Gå til innhold
  • Bli medlem

Orkan på Toppene!


Rune

Anbefalte innlegg

Hvis noen på forumet, har tenkt seg på fjelltur- og eller topptur imorgen -------> DROPP det!

Været i fjellstrøkene:

Det ventes svært kraftig vind i alle fjellstrøkene i Norge, med storm over store områder. På fjelltoppene er det fare for orkan, men det er vel ikke så mange mennesker som oppholder seg der!

Kilde:

http://www.aftenposten.no/vaer/article935031.ece?rfid=rss1.0

God Jul :D

_________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Besteg Løvstakken (i Bergen) den 12. jan. under "Inga" (kl. 13) Orkanbestigning bør anbefales! Det gav et godt adrenalinkick for å si det slik. Tjohooo, det var sterke saker! Jeg ble klint inntil varden på "sørtoppen". Her var det ekstremt. Uværet kom rett inn. Jeg tipper det var opptil 40 m/s ganske jevn vind i perioder, og perioder med litt mer kast. Innser nå at jeg ikke har vært i vind før (selv om jeg har prøvd å få med meg en del av lavtrykkene nå i vinter). Energien øker med det firedobbelte når farten øker til det dobbelte.

For dem som vil prøve så pass på at du ikke går på kanten av for bratte stup...

- Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteg Løvstakken (i Bergen) den 12. des. under "Inga" (kl. 13) Orkanbestigning bør anbefales!

Regner med at du mener 12. januar?! Først på nyåret kom vel "Gudrun" som tok 14 liv i England, Danmark og Sverige. Deretter den mindre "Hårek" som slo kraftigst til i Nord-Norge. Og midt i denne uken kom "Inga".

Sikkert tøffe tak på Løvstakkens topp i 477 meters høyde i den vinden ja :wink: Det er i slike stunder man virkelig kan føle naturkreftene på kroppen, og hvor liten man selv blir. Men det skal jo heller ikke stikkes under en stol at ferdsel ute i orkan er forbundet med en viss fare for liv og helse :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente januar ja, og har endret det nå.

Tror ikke liv og helse var særlig utsatt, men tøft var det. Risikoen for å havne i lyngskråningen nedenfor og slå meg litt på veien ned var jo tilstede. Faren for små fall og snublinger er jo også større. Snublet vel ett par tre ganger :wink:

Flygende trær er vel det verste, hehe. Men det er vel liten sjans å stryke med av det. Nede i lavlandet med boss-spann, akebrett, biler osv. er det vel værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.