Gå til innhold
  • Bli medlem

4 dager, 3 overnattinger i trollheimen. Tips til tur!


kvikklunch

Anbefalte innlegg

3 karer skal på tur rett før jul. 19-23 desember. Kan dere anbefale en tur med utgangspunkt fra gjevilvasshytta?

Tenkte å gå til vassendsetra, men er isen sikker + å gå langs land er utsatt for snøskred? Trenger tips til andre ruter. Må starte og slutte på samme plass, vi drar med bil. Er det nok snø i slutten i midten av desember? :-)) Trenger ikke å starte på gjevilvasshytta. Men det bør være i trollheimen.

3 overnattinger 4 dager.

Alle tips ønskes:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere vurdert den klassiske trekanten i Trollheimen?

Gjevilvasshytta - Trollheimshytta - Jøldalssetra - Gjevilvasshytta

Se link: http://ut.no/tur/trekanten-i-trollheimen-paa-ski.

Har gått denne flere ganger sommerstid, men ingen erfaringer fra den vinterstid. Snø i trollheimen vet jeg ingenting om.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, siden jeg ikke fant en vinterløype fra gjevilvasshytta til vassendsetra, lurer vi på om vi tar trekanten, men en dagstur fra en av hyttene istedenfor.

Opp til snota kanskje som artikkelen din sa. Vi er ikke fantastiske på ski. Kan dra telemarksving til en side om jeg er heldig! =)

Men å se gutta tryne er jo noe jeg gleder meg til, så litt utfordring er ønsket.

Hvordan er det med isbreen på snota? Er den skummel? Tau, sprekker osv? Har ikke bre-erfaring i det hele tatt.

Har ikke noe ønske om skare føre da dette er utenfor vårt nivå med tanke på nedkjøring. Det blir vell mer sjanse for skareføre jo høyere vi kommer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. For å ta det enkleste først så er det nok snø i Trollheimen nå, så det er ikke noe problem. Det kan selvfølgelig være en del is og stein, men det må man regne med.

Deretter er det noen ting jeg lurer på:

Dere er klar over at det ikke er noen merkede løyper mellom hyttene i Jula? Unntaket er noen stenger på partiet mellom Falkfangerhøa og Slettådalen.

Dere er meget godt trente og vante med lange dagsetapper?

Dere er klar over at det blir mørkt kl 1500, dere har orientert i mørket før?

Hva gjør dere hvis dere våkner opp på Trollheimshytta til 50 cm. nysnø og kuling? Ingen mobildekning der, så vidt jeg vet...

Mulig jeg bekymrer meg unødig, synes bare dette prosjektet virker litt vel ambisiøst...

Uansett, turen kan bli bra den hvis dere er heldige med været, lyset i Trollheimen er fantastisk på denne tida av året.

Forøvrig så det mest sannsynlig ikke mulig å kjøre bil fram til hverken Gjevillvasshytta eller parkeringa på Jøldalen, det er ei knapp mil fram til begge hyttene. Det vil si at det er rundt 3 mil mellom bil og Trollheimshytta/Jøldalshytta.

Har dere kontroll på alt dette, kan jeg bare ønske dere god (jule)tur. Skriv gjerne et referat etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et kritisk og konstruktivt innlegg.

Må si jeg ble overrrasket over mørket kom så fort. Det hadde jeg ikke tenkt på. Hvor mange timer sollys tror du vi får hvis været er bra?

Vi er klar over at det ikke er merkede løyper. Men vi håper at det kan vare noen spor. Om det ikke skulle være det vil etappene ta lengre tid og det vil bli tyngre å gå. Men vi er 3 stykker så vi kan skifte på å lage spor.

Orientering om natten har jeg ikke så god erfaring med. Kan noen gi meg noen tips så jeg kan øve?

Hvis ulykken skulle være ute og det blåser kuling da hviler vi en dag :D

Vi tenkte også kjøre fram til osen som skulle være vinterbrøytet. 8 km fra osen til gjevilvasshytta.

