Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger Hjelp med diverse vinterutstyr


Morlie

Anbefalte innlegg

Heisann, skal oppover til alta i en toårsperiode (folkehøyskole) og trenger hjelp med utstyr som skal være med oppover. Avreise skjer først neste år, men er greit å få litt kunnskaper om det jeg har kjøpt og fått testet det før man skal ut på fjellet. Ting som jeg må ha er, Primus, gode briller til å gå på ski med, en god sekk (90L+), en god kniv (kan man vel ikke ha for mange av?), en fin hodelykt og friluftlivtøy (Tenker her jakt"dress")

Primus: Omnifuel (http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/omnifuel-med-flaske-1051777)

Briller: Oakley (vet ikke om disse er gode å gå med, men de er fine på veien ned igjen ihvertfall. http://www.xxl.no/briller/alpin-snowboard/a-frame-black-fire-alpinbrille-1011-1063477)

Sekk: Norrøna Recon Pack ryggsekk ( http://www.xxl.no/ryggsekk-bag/sekker/jaktsekker/norroena-recon-pack-ryggsekk-1049834)

Kniv: Cold steel SRK ( http://www.xxl.no/jakt-vaapen/kniver-oekser/kniver/srk-survival-rescue-knife-9000182)

Hodelykt: Silva Alpha 2/4 (er det annet enn batteri som er forskjell her? http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/lykter-lamper/alpha-4-1057518)

Klær: Norrøna Recon dress + Superundertøy,sokker og hele den pakken der (http://www.xxl.no/jakt-vaapen/klaer-til-jakt/jakt-turdresser/norroena-recon-dress-1049978)

Er det noe annet dere kan tenke på som er kjekt å ha? det blir endel lange turer innover fjellet etter hva jeg har skjønt, sovepose og liggeunderlag har jeg, mulig dette også blir anskaffet hvis behovet er der. og ang kostnad, jeg har spart siden sommerferien startet, og når jeg først legger penger i noe vil jeg at det skal være bra kvalitet og at det skal vare litt lenger enn en sesong, jeg liker å kunne stole på at utstyret funker når jeg trenger det (selv om jeg må kunne stole på at jeg klarer meg uten det også).

Har dere noen tips til en ung sjel som har lyst til å lære?

Mvh Markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nu finnes det butikker, selv i Alta.

Min anbefaling er, ikke kjøp alt nu, men vent å se.

Du vil få se, og høre hva andre på skolen har, og hvilke erfaringer de har med det.

Hvis du ikke har kjøpt Omni ennu, kan du jo være litt motstrøm, å skaffe deg noe helt annet.

Monitor Tourist/Primus 96 eller Primus210/Optimus 00 er bra saker, som du finner for rimelig grei pris i bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Norske M77 støvler, og synes disse er gode å gå i, men om det finnes noen som er bedre, kanskje med litt mer föring så er jo ikke det å foråkte :)

på primus trur jeg det kan være lurt å gå litt "mainstream", spessielt når vi er en klasse som skal ut på tur, hvor noen andre kanskje har mer/mindre erfaring med den primusen, reservedeler osv kan man jo eventuelt få låne av andre hvis din skulle gå i stykker. så det er omni jeg har sett meg ut, jeg kommer nok til å kjøpe den, så får jeg evt kjøpe en annen en hvis det er det som blir mainstream der oppe (fattern er også sugen på en omni. så den blir nok lettsolgt;-P ). Men jeg skal ta en nærmere titt på de du nevnte. Takk Rune :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvilke/n linje skal du på? Det er mange av oss her inne som har opp til flere sesonger med skolen(jeg går ut i fra) du skal på så det skulle ikke være umulig å få noen gode tips :)

Angående primus: Skolen vil ha primuser til klassebruk og som det også er mulig å låne til egenferder. Det er altså ingen krise om du ikke har egen primus. Ikke for det, det er kjekt med eget utstyr som du vet er i orden og du er trygg på å bruke selv. Selv er jeg en stor tilhenger av Omni så anbefaler deg gjerne den men vil ikke anbefale å kjøpe den fordi du tenker at du skal ha en "mainstream" fordi det skulle være enklere med reservedeler og slikt til klassebruk. Kjøpe deg for all del en primus som passer din private bruk.

