Gå til innhold
  • Bli medlem

Skibindinger for langtur


Anbefalte innlegg

Annonse

Rottefella BC magnum har vært brukt på flere ekspedisjoner. Sjekk litt hvilke tilbakemeldinger som blir gitt hos flere.

Jeg har brukt denne bindingen på 4 mnd sammenhengende skitur, fungerte bra. Eneste delene som ble ødelagt var gummidemper foran skoene. Denne byttet lett uten verktøy.

Eller blir det litt generell slitasje, men bindingen fungerer godt.

Jeg liker denne bindingen fordi man flytter "bevegelsespunktet" frem til koblingen (Stålpinnen i skoen)

Man slipper slitasje i skoen, slik som oppstår med "gamle andeføtter" :P

Da løsner gjerne sålen etterhvert, eller man får et slitasjepunkt over tærne som tar inn vann lett.

BC binding er bra så lenge den fungerer. Men man kan få et stort problem hvis stålpinnen i skoen løsner, det er en vanskelig nødreperasjon. Der er gammeltypen lettere å reparere.

Uansett hvilke binding du velger, er det lurt å tenke gjennom hvordan du kan reparere binding og hvilke rep.utstyr du må ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke Åsnes Amundsen skien, og gå på rimelig flatt terreng, mye på tundra.

Takk for hjelp. Mulig jeg går for Magnum BC, men da prøve å høre med produsenten før jeg går hvordan jeg kan reparere den i felten, om noe skulle skje.

Bindingen ryk ikkje. Det som derimot kan skje, og som du må vera forberedt på er at bindingen kan ramle av skia, eller at ski kan knekke. Det siste er svært sannsynleg dersom du skal gå på ski kvar dag ein heil vinter. Sjølv reknar eg skiknekk kvart fjerde år, men då er det basert på helgebruk (2 dagar pr veke i 8 månader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta en titt på Voile 3 pin cable. Her får du pose og sekk i forhold til 75mm støvler. Har bare brukt de en sessong, men er strålende fornøyd.

Kjøpte Lundhags Skistøvler med uttagbar ullfiltsokk i fjor, til bruk i Voile bindingene og Åsnes combat ski. Brukt ned til -23 under toppjakt i sverige med gode varme føtter som resultat :D Men mulig du trenger noe mer ekstremt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på holdbarheten til 3-pinen så har den dobbelt opp, om tåbindingen på den rykker har du kabelen, om kabelen ryker har du tåbindingen. Det at du kan ta av å på kabelen når du trenger ekstra kontroll er et annet pluss, men om kun skal gå på flatmark så spørs det om du trenger dette. Som de andre skriver her oppe, burde du uansett ha med reserve ski som er ferdig montert med bindingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på holdbarheten til 3-pinen så har den dobbelt opp, om tåbindingen på den rykker har du kabelen, om kabelen ryker har du tåbindingen. Det at du kan ta av å på kabelen når du trenger ekstra kontroll er et annet pluss, men om kun skal gå på flatmark så spørs det om du trenger dette. Som de andre skriver her oppe, burde du uansett ha med reserve ski som er ferdig montert med bindingen...

Om man har 75mm binding så må man ha to i reserve, evt to bindinger og en umontert ski. Vanskelig å vite hvilken som skal ryke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.