Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye alpinski


Henrik.S

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle kjøpe meg ny skipakke i vinter, og trenger litt synspunkter.

Jeg liker meg både i og utafor løypene. Har enda ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha rando eller vanlig alpint enda.

Har kikka på K2 Backup skia, og Salomon Quest 10 støvler, bindinger har jeg sett på noe fra Marker og Rossignol Scratch 120.

Noen som har noe annet å anbefale eller har testa utstyret jeg har kikka på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser K2 backup har vel helt tradisjonelt spenn, du vurderer ikke en ski med rocker/early rise i front?, slik at skia takler bedre dypere snø. Veit at disse skiene også takler bra hardere forhold også. F.eks K2 hardside eller Coomback. Veit lite om bindiner, har selv kjøpt Marker duke nå, men ikke testa disse enda, leser at noen syntes disse bindingene er tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel til å brukes mer i preppa enn pudder, vet ikke hvordan rocker funker når det ikke er løst jeg? Stor merkbar forskjell?

Har vurdert Hardside også.

Usikker på om jeg skal ha vanlig, rando eller prøve telemark da. Litt gira på rando binding.

Hørt at man kan kjøre telemark ish med rando binding, om dette stemmer er det jo helt konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være forsiktig med å mene for my, fordi jeg nylig har kjøpt ei fullrockerski, og ikke testa det enda. Tidligere kjørt på ski med tradisjonelt spenn, (Movement thunder) er vel ei allmountainski, kjøpte denne med med tanke på å kunne ha det moro i både bakke og offpiste, men denne er tung ute i dypsnøen, må legge meg langt bakpå. Slik jeg har forstått er nye ski med litt rocker i front, nå om dagen veldig gode i bakken også. Ei typisk toppturski er jo ment for å takle forskjellige forhold. Var vel ikke så mye til hjelp det her men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har K2 Hardside med Rando. Skiene er såpass stive at de funker helt greit i preppa løyper, men de er nok mere i sitt rette element i løssnøen.

Har Fritschi bindinger på mine ski, men hadde nok valgt marker duke dersom jeg skulle kjøpt nye bindinger i dag. Har ikke hatt noe tull med Fritschiene men tror marker er litt mere robust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har K2 Hardside med Rando. Skiene er såpass stive at de funker helt greit i preppa løyper, men de er nok mere i sitt rette element i løssnøen.

Har Fritschi bindinger på mine ski, men hadde nok valgt marker duke dersom jeg skulle kjøpt nye bindinger i dag. Har ikke hatt noe tull med Fritschiene men tror marker er litt mere robust.

Jeg har hatt rando-ski i over 10 år nå. Har hatt dynafit, duke og fritshci. Jeg foretrekker helt klart dynafit, men hvis jeg skulle ha hatt en binding der jeg kan bruke alpinsko, hadde jeg valgt fritcshi. Duke er sikkert sterkere, men har flere ulemper på tur:

- den er tung (Marker Tour er lettere - så den kan være et alternativ)

- den iser (har hatt problemer med å feste bindingen etter å ha gått opp)

- lite oppbygging når man går opp (Ikke problem med randosko, men med alpinsko er det ikke bra)

- man må ta av skiene når man skal skifte mellom ski/gå og gå/ski

(Har i dag ett par med duke og ett med dynafit...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Grattis! :D blir nok storfornøyd. Nå må du danse snødansen nå da! slik at vi får ett bra dump med snø her på østlandet. Til langt oppå låra!!

Har dansa i 4 mnd jeg men kommer jo ikke noe :?

Gleder meg som en liten unge til å få testa! Endte opp med Scratch 120 binding og Salomon Impact 8 støvel forresten. Skiene er preppa og de maser fælt om at jeg skal ta de med på tur så får se om ikke det blir drammen eller tryvann i helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å kjøpe Hardside i fjor, men endte på Völkl Mantra. Vurderte også Dynastar Legend. Var mye skryt av alle disse skiene (midje 95-100mm), Mantraene er i alle fall ikke noe problem å kjøre i preppa bakke med selv om jeg bruker de stort sett kun på topptur. Deilig å bare slippe på uten å være redd for at skiene skal finne på noe på egenhånd :( Hadde vært artig å kjørt med gps i bakke en gang for å sjekke farta :) Vet at det har vært kjørt styggfort med denne skia...

Mantra + Marker Baron er å få i pakke hos G-sport til 5.699 tror jeg det var. Selv fikk jeg satt på Dynafit FT12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.