Ellers var det litt av en handleliste du hadde lagt deg opp. Ingenting feil med å gå for kvalitet men anbefaler å tenke praktisk på hva som trengs til bruken og ikke bare kjøpe det som er best/dyrest i klassen i følge produsenten. (Det er et generelt råd. Aner ikke hva du har tenkt på/har planer om å gjøre/trenger.) Etter min mening er det viktigste å legge kronene i for å få noe som fungerer tilfredstillende de tre S-er: Sovepose, støvler og sekk. Men glem ikke at også slikt som undertøyet ditt er viktig. Selv går jeg heller for godt ullundertøy og middelklasse skallbekledning enn motsatt. Ting som f.eks. kniv kommer langt ned på den økonomiske prioriteringslista(til tross for at jeg er blant de som fanatisk mener at en ordentlig kniv har en obligatorisk plass blant utstyret :? ).

Selv om jeg vil understreke at ikke ALT må være på plass innen skolestart synes at det er bra du starter tidlig med planleggingen slik at du har tid til å reflektere litt på det! Hastverkskjøp gir bare unntaksvis god gevinst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir friluftsliv - foto jeg skal gå :) (det er ihvertfall planen^^), samt jegerprøven. Jeg er også glad i å gå til skog og fjells, men i det siste har det kun blitt om sommeren. HAr lest mye bra om omni, det har jo også selvsagt hatt en finger med i valget. Det som kommer til å bli kjøpt før året er omme er ski og det som følger med der samt sekk (og diverse undertøy og sånn småting). Har planer om å gå noen toppturer i år før snøen forsvinner neste år - For å få litt erfaring og fordi jeg håper på noen bra bilder (og opplevelser).

Markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin handleliste, tok meg noen år før jeg fikk slike fine ting.

Norrøna recon dress er et godt valg,er selv veldig fornøyd.

Valg av riktig sko er det viktigste, personlig mener jeg det er mange sko i butikkene som er mye mye bedre en m77.

dra til butikker å prøv, bruk heller litt ekstra på sko og kanskje litt mindre på andre ting.

Det viktigste for meg på tur er gode sko og god sekk.

Når det gjelder cold steel, ville jeg ha kjøpt noe annet, de knekker fort og ikke lette og slipe.

Kjøp en god jaktkniv eller samekniv.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=18968&highlight=

du får også kjøpt ting og tang på forsvarets oveskudslager som ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange gode valg der.

Jeg vil anbefale at du dropper superundertøy, og heller satser på ull. Boxere, t-skjorter, trøyer, gensere og stillongs i ulike tykkelser.

De varmer bedre både våte og tørre, og stinker mindre.

Har Devold, Aclima, Smartwool og Icebreaker selv, og kan spesielt anbefale Icebreaker. Aclima virker veldig bra, men den har jeg ikke fått brukt ennå. 200g/m2 er fin som eneste underlag når det ikke er så kaldt, eller som underlag under 320g/m2 eller fleece når det er skikkelig kaldt. 260g/m2 bruker jeg også mye til hverdags.

Det samme gjelder sokker. Sats på gode sokker, av ulike tykkelser alt etter hvilke sko du bruker. Mine favoritter er Smartwool medium og heavy crew.

Har Recon dress og Oakley A-frame, bra begge deler. Du kan vurdere polariserte glass, det har jeg veldig god erfaring med og bestilte meg akkurat et nytt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder cold steel, ville jeg ha kjøpt noe annet, de knekker fort og ikke lette og slipe.

Kjøp en god jaktkniv eller samekniv.

Cold steel knekker fort? Hva har du gjort med kniven din for å komme med denne påstanden?

Cold steel lager flere veldig gode kniver, i de fleste prisklasser. SRK kniven er ett av de mest velprøvde knivdesign i nyere tid, og den presterer meget bra. Aus-8 stålet er helt greit, lett å sette opp og holder eggen ganske OK.

Har selv mange, og har hatt flere kniver fra Cold Steel, og jeg har alltid vært fornøyd med de. Jeg har brukt disse knivene hardere enn folk flest, og eneste gangen en har svikta er med en Recon Tanto, hvor håndtaket løsna litt i liminga fra tangen, Cold Steel ordna naturligvis opp og sendte ny kniv uten spørsmål.

Finnes mange kniver som er bedre enn SRK, men den er helt decent.

Om du vil ha alternativer, sjekk ut ESEE sine modeller, 4, 5 og 6. Det er noen av de beste knivene du får tak i, og til en fin pris. Det er enda ingen i hele verden som har sendt inn en ESEE 5 for reklamasjon, det sier litt.

