Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med reinsdyrskinn


Gjest Barsknorway

Anbefalte innlegg

Gjest Barsknorway

Lurer litt på dette med reinsdyr skinn...

Jeg har et reinskinn hjemme i stua på puff og det er veldig dekorativt. Og ikke minst varmt og sitte på :D men dette er gammelt og slipper hår. Aner ikke om dette er behandlet heller.. men en tng er sikkert, jeg tar ikke dette skinnet med på tur!

Saken er da at jeg skal kjøpe meg et skinn til de mer luksøriøse vinterturene som jeg gidder å dra på den ekstra vekta. Utover det jeg har skrevet over så har jeg ikke noe peiling på reinskinn... hva bør jeg velge, behandlet/ubehandlet eller imprignert. Hvilken vei skal det ligge på mot bakken, pels ned eller opp for å få best utbytte av skinnet?

Tar imot alle tips, meninger og erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, tørka reinskinn er mest brukt på tur. Om du vil ha et garva et ville jeg ha kjøpt impregnert så det er mer motstandsdyktig mot vann. Garvede skinn tåler oppbevaring i hus men skinn som bare er tørkede bør oppbevares kjølig ellers har du ikke mye levetid på det. Tørka skinn er forresten billigst.

Når du kjøper er det viktig å sjekke kvaliteten. Stryk fingrene gjennom hårene og sjekk at det ikke røyter overvettes mye(noen hår må du regne med). Det er irriterende både for deg og andre med et skinn som slipper hår konstant, det har ødelagt manges forhold til bruken av reinskinn :oops:

Hårene skal ligge opp. Om hårene ligger ned kommer de lettere i kontakt med snø og fukt og det fester seg lettere i hårene. Det er også mer komfortabelt å ha hårene opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håra på reinskinn er hule og stive. De faller vanligvis ikke av som håra på et hvilket som helst annet skinn som røter, men de brekker.

Alle reinskinn mister en del hår når de brukes, uansett om de er tørket, garvet eller impregnert.

De garvede skinna som selges til turistene tåler vanligvis ikke utendørsbruk. De trekker vann og etter hvert, hvis de ikke tørkes og impregneres som en semsket skinnsko, så råtner de.

De skinna som bare er skrapt reine på innsida og tørka funker best ute, men etter noen overnattinger, i telt vinterstid, så må du være forberedt på at du finner reinsdyrhår over alt. I suppa, i smøret, i håret, i soveposen og til og med i underbuksa. (Noen av oss husker kanskje disse skinna fra militæret.)

Men til å ligge på når du camper på eller i snøen er de helt suverene. (Håra opp selvfølgelig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Ahhhh...

Skjønner folkens. Med andre ord så kjøper jeg et trøket skinn til turene mine. Da lurer jeg på en liten sak i den forbinnelse.

Kan jeg ta det trøkede skinnet og impregnere det?, Kan jeg/bør jeg?

Isåfall, impregnering til semskede sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ta det trøkede skinnet og impregnere det?, Kan jeg/bør jeg?

Isåfall, impregnering til semskede sko?

Ikke gjør noe som helst med skinnet. Bruk det som det er. Bruker du skinnet på snø så tåler det den lille fuktigheten som det måtte bli utsatt for.

Samene har brukt slike skinn i generasjoner og bruker dem enda. (Sikkert ikke de samme skinna, men samme typen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samene har brukt slike skinn i generasjoner og bruker dem enda. (Sikkert ikke de samme skinna, men samme typen.)

Når det kjem til oppbevaring og behandling for at skinna skal halde lengst mogleg, er det ein kjempestor forskjell på dei som har tilnærma fri tilgang på nye skinn, og alle andre. Så i denne samanhengen er det ikkje så veldig interessant kva samene gjer og har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tørkede reinsskinn er jo det som har vært brukt i århundrer av urbefolkning og turfolk! Minuset er att de ofte er vanskelige å pakke, da de er stive som ei sponplate...... men det går. Og du kan godt impregnere ett tørket reinsskinn - ikke noe problem!

Men jeg har mer sansen for de "nye" som er impregnert og kan enkelt rulles sammen.

Skal du ha skinn i fx lavo, ville jeg kjøpt tørkete, som "koseskinn" på skitur - de nye som er beredt og impregnert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkede reinsskinn er jo det som har vært brukt i århundrer av urbefolkning og turfolk! Minuset er att de ofte er vanskelige å pakke, da de er stive som ei sponplate...... men det går. Og du kan godt impregnere ett tørket reinsskinn - ikke noe problem!

Men jeg har mer sansen for de "nye" som er impregnert og kan enkelt rulles sammen.

Skal du ha skinn i fx lavo, ville jeg kjøpt tørkete, som "koseskinn" på skitur - de nye som er beredt og impregnert.

Ingen problem å rulle et tørket skinn. Selv har jeg klippet av de ujevne sidene på et av skinnene mine, slik at det har form som et vanlig underlag. Det er helt fint å legge sammenrullet på sekken. Bitene som jeg klippet av har blitt små sitteplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkede reinsskinn er jo det som har vært brukt i århundrer av urbefolkning og turfolk! Minuset er att de ofte er vanskelige å pakke, da de er stive som ei sponplate...... men det går.

Aldri hatt det problemet med tørket skinn. Hatt flere stykker av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "usikker" på skinnene til XXL - og hvordan/hvor godt de er impregnert. Mulig de er bra, men...

ihvertfall så finnes det et firma i Sandvika (Roar Pelsindustri) som selger reinskinn de impregnerer selv. Pris omtrent som XXL.

Har brukt dette skinnet ute i noen sesonger - og det fungerer ihvertfall bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Var å kikka på skinna til xxl, og den behandlinga som de skinna har fått sålitt spesiel ut...

var nesten gummiert eller malt med plastikk under... funker sikkert godt mot fukt osv, men jeg syntes det likevell var dyrt. jeg kontaka heller en same kautokaino som solge tørka skinn til 250 + frakt.

Han sa at så lenge skinna blir tørka godt etter bruk så holder de lenge. og når dert er utslitt så kjøper mann et nytt tørka skinn til en mye billigere penge enn hos f.eks xxl :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa at så lenge skinna blir tørka godt etter bruk så holder de lenge. og når dert er utslitt så kjøper mann et nytt tørka skinn til en mye billigere penge enn hos f.eks xxl :)

Godt valg :D Velkommen inn i klubben av frelste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Vi har to garvede reinskinn som vi kjøpte i sommer på Villmarksmessa på Setermoen. Planen er å bruke disse oppå vanlige ikke-oppblåsbare liggeunderlag på en 4-dagers påsketur i år. Det er nevnt lenger opp i tråden at slike skinn kan trekke vann, men er det noen som vet om dette blir et problem når de kun brukes inne i teltet på et liggeunderlag, og transporteres i søppelsekk i pulk? Jeg vet ikke om de er impregnert. Er dette noe man kan gjøre selv og eventuelt hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Reinskinnene hos www.utstyret.no er tørket og så impregnert med kokt linolje i flere lag. Det gjør hudsiden hundre prosent vanntett!

699 per skinn, noe som er 300 kroner billigere enn skinnene som selges på XXL (som dessuten blir garvet og dermed mister den naturlige vanntettheten, og så impregnert med kjemikalier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 5 år senere...

Bumper opp denne tråden igjen :-)

Har to av XXL-skinna og de røyter noe helt forferdelig nå. Er noen år gamle. Ikke så ofte brukt. Er vel ikke så mye å gjøre for å stoppe røytingen, så da blir det nok nye skinn.

Har noen kontakter i Kautokeino for sending av nye tørkede skinn? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.