Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er motiveringen bak å delta på Birken eller Skarverennet?


Halling

Anbefalte innlegg

Tanken har slått meg flere ganger når vi har sittet og nippet hvitvin i solveggen på hytta og lyttet til Halling radio under Skarverennhelgen.

Hvorfor reise så langt, bruke så mye tid, bruke så mye penger og gå så mye i kø bare for å gå noen mil på ski?

Jeg mener jeg kan jo gjøre den samme skituren rundt hytta på lørdags morgen og heller bruke resten av helgen til mere nyttige ting?

Jeg tror resten av Verden ser noe undrende på oss når vi viser en slik total ureligiøs og uideologisk meningsløs selvpinende adferd?

På den annen side så er det vel en del kvinnfolk som deltar på disse rennene for å finne seg en ny mann?

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev en oppgave om birkebeinerne, og hørte med folk i målområdet. Over 60% bruker Birkenrennet som et treningsmål som motivasjon for å holde seg i form (desidert største uttalte forklaringsfaktor). Nå hadde jeg et litt lite utvalg, men det skulle gi en god pekepinn.

Noe ingen pekte på, er statusmotivet, som jeg tror er forholdsvis viktig for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en oppgave om birkebeinerne, og hørte med folk i målområdet. Over 60% bruker Birkenrennet som et treningsmål som motivasjon for å holde seg i form (desidert største uttalte forklaringsfaktor). Nå hadde jeg et litt lite utvalg, men det skulle gi en god pekepinn.

Noe ingen pekte på, er statusmotivet, som jeg tror er forholdsvis viktig for tiden.

Tror du har rett i det første, og at dette er hovedmotivasjonen for majoriteten. Desverre ser man jo også at fiffen driver å fører opp plasseringer i CV'ene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror resten av Verden ser noe undrende på oss når vi viser en slik total ureligiøs og uideologisk meningsløs selvpinende adferd?

Tja...

Nijmegenmarsjen, New York marathon, Marcialonga, Tour de France, Vasaloppet og eit utall andre arrangement skulle tilseie at

resten av verda har nok med sin eiga sjølvpinande åtferd istedefor å undre seg over oss her i nord.

Det er mange årsaker til at folk stiller i den type arrangement.

Statuspoenget og eit mål å trene mot er nevnt, konkurranse venneflokker imellom, det sosiale (gruppefølelse), måle seg mot

andre, unnskyldning til å få ein tur i nytt terreng (Skarverennet står på mi ønskjeliste av denne årsaken), sjølvhevdelse, konkurrere mot seg sjølv (dei som går år etter år), et cetera et cetera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon for å nå et mål, status og konkurranseinstinkt. Nøkkelord dette her. Har man vært med én gang...så er det jo moro å prøve å slå tida fra året før også. Er man "Birkebeiner" så dreier mye av livet seg faktisk om dette!! Har selv vært med på tilsammen over 25 birkebeinerarrangementer så jeg føler jeg kjenner litt til dette. Både hverdag og fest blir det diskutert nytt utstyr, trening og man suger til seg nye tips... :-):D Vi er vel litt gale....men vi holder da oss i form og har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk den i fjor, og kan si at for meg var det et trenigsmål og å sjekke hvor mye jeg klarer å yte. Synes det var slitsom under løpet, men er nok blitt bitt av basillen så jeg skal dit i år også., for å prøve å slå den gamle tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har rett i det første, og at dette er hovedmotivasjonen for majoriteten. Desverre ser man jo også at fiffen driver å fører opp plasseringer i CV'ene sine...

Grunnen til at jeg er litt opptatt av dette for tiden skyldes en kvinnelig kollega i sin 40 års krise, slik jeg forstod henne, nå var drittlei sin mann, som hun hadde satt opp til å være deltagende i hjemmearbeidet(barn etc). Nei nå skulle hun ha seg en ny og mere sporty mann.

Så hun deltar på Birken etc..

Min kommentar var da at etter oppslaget i DN om at ledere i næringslivet deltar på Birken så var hun vel ikke bare på utkikk etter en sporty mann. Han måtte vel være en godt lønnet sporty mann?

Hun rødment faktisk en anelse. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet mange gode forklaringer her i tråden. Jeg tror også en viktig grunn er veldig mote med slike løp og at dette forklarer (i alle fall noe av) den formidable veksten slike løp har hatt de siste åra. Det et blitt veldig viktig blant forretningsmenn som jakter status(og andre statusjegere) og ikke bare være suksessrike i business, men også være i god form (det er og blitt en viktig del av CV'er). Derfor blir slike konkurranser viktige for å vise hvor god form de er i og for å konkurrere med hverandre. Det at aviser som DN skriver ekstremt mye om Birken bidrar selvsagt til å styrke denne trenden (jeg har abonnert på DN siden august og tror enda nesten ikke jeg har lest en treningsartikkel uten at den nevner Birken minst en gang ;). F.eks. inneholder artikler om kosthold rettet mot et aktivt liv alltid vurderinger om hvordan dette vil hjelpe på Birken). Forøvrig er også personlige trenere og ytelsetester på laboratorier stor mote nå, så det er bare å slenge seg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg stilt på litt forskjellige slike ting som Birken både på sykkel og ski, Styrkeprøven, Vasaloppet, HK Skimaraton og dfiv terrengsykkelritt.

Hovedårsak var å ha noe å trene mot samt slå min egen tid fra sist.

Variert litt hva jeg har deltatt i fra år til år. Er såpass høye startavgifter at jeg har ikke råd til alt.