Fysisk sett er vi klare. Vi har vært i fjellet før både sommer og vinter. Må si at jeg gruer meg litt nå. Samtidig med at jeg gleder meg masse! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Sola er oppe fra ca. 1000 til ca. 1430, oppe på toppene er det naturligvis lyst lenger. Hvorfor ikke satse på basecamp på Jøldalshytta istedet? Toppturer til Svarthetta og Trollhetta? Ellers er det kanskje lurt å ta kontakt med Trondhjems Turistforening, kanskje det er flere som har planer om å gå Trekanten i jula? Mulig de kan videreformidle kontakt? Strekningen Osen- Gjevilvasshytta blir ikke brøytet etter 01.12.10 (Gjevilvassveien.no), etter det blir det kjørt spor med tråkkemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte å parkere på osen. Gå på ski til gjevilvasshytta. Og fortsette derfra. Vi har fått kontakt med en kjentmann som har gått mye i området.

Toppturene får vi ta på feelingen. Vi har satt av en dag til f.eks topptur/noe annet.

Men orientering om natten. Der ble jeg litt usikker. Har vært borti orientering når det har vært ganske mørkt. Men aldri helt beksvart. Kunne du forklart

mer om nattorientering?

8 km fra osen til gjevilvasshytta er vell den beste parkeringsplassen? (nærmest hytte) Eller er det en parkering nærmere jødalshytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå blir det jo ikke stupmørkt med engang sola går ned, dette er tross alt ikke Finnmark. Dere trenger ei skikkelig hodelykt, helst med vanlige batterier eller flere oppladdbare, tror ikke de selvbetjente hyttene har tilgang på 230 Volt. Kart, kompass og evt. GPS. Jeg syns det er best å starte mens det er mørkt kontra å slå leir mens det er mørkt. Det er mye tyngre både for kropp og hode å lete etter ei hytte etter at det har blitt mørkt. Med GPS er det jo ikke noe problem å finne fram, da, men det er mye bedre å gjøre unna et par-tre timer gåing i mørket om morgenen enn om ettermiddagen. Jeg ville ha satset på å starte i 7-tida, da kommer man seg tidlig opp fra dalene og går boktavelig talt lyset i møte, pluss at man har god tid på finne neste hytte før det blir mørkt. Noen flere tips ang. orientering i mørket har jeg ikke, da jeg stort sett driver med dette på steder hvor jeg er godt kjent, andre kan sikkert mye mer om dette.Forøvrig er det omtrent like langt fra Jøldalshytta til brøytet vei, som fra Gjevilvasshytta til Osen. Skal dere gå Trekanten er nok det beste å starte der dere har tenkt, siden det blir kjørt opp spor der, til/fra Jøldalshytta må dere brøyte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå trekanten litt lenger ut på vinteren - så sent at det vil være brøytet til Jølhaugen slik at vi kan starte fra Jøldalshytta. Men vi kommer til gå "moturs" dvs. starte med å gå nord for Trollhetta til Trollheimshytta. Alternativet med å gå fra Trollheimshytta til Jøldalshytta tiltaler ikke så mye, mye knoting ned mot Gråsjøen er dobbelt så vanskelig den andre kanten :oops:

Skulle jeg gå motsatt vei, ville jeg nok heller valgt Finnskaret fra Trollheimshytta til Jøldalshytta - men "fellestarten" opp mot Finnskaret er seig.

De andre strekkene har jeg gått på ski, men vinterløypa mellom Gevilvasshytta og Trollheimshytta har jeg bare gått delvis på beina og den gangen var det så mye nedbør at jeg valgte å gå over mot Finnskaret i stedet for å ta ned i Slettådalen. Mener også å huske at nedkjøringen til Slettådalen er temmelig bratt.

Trollheimen er et alle tiders område, og jeg vil anbefale Trollheimskartet i 1:75.000 som har inntegnet vinterrutene. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det :)

Hvorfor blir det knotete fra trollheimen til jødalshytta hvis vi følger ruta?

