Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur over nyttår


larsik9z

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å ta en skitur med pulk fra Hjerkinn - Sjusjøen over nyttår. Ruta går fra Hjerkinn - Grimsdalshytta - Dørålseter - Rondvassbu - Eldåbu - Gråhøgdbu - Jammerdalsbu - Vetåbua - Djupslia - Hornsjø - Sjusjøen.

Da jeg ikke har vært i dette området på vinterstid lurte jeg på om noen har tatt denne ruta før, eller deler av den? Hvordan er terrenget?

Jeg har ikke kjempelang tid til rådighet med tanke på studier men jeg så for meg mellom 5-7dager. Er veldig godt vant på ski etter en 15års langrennskarriere slik at det skal være mulig å ha dagsetapper på ca 3mil om vær og føre tillater det. Kommer til å ta utgangspunkt i DNTs selvbetjenthytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 dager gir deg god tid selv med korte dager. Har selv gått Hjerkin - Rena (40 km lenger) på fire dager for uendelig mange år siden.

Litt opp fra Hjerkin. Fra Grimsdalen til Dørålseter kan du klatre over Dørålglupen eller gå flatt rundt. Et par-tre hundre høydemeter opp etter Dørålseter og deretter rimelig flatt resten. Mao. terenger er ikke noe å mase for. Egnet for pulk om sekken blir tung.

Tett mellom hyttene nord for Ringebufjellet og grei avstand videre sørover. Dagsmarsjene varieres lett ut fra føre og form. Ingen avstand mellom hytter behøver være mer enn 3 timer på ski for en som er i rimelig form. God tur :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Fulgte du vinterløypa til dnt ned til hornsjø for å deretter ta ned mot Halgutsveen?

Husker du om starten av ruta er utsattt for skred? Ser på noen av etappebeskrivelsene at rutene er endret pga snøskredfare og at enkelte endringer ikke er tegnet inn i kart osv.

Er det noen av etappene i starten som jeg speilet som kan tas i et jafs, f.eks Grimsdalshytta - Haverdalsæter - Dørålsæter (i ett)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.