Gå til innhold
  • Bli medlem

Kraftige brodder / "stegjern light". -Fins det?


torbl

Anbefalte innlegg

Er på leting etter de ”ultimate” broddene til bruk av typen ”fjellrypejakt i november” hvor man går i variert terreng som varierer mellom barmark, isglasserte steiner, skaresnø og annet.

Noen som har et tips til hva som kan egne seg? Det må altså være brodder eller ”stegjern light” som kan settes på jaktstøvlene og sitter som støpt. Fins det noen gode produkter for dette formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt Icers i mange år. Veldig bra saker. Som fjellrypejeger er det uungåelig at man må over områder med stein og berg innimellom. Har ikke prøvd stegjern, men innbiller meg at de ikke er noe særlig på stein og fjell. Piggene i Icers gjør selvsagt at det blir litt mindre friksjon på fjell, men det er ikke noe stort problem. Sitter som et skudd på bar is, av naturlige årsaker litt dårligere der det er endel snø oppå isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbl skrev:

Da må det vel bli Icers eller 32North, eventuelt!

Enig i den konklusjonen. Jeg oppfatter det slik at du har tenkt å bruke dette hjelpemiddelet over noen distanse og da dukker det opp et tilleggsargument: Petzl-stegjernene har ikke pigger fremme på foten så du må venne deg til en annen måte å gå på når det er glatt. Det er vanskelig å få til en rullende fotbevegelse når tærne til stadighet glipper på underlaget - spesielt i oppoverbakke.

Brukte selv denne type stegjern oppover Fannaråkbreen i sommer og det krevde litt tilvenning for å få til det rette frasparket. Tror det kan bli slitsomt å gå lengre avstander på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Petzl-broddane er nok litt for kraftige til å gå noko særleg på stein og barmark elles. Men på hard snø/skare og is er dei fine. Dei er relativt lette og tar liten plass og eignar seg bra om du kjem til område der du må gå litt lenger på glatte område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Fin tråd! Da har jeg bestilt Petzl Charlet Moser Crab 6 hos Ute.no. Sjekket utenlandske leverandører, men med moms og frakt ble de dyrere eller marginalt billigere. Jeg skal ha dem for en kryssing av bre nær Storglomvatnet til sommeren. Ingen store stigninger, men jeg vil ikke legge ut på bre uten godt feste. Vanlige isbrodder blir for puslete tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Yaktrax!

Hiver meg på denne anbefalingen av Yaktrax (http://www.tryggogsikker.no/html/596.html). Jeg har brukt dem i et par sesonger nå og er svært fornøyd. De er naturligvis ikke egnet til klatring, men til enkle toppturer fungerer de bra. Eneste minus er at sidegrepet ikke er optimalt. Jeg bruker dem helt frem til det er trugeføre. De sitter bra på is/stein og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Unikt grep? Jaha og det vil si?

Lukter reklame av den forrige posten her. Særlig siden dette er brukerens førstepost og bosted er oppgitt til samme sted som Produktet er fra. Mulig produktet er ok men ser ut som det føyer seg pent inn i rekken av mange andre brodder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du er fornøyd med de men siden du selger disse så kan jeg minne om en av paragrafene til forumet som du skulle lest og har godtatt når du melde deg inn her.

1. Kommersielle innlegg

Fjellforum.net er et ikke-kommersielt prosjekt. Vi forbeholder oss retten til å slette innlegg som fremstår som rene markedsføringsinnlegg. For privatpersoner henstiller vi om at alt som har med kjøp og salg å gjøre legges inn under emnet ”Kjøp og salg”. Bedrifter, organisasjoner, reisearrangører m.fl. er velkomne til å skrive på fjellforum så lenge det ikke dreier seg om egen markedsføring eller reklame for produkt/tjenester som tilbys. Med dette menes at innlegg skal ha en klar informasjonsverdi. Et eksempel kan være svar på et spesifikt spørsmål som er rettet mot aktuell aktør. I signaturen skal det gå klart fram hvem man representerer.

En moderator kikkert sikkert på det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du er fornøyd med de men siden du selger disse så kan jeg minne om en av paragrafene til forumet som du skulle lest og har godtatt når du melde deg inn her.

1. Kommersielle innlegg

Fjellforum.net er et ikke-kommersielt prosjekt. Vi forbeholder oss retten til å slette innlegg som fremstår som rene markedsføringsinnlegg. For privatpersoner henstiller vi om at alt som har med kjøp og salg å gjøre legges inn under emnet ”Kjøp og salg”. Bedrifter, organisasjoner, reisearrangører m.fl. er velkomne til å skrive på fjellforum så lenge det ikke dreier seg om egen markedsføring eller reklame for produkt/tjenester som tilbys. Med dette menes at innlegg skal ha en klar informasjonsverdi. Et eksempel kan være svar på et spesifikt spørsmål som er rettet mot aktuell aktør. I signaturen skal det gå klart fram hvem man representerer.

En moderator kikkert sikkert på det snart.

Da er innlegget slettet av meg selv.

Flott du ga beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne siden som Toot her er selger for og linket til før han slettet innleggene sine.

på www.brodder.no selger de noen som ligner veldig på microspikes fra kahtoola siden. Til Toot sit forsvar så ser de jo egentlig brukbare ut. 47dollar på amazon 699 på brodder.no med forbehold om at det faktisk er de samme. Kanskje Toot kan si noe om det. Så er det bare å velge selv om og fra hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne siden som Toot her er selger for og linket til før han slettet innleggene sine.

på www.brodder.no selger de noen som ligner veldig på microspikes fra kahtoola siden. Til Toot sit forsvar så ser de jo egentlig brukbare ut. 47dollar på amazon 699 på brodder.no med forbehold om at det faktisk er de samme. Kanskje Toot kan si noe om det. Så er det bare å velge selv om og fra hvor.

******************

Hei igjen.

Dette er Kahtoola MICROspikes. Det er riktig. Vi har tatt inn et parti direkte fra Kahtoola Inc i USA.

Prisen er selvfølgelig billigere på Amazon, og amerikanske nettbutikker.

Prisen på Kahtoola sin egen hjemmeside er 60$ for broddene + 19$ for oppbevaringsposen + mva + frakt.

Oppbevaringsposen er inkludert i prisen hos www.brodder.no

Grunnen til at vi inkluderer posen, er at det var noe vi savnet fra starten av, spesielt når broddene ble våte(pakkes i sekk/bil++).

Mva og frakt må kunden dessverre betale også her i landet:-)

Mvh

Tom Ove Torsvik

www.brodder.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.