Så på finnskaret, virket fint det. Er vell kortere også? Tipper nok at starten er seig ja :D

Fra svart tjønnin til slettådalen ser bra bratt ut ja.

Har ikke bestemt oss hvilken vei vi går ruta enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HM, er jo ikke akkurat ekspedisjon dette da, men fine turer. Dere må nok regne med å tråkke mye selv - ikke så mye folk inne i Trollheimen på den tida.

Har dere ikke vært her før, er jo trekanten med "hviledag på Snota" en veldig fin start da :).

Hør med Trondhjems TF hvordan breen var i sommer. Har det kommet lite snø når dere drar, kan det være noen skumle sprekker, men det er noen år siden jeg har vært der. Vær også obs på veivalg - fort å komme ut i rasfarlig terreng opp/ned på Snota.

TT (http://www.tt.no) bør dere jo uansett sjekke om dere skal bo på hyttene. Lurt å sjekke hvordan det er m. proviant og ved - neppe etterfylt etter sesongen ennå.

Dere skriver ikke hvor dere kommer fra (men høres som østlendinger...) og da er jo Oppdal /Gjevilvass nærmest. Ikke brøyta til Gjevilvasshytta, nei. Men inn til Gjevilvasshytta (ubetjent kvarter, DNT-nøkkel) er det preppa langrennsløype om det er snø fra Gjevilvassosen eller Grøtsetra (4,5 km nordover langs Nerskogveien) - bomavgift - kredittkort eller 40 kr i mynt begge.

(Med buss må man gå langs veien inn til Osen. Eller - om skiføre så det er oppkjørte løyper - gå av på Vognill der Nerskogvn tar av fra R70 og følg Nerskovn knapt 2 km til der skiløypa fra Auna ("Oppdal sentrum") krysser - eller bær skia fra Oppdal stn gjennom tettbebyggelsen på Auna til der Hovdenheisen starter (den nærmeste) - der starter preppa skiløype vestover forbi Grøtsetra til Gjevilvasshytta.)

Til Vassendsetra over isen - umulig å si noe om isforhold nå nå. Vurderer dere dette - kontakt Trønderenergi (http://www.tronderenergi.no/) noen dager i forveien - de vet om det er farbar is. En må være klar over at det kan rase fra midtre og indre Gjevillvasskamban og ut på isen - jeg har sett ras som har gått flere 100 m utover her. Ras kan også komme fra Okla på sørsida. Alt avhengig av værforhold. Dere bør ha en viss evne til selv å vurdere skredfare og trygge veivalg i Trollheimen om vinteren.

Til Vassendsetra er det også en kort grei tur fra Bårdsgården i Storlidalen.

Følg IKKE sommeruta mellom Gjevilvass og Trollheims - skredfarlig. Kan være det alt inne ved Kamtjønna (Kamtjønnbua ble smadra i vinter...) og definitivt videre fra Riaren. Vinterstakinga over Falkfangerhøa - Svarthamran bør følges, men vær klar over at mye av den er ramla ned (om de ikke har satt den opp etter at jeg var der midt i august) så dere må kunne bruke kartet - i påska suppleres den med kvist. Om dere går den turen FRA Trollheimshytta - ikke begynn å skrå opp lia når dere er oppe i Slettådalen - gå dalbotn nesten inn.

Om dere går Vassendsetra - Trollheims - gå Hyttdalen - Folldalen. Kan forresten være litt kinkig å finne Trollheimshytta i skogen om det ikke er noen skispor dit og du ikke har vært der før. Les kartet.

Trollheims - Jøldalen - ligg uansett unna Svartådalen - RASFARE. (Og kronglete, mye nedfallstrær pga rasene.) Vanlig vinterrute er over Rinnvatna nord for Trollhetta. Langt. Synes selv Finnskaret er den greieste vinterruten, bruk den ofte, også m. fellestur en gang i tida. (Også beste alternativ med hest om sommeren...)

