Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel primus


REs

Anbefalte innlegg

Foretok en liten sjekk av "primusbeholdningen" og finner, foruten de som virker, to stk. som trenger litt , eller kanskje litt mer, oppussing.

(Hva er vitsen med en primus som ikke virker?)

Den ene er en Hipolito nr. 0 som er nesten ubrukt og den andre, en gammel tysker av merket BAT. Det fine med slike gamle brennere er at de stort sett er identiske, uansett hva de heter eller hvem som har laget dem.

Nå trenger jeg reservedeler og er på jakt etter et sted hvor det går å få tak i pakninger, dyser etc. til disse. Blir en slik gammel primus demontert så må nok alle pakningene skiftes.

Den gamle "tyskeren" fikk jeg ikke fyr på, men Hipolitoen lot seg ikke be to ganger. Den brenner noe ujevnt og med en gul flamme og så lekker den litt under skålen hvor det skal være rødsprit. Denne lekkasjen tar fyr etter en stund og må selvfølgelig fikses. At den brenner ujevnt kan kanskje være dysa. Har testet den med en liter vann og det er helt tydelig at den gule flammen varmer mye dårligere enn min omnifuel som brenner med en jevn blå flamme. Jeg antar at en vanlig primusdyse vil passe. (Mangler nøkkel til å skru ut dysa.)

Er det noen som vet om et sted hvor det er enkelt å få tak i reservedeler til slikt gammelt skrammel? Har sjeket litt rundt på nettet uten særlig hell.

post-4379-133474733099_thumb.jpg

post-4379-133474733112_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hende du kan få hjelp hos RK-smia. Forøvrig kan nok Finn fra nittedal (på finn.no) ha mye deriblandt dysenøkkel med universlledd. En gammel 111 nøkkel kan kanskje løse det også.

Lekkasjen under spritskåla skyldes nok at den "gode gamle" asbestpakningen ikke mer "den gamle" lenger. Loctite gjengetetting. 577 funker nok, eller å lage en pakning av bly, til nød en kobberpakning type bunnplugg på bil.

Gummipakningene lager du av gammel sykkelslange.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.