Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur for de heeelt ferske.


Bear

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal i vinter lære opp kona på ski. Hun har aldri stått på ski i det hele tatt før. Så skal selvsagt bli opplæring helt fra "skrætsj". Men så lurer jeg litt på hva som hadde vært bra for henne å som første tur i fjellet. Blir nok mye øvelse før en fjelltur. Men håper det kan bli aktuelt i påsken, evt på våren.

Så jeg hadde satt veldig pris på om noen har noen forslag. Turer fra en halv mil til opp mot 3 mil kanskje. Som hadde vært en bra tur for en nybegynner, ikke alt for slitsom, og ikke alt for mange skumle bakker. Vet lite om dette, ettersom jeg står mest alpint. Bor i Oslo, og har bil. Så er ikke problem for oss å dra på lengre turer. Men tenkte kanskje hardangervidda, rundt omkring Gaustadblikk, Beito osv hadde noe fine turer?

Takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil absolutt anbefale Rondane og gjerne med utgangspunkt fra Mysuseter. Lettgått terreng med fantastisk utsikt når du kommer opp på snaufjellet. En fin ca 3-milstur blir Mysuseter-Rondvassbu-Peer Gynt hytta og tilbake til Mysuseter. Kortvarianten blir Lurven-Spranget.

Venter på litt snø nå da utsikten fra kjøkkenet (noen uker siden) er slik;

post-7858-133474733016_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svar fra ei kone..

Jeg skriver i gubben sitt nick. Føler veldig for å advare litt =P Jeg selv er ikke akkurat noen skigåer. Begynner å bli mange år siden jeg hadde ski på beina. Jeg veit at gubben gjerne skulle hatt meg med på noen turer, men.. Eh, ja. Poenget var jo å advare litt.

Hvis jeg var deg ville jeg ikke gått for storslagen planlegging helt med det første. Ihvertfall ikke bestille og betale for noen tur før du i det hele tatt har funnet ut om kona di takler å gå på ski. Kanskje hun misliker det på det sterkeste?

Lykke til!

Hilsen ei kjæring som ikke er født med ski på beina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Jeg tror som Fru Phaser at du skal være veeeldig forsiktig.

3 mil høres mye ut. Reis til et alpinanlegg der du kan ta heisen opp bakken og gå innover på tilnærmet flatmark.

Beste forslaget så langt!

Rjukan, eller nærmere bestemt Stavsro og området øst for gaustatoppen er flatt og fint.

Norefjell, der er det sannsynligvis flatest fra Tempelseter i Eggedal.

Stemmer i mtp veeldig forsiktig start. Min ex- ble tauet med ut på en skitur i studietiden som den dag i dag sperrer for det meste som har med bortoverski å gjøre. Husk gnagsårplaster, bra med klær, kaffe på termosen og velsmurte ski :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve Øyerfjellet/Sjusjøen/Ringsakerfjellet? Her er det overnattingsmuligheter og du finner verdens fineste skiterreng. Forholdsvis små høydeforskjeller. Blanding av skog, glissen skog og snaufjell. Utallige mil med turløyper og kort avstand til urbane gleder. (lillehammer, Hamar, Gjøvik.) Her kan man gå i nytt terreng i dagevis, og skulle kjerringa gå lei så vil det med litt planlegging være kort vei tilbake til bil, hotell, hytte etc. Veldig snøsikkert område. Været er stort sett alltid bra. Når tåke, frostdis og skit ligger tjukk i lavlandet opplever du ofte drømmeforhold der oppe. Lite vind og ikke altfor ekstreme temperaturer. (Som oftest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar :-)

Ja, skal nok være helt forsiktig ja. Og regner ikke helt med noe tur i fjellet med det første nei, men om hun blir kjempegira, så kanskje helt på slutten av sesongen :D

Er mest bare for henne å få sett fjella. Om det blir ski eller ikke til slutt, så blir det uviktig. Men det jeg tenkte, var å ta en tur dit nå før det kommer mye snø. Og bli litt kjent med et sted, siden hun ikke er norsk. Viktig at hun føler seg litt hjemme noen steder. Man blir litt sliten av "turisme" etterhvert i et land man er ny i :)

Takk igjen for mange svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å prøve for første gang ville jeg gjøre som Springsteen sier å dra til et sted hvor man kan ta heisen opp så man får høyfjellsopplevelsen samtidig som man kan gå i noen flatere partier. Jeg ville legge til at de første turene bør være i oppkjørte løyper. Da kan hun mye fortere få en mestringsfølelse og en positiv opplevelse.

Beitostølen kan være et godt alternativ. Flotte spor og slakt terreng, samtidig som man er på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å prøve for første gang ville jeg gjøre som Springsteen sier å dra til et sted hvor man kan ta heisen opp så man får høyfjellsopplevelsen samtidig som man kan gå i noen flatere partier. Jeg ville legge til at de første turene bør være i oppkjørte løyper. Da kan hun mye fortere få en mestringsfølelse og en positiv opplevelse.

Beitostølen kan være et godt alternativ. Flotte spor og slakt terreng, samtidig som man er på fjellet.

Aberet er jo at om du tar heisen opp på flata, så må jo kjærringa ned igjen alle bakkene og da, på slutten av dagen...:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Er sikker på kona mi kommer kose seg fælt. Og meg inkludert, alle disse stedene har jeg aldri vært på før. Så gleder meg til å dra på tur nå. Man trenger jo ikke dra til utlandet, med så vakkert land vi har :)

Nå har jeg fått lånt noen alaska huskyer, så spenner bare kona fast til de. Da slipper hu jo å bli sliten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ditt første mål må være å ikke skremme vannet av damen, verken når det gjelder lengde eller utforbakker.

Mitt tips er å starte med en tur på Blefjell, nærmere bestemt Vesle-Ble. Det er 11 mil fra Oslo, dvs 1,5 time kjøring. Blir det skivebom har du ikke reist "halve landet" for å innse det.

Søk opp Ble Fjellstue på kartet. Du finner to veier som går opp i det området. Fra den nordligste parkeringa blir det kjørt opp løyper i et flatt og nybegynnervennlig terreng i grensen mellom fjellfuruskog og begynnende snaufjell.

Halvannen km fra parkeringa vil hun få fjellfølelse og dere vil finne lettgått terreng uten de store utfordringene så langt hun måtte ønske å gå.

Ta med et løypekart, så har dere fin oversikt over hvor dere går og mulighetene til å velge en annen vei hjem.

God tur!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Blefjell? Dere kan kjøre ganske langt opp på fjellet slik at selve skituren starter høyt oppe på fjellet med en umiddelbar fjellfølelse. Et godt utgangspunkt er Blestua. På Blefjell er det et rimelig lett terreng og de kjører opp masse løyper, uten at det betyr at man ikke kan gå sine egne veier og ta en tur opp på en av toppene (feks Bletoppen) hvis teknikk og styrke skulle være såpass at det frister.

På Blefjell kan man legge turen innom et par betjente hytter også og kjøpe seg en vaffel og kakao...det er sjelden feil for oss damer :D

Det tar ca 90 min med bil fra Oslo til Blefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.