De har også en av de beste garantiordningene som er der ute. No questions asked. Ødelegger du kniven din får du ny, uansett.

http://www.eseeknives.com/index2.htm

Du kan også sjekke ut Becker, Fallkniven, Bark River Knife and Tool, Busse familien.

Ville holdt meg unna standard merkene som Sog, CRKT og Ka-Bar.

Ellers ser jo lista di bra ut, mye gode valg der. Recon dressen er knallgod, samme med recon pack.

Ville investert i noen skikkelig gode sko om jeg var deg. M77 er ikke noe å skrive hjem om. De er glatte, lite ergonmiske og krever pussing 24/7 for å holde vann ute.

Se ann behovet etterhvert er selvfølgelig lurt, dumt å kaste bort masse penger på nytt utstyr om det du har holder mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det blir nok et bra år. :) Skal du satse på å komme videre på Nordisk Naturfoto året etter siden du planlegger 2 år?

Regner med du har sett denne her:

http://oytun.no/index.php?side=utstyrstips&fag=2

Det er en konkret og nøktern oppsummering over hva du trenger. Det er lett å la seg rive med av kjøpetrang og utstyrspress men det er virkelig ikke noe poeng i å umiddelbart gå for det mest fancy. Kan opplyse om at selv om det lett blir litt for mye utstyrsfokusering på slike steder(noe som først og fremst kommer av usikkerhet og bekymringer over feks om soveposen egentlig er varm nok for hele vinteren, etc.) så går det ofte mange bestillinger til nettbutikker med billig militært overskuddsmateriell. Dyrest er ikke alltid best. Vet jeg maser mye om akkurat det nå men erfaringsmessig lar folk seg rive veldig lett med så det er all grunn til å prøve å bremse det litt opp :)

Så lenge sekk og sko ikke gnager, genser og sovepose er varm er ting stort sett bra.

(Angående listen din: Recon sekken har jeg for øvrig brukt selv i noen år bla på øytun og den har gjort jobben fint. Har hatt et par slitasjepunkter på til eksempel skulderstroppene og hadde en skrue som røk av i hoftebeltet men alt fikset igjen vederlagsfritt fra Norrøna så er godt fornøyd alt i alt. Men som alltid: prøv den selv i butikk med vekt i og sjekk ut mange andre også før du bestemmer deg! Lykke til med sekkevalget :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuppen på 2 av mine cold steel kniver har knekt, bruker de nok hardt jeg også.

den ene ble ødelagt da jeg skulle bruke den til å åpne et gammelt isfiske hull.

det er for min del alltfor hardt stål i knivene, etter min mening er cold steel kun flinke til å markedføre seg.

den ene jeg hadde var i SK-5 High Carbon husker ikke hva den var.

kan være at jeg har vært veldig uheldig, men har nå funnet en kniv som passer mitt bruk en kizlyar sh5 og noen andre

Men får ikke la dette bli en kniv diskusjon, er mer utstyr som er viktigere enn dyre kniver.

brukte mora kniver i mange år uten problem, billig og greit.

som sagt tidligere er ikke alltid det dyrest best, er mange merker som kanskje ikke er av de kuleste som er like bra og mye billigere.

Det er bare å lete og prøve, tror nok ikke det er mulig å finne det utstyret som passer deg best uten å prøve og feile .

tok meg mange år før jeg fant ut det som passet meg best.

Men kan ikke si det flere ganger bruk tid og penger for å finne en sekk og sko som passe deg best.

Gode soveposer kan du få kjøpt hos isbjørn, ikke er de veldig dyre heller.

mye gode råd her på forumet, er bare å pøve å se hva du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil også få meget gode rabatter på utstyr når du går på Øytun. Som regel 25-30%, så du kan spare endel lapper på å vente og kjøpe mye til de kommer dit. Det er så og si ingen som har alt utstyret de trenger når de begynner på Øytun...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornød med min Esee 4, veldig bra kniv. Burde testes ut, og den anbefales av meg.

Til hodelykt: Ser du har planer om å betale MYE for en hodelykt. 3000+. Prøv en Lupine Piko X hos Lightman.no

550 lumen (Alpha er 350 lumen), 2695 kr, like liten som en halv fyrstikkeske og knall kvalitet. Kraftigere enn det meste, har nettopp skrevet litt om den i ''Hodelykt for markabruk'' tråden. ZebraLight H51 er fantastisk backup-hodelykt som også kan brukes som lommelykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.