Prøver og finne fine renn/ritt som ikke har blitt for populære samt prøve nye.

Birken er jeg vel stort sett ferdig med både på ski og sykkel. For mye styr og for mye folk.

Prioriterer heller en bra opplevelse enn statusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har lyst til å møte likesinnede, ha egne mål, slå egne rekorder osv. Det er for eksempel like "irrasjonelt" å stille på highcamp eller være på hovefestivalen, men man får møtt folk som liker det samme som en selv, og en får - gjennom deltakelse - plassere seg selv på kartet for andre. I samfunnet vårt må en sette klokkeslett for absolutt alt, og har du ikke planer kan du banne på at noen andre kommer og stjæler tida di. Så vi investerer penger i fritid - 50000 for sykkelutstyr, 16 timer i uka, dedikerer oss til én sport som sier "dette er meg!" og når vi har tatt på oss supermanndraktene våre er det vår rett og plikt å terrorisere hele nabolaget og alle som måtte finne på å gå på stier i en radius på 20 km. Sykling matcher langrennski, så da har man noe å gjøre hele året.

Hamstersamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er STATUs og "Kred", på lik linje med diverse former for toppsamlinger etc i andre miljøer.

Det er flott å gå Skarverennet uka før, oppkjørte løyper - ro og fred, men det er ikke noe å slå i bordet den påfølgende mandag!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er STATUs og "Kred", på lik linje med diverse former for toppsamlinger etc i andre miljøer.

Det er flott å gå Skarverennet uka før, oppkjørte løyper - ro og fred, men det er ikke noe å slå i bordet den påfølgende mandag!

Eirik

Jaja, så fikk vi det slått fast. Godt at noen har sannheten! :oops:

Ellers er jeg enig med deg i det siste. Har gått både Birken og Skarverennsløypene både utenom og i konkurranse. For meg handler konkurransen om å måle meg. -Se hvordan formen min er sammenlignet med andres.

Og så skal man ikke se bort fra at festen etterpå er en viktig motivasjonsfaktor også! Riktig gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig lyst til å begynne med turskirenn og kommer antagelig til å debutere i Vasaloppet denne vinteren. I prioritert rekkefølge er det for å ha et treningsmål, for å måle min egen fysiske form og hvis jeg får dratt med meg noen jeg kjenner så ligger det masse motivasjon og glede i å slå dem :oops: Konkurranseinstinktet får ikke utfoldet seg så mye ellers dessverre.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige folk har blitt for rike. "Alle" har råd til å kjøpe dyr champagne ute eller bruke penga sine på en dyr bil. God plassering i Birken krever derimot innsats og stå-på-vilje.

Stiene i Nordmarka er tømt for folk om sommeren, mens det er fullt av sykler på veiene. Kikutstua og Løvlia er fulle av folk i gule trøyer og med bleiebukser. Om vinteren er trikkeskinnene i flittig bruk, mens ingen gidder å tråkke løyper i skuterløypene. Gå langt gidder ingen, annet enn i konkurranser. Det ødelegger fartsformen. Maks to timers trening, man må jo ha tid til å shoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nevne birken og skarverennet i samme åndedrag blir avsporing fordi det er to helt ulike arrangement.

Birken er en fysisk utfordring i en kjedelig løype.

Skarverennet er en kosetur i fabalagtig natur.

Å traske alle bakkene fra Rena til skramstadsæter i birkebeinerkø for morroskyld for å nyte naturen er like meningsløst som å stresse i mål på Ustaoset når man kan stoppe å sole seg oppunder skarvet med andre skarverennsløpere.

Det begge arrangement har til felles er at det er mye styr før start og masse folk og kaos.

Til vinteren vurderer jeg derfor andre renn enn de to store......feks.Holmenkollen skimarathon som i år har start fra sørkedalen (altså lett adkomst til starstreken) eller Troll Skimarathon som har startstreken langt oppe i Rondane, men hvor det er få deltagere.

Troll skimarathon skal være et fabelagtig renn hvor man både flott høyfjellnatur og fysisk utfordring (men muligens like hyggelig å ta på ryggsekk og bruke 2-3 dager på Trollløypa utenom konkuranse.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet mange gode forklaringer her i tråden. Jeg tror også en viktig grunn er veldig mote med slike løp og at dette forklarer (i alle fall noe av) den formidable veksten slike løp har hatt de siste åra. Det et blitt veldig viktig blant forretningsmenn som jakter status(og andre statusjegere) og ikke bare være suksessrike i business, men også være i god form (det er og blitt en viktig del av CV'er). Derfor blir slike konkurranser viktige for å vise hvor god form de er i og for å konkurrere med hverandre. Det at aviser som DN skriver ekstremt mye om Birken bidrar selvsagt til å styrke denne trenden (jeg har abonnert på DN siden august og tror enda nesten ikke jeg har lest en treningsartikkel uten at den nevner Birken minst en gang :wink:. F.eks. inneholder artikler om kosthold rettet mot et aktivt liv alltid vurderinger om hvordan dette vil hjelpe på Birken). Forøvrig er også personlige trenere og ytelsetester på laboratorier stor mote nå, så det er bare å slenge seg på...

Men i lys av at det er en betydelig masse med 40 års krise kvinner som deltar med det formål å oppgradere "mann" uten tap av økonomi og status.

Burde ikke mannfolk under Birken og Skarverennet blitt advart mot at det er veldig mange kvinnfolk der som tråler "markedet" utagerende med ulovelig maskestørrelse?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.