Ellers er de masse alternative ruter og delruter om du a) kan lese kart og :-) kan vurdere skred.

Grunnet stort relieff er jo ellers grovorienteringen enkel i Trollheimen. Bare pass på å orientere kartet med kompasset! Har truffet folk som sommerstid har glemt å ta til venstre over Gravbekken, fortsatt inn langs Blåhøtjønna (trodd det var Kamtjønna), opp over Svarthamran og trodd det var Riaren, før de nede i Slettådalen skjønte noe var feil...

Balle: Hva gjør dere hvis dere våkner opp på Trollheimshytta til 50 cm. nysnø og kuling? Ingen mobildekning der, så vidt jeg vet...

Hva skal man med mobildekning i en slik situasjon? Man må ta høyde for en dags forsinkelse på en slik tur og fortelle pårørende at de bør ikke få panikk før en dag etter antatt tilbakekomst om styggvær. Å ligg værfast på ei hytte er rimelig langt fra nød... Men det er ikke dekning rundt Trollheimshytta nei. Og ikke strøm (er vel 230 V stikk i selvbetjeningskvarteret på Gjevilvass).

Nattorientering - forskjellen er at med lykt ser du bare det nærmeste, så det blir finorientering. Men om det er bra vær, blir det jo aldri så mørkt i fjellet når det er snø at du ikke ser terrenget i grove trekk - inntil du slår på lykta for å lese kartet... Snør det - er det nesten håpløst å gå med hodelykt - en blir helt blendet, særlig i motvind. Kan da være en løsning at en går med hodelykt og en annen parallelt 1-2 m ved siden av - han/hun vil da se i lyskjeglen men ikke bli blende. Også blir fartsfølelsen veldig stor med hodelykt - kan være gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt med å påpeke mangelen på dekning er å gjøre folk oppmerksom på nettopp det... Det har vært mange "leteaksjoner" etter at pårørende har meldt folk savnet fordi det ikke har vært mulig å melde fra at man blir forsinket. Det beste er vel å oppgi tidligste retur, ikke seneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Også blir fartsfølelsen veldig stor med hodelykt - kan være gøy!" Vært borti den her før(snø+motvind)! Enig :) Skummelt når man går på tryne, aner ikke hvordan man lander i forhold til underlaget.

Flott innlegg. Takk for det Carl.

Nå ser det ut som at vi dropper vassendsetra og heller kjører trekanten med en hviledag/topptur/snøballkrig.

Med finnskaret, mener du lillesvartådalen ja?

Har vært på skredfarekurs tidligere men må friske opp de kunnskapene igjen merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HM, er jo ikke akkurat ekspedisjon dette da, men fine turer. Dere må nok regne med å tråkke mye selv - ikke så mye folk inne i Trollheimen på den tida.

Har dere ikke vært her før, er jo trekanten med "hviledag på Snota" en veldig fin start da :D.

Hør med Trondhjems TF hvordan breen var i sommer. Har det kommet lite snø når dere drar, kan det være noen skumle sprekker, men det er noen år siden jeg har vært der.

Var på Snota i august og breen såg fin ut! Noen sprekker i ytterkantene der "hovedtråkket" går, men ellers veldig fint.

Skal vedde på at det går spor man kan følge- garantert noen spreke Rindalinger eller Surnadalinger som ikke kan dy seg.

Høres ut som en fin tur dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tror ikke dere trenger å bekymre dere for dårlig is på de ikke-regulerte vannene i jula, dette er den 3. uka med temperaturer under -20 . På den andre siden så er det litt ekkelt i fjellet pga. lite snø og mye is-svull. Stålkanter på skia, og kanskje brodder for de bratteste partiene er en fordel. Dårlig bæreevne på den snøen som har kommet, så regn med litt skislitasje.

Ha en riktig fin tur, kanskje vi treffes i Jøldal-området? Ser dere et rød-gult Helsport Svalbard med en husky utenfor, kan det være meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.