mengde hundekjørere har vunnet en rekke seiere i SNØREKJØRING med denne selen.

MAO. den er god nok! - forutsatt at den passer hunden da selvsagt.

Problemet med nome-seler og snørekjøring er velkjent, og av den grunn unngår mange av konkuranse-kjørerne og bruke Nome-sele til SNØREKJØRING. Dette har med trekkpunktets innfesting å gjøre.

Om du på et "amatørnivå" vil merke særlig forskjell tviler jeg igrunn på - men om den er "god nok" til ditt nivå er nok utvilsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, litt artig spørsmål egentlig..

Her har verdens beste hundekjørere gått sammen for å utvikle en ny seletype, da de så klare mangler med eksisterende seletyper (bryst og nome sele)

Denne selen har blitt en enorm slager, og en mengde hundekjørere har vunnet en rekke seiere i SNØREKJØRING med denne selen.

MAO. den er god nok! - forutsatt at den passer hunden da selvsagt.

Problemet med nome-seler og snørekjøring er velkjent, og av den grunn unngår mange av konkuranse-kjørerne og bruke Nome-sele til SNØREKJØRING. Dette har med trekkpunktets innfesting å gjøre.

Om du på et "amatørnivå" vil merke særlig forskjell tviler jeg igrunn på - men om den er "god nok" til ditt nivå er nok utvilsomt...

Det er ikke alltid så åpenbart som du vil ha det til. Motivasjonen kan like godt være penger som en bedre sele, uten at jeg skal ha sagt at så er tilfelle med denne. Men jeg tror ikke vi fikk bedre turklær av at Bjørn Dæhlie begynte med denne gesjeften, bare for å nevne et eksempel.

Personlig endret jeg denne selen etter få turer. Strikkfestene i bakkant glir opp (fjernet disse og sydde strikken dobbelt), det justrèrbare "trekkpunktet" ser jeg på som helt merkelig. Dette kunne justeres rundt 20 cm, men endrer jo trekkpunktet like lite som forskjellen på f.eks 3 eller 5m line. Justeringen over korsryggen virker merkelig dimmensjonert og klumpete og ikke skjønner jeg hvorfor denne skal kunne åpnes og lukkes heller (det er bl.a denne låsen som gjør den klumpete og "forstyrrer hunden" når den ikke har trekk i selen). Byttet ut denne trekkpunktjusteringsdelen med en strekkavlaster i form av konostrikk på rundt 15 cm. Korsryggjustèringen fjernet jeg og sydde inn en bit av fast lengde. Selen har etter min mening flere unødvendige spenner, f.eks er de bakerste i stål, mens andre enden er i plast.

Nå kan det utmerket godt hende selen har funksjoner jeg ikke har forstått eller har bruk for, det tar jeg både høyde for og gjør oppmerksom på.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja penger er jo motivasjonen bak absolutt all produktutvikling, så at dette skulle være negativt forstår jeg ikke helt?

Men, det som er hevet over enhver tvil, er at denne seletypen direkte rettes mot velkjente "problemer" med konvensjonelle seler. Produktet er forholdsvis ferskt, så at det finnes rom for forbedringer tviler jeg ikke på :)

Ang, din bemerkning vedr. trekkpunkt så har du helt rett ved snørekjøring. ..., skal du derimot også bruke samme sele til annen trening slede/dra kjetting etc, så gir det raskt mening.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja penger er jo motivasjonen bak absolutt all produktutvikling, så at dette skulle være negativt forstår jeg ikke helt?

Neida, mente ikke at det var negativt, ville bare tone ned den veldige betydningen merittene til produktutviklerne var tillagt. Kfr "Her har verdens beste hundekjørere gått sammen om å lage..." osv

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.